torsdag 15 november 2012

AKVARELLER...mm ©

Alla som känt mig genom livet vet att jag alltid tyckt om att måla. gått flera kurser för konstnären Ingrid Ricklund på 80-talet. Målandet har legat nere under många år, bara sporadiskt har jag  målat, inte funnits någon inspiration, men nu ska jag ta tag i det framöver, det känns så kul och om allt blir som jag hoppas så kommer jag finna många vackra motiv. Sett så många vackra platser den gamla urskogen på hemmanet i Nyvik och ån som rinner där, den gamla spången, gamla hus och havet där inte långt ifrån, tagit bilder att måla av. Köpa mera färger till lådan jag fick av pappa ska jag göra och sätta igång. När jag letade bland mina alster för några måander sedan och skulle visa mitt så kom jag på att det fattades flera som inte kom med mig vid flytten till Övik. Jag har framfört min önskan om att få tillbaka dem...jag hoppas jag kommer få det. De var målade i en tid när barnen var små och jag gick kurserna och när min syn var mycket bättre än idag. Vi fick hänga några på utställning i gamla Domus numera Oscarsgallerieans fösnter då, vid ingången där. Det var i slutet på 80-talet...det var kul. Jag fick måla en fondvägg på ett dagis i Övik på 70 talet och jag målade en fondvägg i trappen till övervåningen i gamla telegrafen i Ullånger.Spelgeldörrar med motiv från höga kusten däribland högbondens fyr, ja jag ägde det gamla huset under några år...men som alltid sätter var människa sin prägel och det konstverket är ett minne blott....
Här är mågra av de jag målade under 80-90 och början på 2000 talet....

 
 







Under mina år i arbetet inom Öviks Soc Psykiatri, så hade vi ett projekt i färg och form. Jättekul och vi fick lära oss gammeldags möbelmålningsteknik...gjort lite sådant också genom åren...
Ett tag höll jag på att texta på t-shirts också, men det skulle inte min syn klara av idag tror jag...men jag har ju inte provat så vem vet :)
När jag jobbade i daglig verksamhet i Kramfors, lärde en besökare mig göra batik i micron för många år sedan...så här gör du...
1,5 l vatten, värmes i plastbuken i 10 min.
2 msk fixiativ och 2 msk färg (Hedins tvättfärg) röres ut i det varma vattnet.
Det du ska batika ska helst vara blött och du kan knyta enligt egen fantasi det du vill färga. Kör i micron i 10 min med lock och skölj sedan till vattnet är klart ( i kallt vatten)...kör sedan i tvätt maksinen på 60 grader..utan tvättmedel.....klart

3 kommentarer:

  1. Så otroligt fina tavlor du har målat.....så fantastiskt fina !!
    Min pappa målade mycket och min yngre bror och syster var mycket duktiga på att teckna.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack så mycket :) Inger...ja min pappa har också målat en hel del genom åren...försökte få med honom i de kurser jag gick då..men tiden räckte liksom inte till för det....en trevlig hobby...Kram

      Radera
    2. Ska tilläggas att idag 5 dec kom ett mejl att han hittat 2 av alla precis där jag sa att de låg...tillsammans med ett kort...men var är de övriga då de var ju tillsammans med varandra...

      Radera

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan