torsdag 17 juni 2021

Sjukpenning

 I kväll kom info om att de godkänner sjukersättning.

Jag skrev ett mejl i morse till handläggaren....citat 

Åter från sjukhuset/akuten.

Bltr har legat ännu  högre senaste veckan, 15/6 vaknade jag med 133/116, bara jag rör armarna, klär mig, bäddar, böjer mig ned drar blodtrycket iväg, jag blir helt slut och får lägga mig, flera gånger om dagen. Då den 15/6 låg bltr undre tryck på över 92 i vila hela dagen och jag var helt slut, låg hela dagen och somnade.
10/6 hörde jag nästan inget på v öra jag har tinnitus på, ljud i örat dag och som väcker mig om nätterna. Jag väntar på KBT att lära mig leva med det. Har hörapparat sedan dec 20 för att stärka upp min hörselskada på höger öra. Kontaktade ÖNH, och skulle återkomma efter helgen. Hörseln blev lite bättre, men jag hör skorrande ljud som i en burk när folk pratar. 

De gjorde en virusscreening på Akuten och såg att jag dessutom nu har Rhino, jag har inte varit förkyld alls. Dr på akuten sa jag behöver vila och att det var bra jag var sjukskriven nu.

Lite mer om mig denna sjukskrivning. 

Efter jag blev utförsäkrad 1/8-20 med feber, yrsel, andningsbesvär med slem som la sig för andningsvägarna  så jag nästan krävdes ibland, jag fick med hjälp av symbicort  asetylsystein, bisolvon försöka kunna hosta upp slemmet, för att kunna andas riktigt och efter några timmar lossnade slemmet och åkt rakt ut på golvet, och tinnitus, halsont, hjärtrusning, låg syresättning, hög puls, och utmattning, mm och den press FK hade  på mig efter 1/8-20 med alla dessa symtom i kroppen för stor, jag blev helt slut.
12/8 fick jag bältros, jag har ännu sviter av det som kommer och går.
10/9-20 utmattningssyndrom, av stressen från FK, och alla symtom jag levde med av covid. 
I sjukintyget utmattningssyndrom stod hur lång läkningstid det skulle bli men jag nekades sjukskrivning.
Jag var till ÖNH för utredning av min yrsel, tinnitus i sept 20. Det snurrade så ibland, sedan jag blev sjuk 14/3-20  att jag blev sängliggande, i bland i flera dagar.
Av ekonomiska skäl gick jag tillbaka på heltid 26/10-20, med feber, tinnitus, hjärtrusning, yrsel, halsont, andningsbesvär mm...med covid symtom som kom och gick. 

Så efter 14 dagar 8/11-20 Fick jag en DVT/ djup ventrombos, i vänster lår som var ca 15 cm lång. Jag fick Eliquis blodtunnande jag skall leva med nu resten av livet. Av blodtunnande planade slemmet och andningsbesvären, yrseln, febern ut...allt eftersom.
Min dr beställde ultraljud hjärta.

Medicinmottsgningen för återbesök jan 21

Jag jobbade fast jag var helt slut och 27/1-21 fick jag ett herpesangrepp i ljumsken av stress. Jag var remitterad av medicin till gyn för utredning av hur propp kunnat uppstå, det gjordes även cancermarkörer.
Men de fann ingen orsak, där.

22/1-20 fick jag koden U09.9 av min dr.

Så 26/2-21 var all min kraft slut. Jag kunde inte tänka längre, jag grät, och fick en läkartid ..

10/3-21 MoCA 24/30, Keds 27
Tester de tar vid misstanke om demens och även på covid patienter.
15/3-20 gjordes MR hjärna beställd av ÖNH i sept 20, av yrsel, tinnitus, tryck mot örat.

17/3-21 Ultraljud hjärta, där man såg 27 mm perikadvätska runt hjärtat, de planerade att tappa hjärtsäcken och rematologisks prover togs.
25/3-20 CT hjärta buk, där man såg att perikadvätskan låg bakom hjärtat och gick inte tappa och vid höger förmak.
Åter medicinmottagningen 15/4-21 där jag fick veta att Eliquis behandling är livslång, och även där att bltr låg högt.
3/6-21 MMT 28/30 Nytt demenstest gjordes.
24 h bltr är gjort och 24 h EKG inväntar svar.
Allt detta har gjort mig än mer slut. Jag behövde återhämtning och kunna få återgå i den takt dr skrev sjukintyget som låg till grund för avslaget 1/8-20 och konstaterat utmattningssyndrom 10/9-20, hade jag haft en chans till återhämtning då och fortsatt sjukskrivning hade jag med största sannolikhet mått så mycket bättre nu...

Jag måste få en chans till återhämtning denna gång, klarar ingen stress nu, så INTE pressen blir för stor, och jag utvecklar demens.
Jag har fått rehab kordinator av min hvc, var där 14/6-21
21/6 rehab kordinator 
21/6 fysioterapeut 
22/7 psykolog
Chef och jag planerar in en mjuk start utifrån doktors läkarintyg. 
Facket är även informerad.

Nu visade ju åxå virus screeningen Rhino, som gjort mig än mer slut och doktor på akuten sa jag behöver vila.

Jag har innan covidsymtomen startade 14/3-20 varit en aktiv person, går långa promenader. Gått på gym flera gånger i veckan...
Mitt mål är att få tillbaka kraften och bli de aktiva person jag alltid varit, bli den person jag var innan jag blev sjuk.

Har även sökt hjälp via en studie där jag står på väntelista till hösten, lägger länk här : 

Provar ringa dig senare, eller om du ringer mig "//

Så nu har jag sjukersättning iallafall.
Våra Flamentanz på uteplatsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan