onsdag 6 juli 2011

OM Att verkligen lyssna ord av Kay Pollak

"Din förmåga att lyssna är förmodligen det mest kraftfulla sättet att förändra din omgivning.
Och också din omgivnings synsätt på dig!
Det finns undersökningar där man försökt mäta vad som betyder något i kommunikation mellan människor. Man har kunnat visa att orden – själva pratet – ofta kan betyda så lite som sju procent. Allt annat - miner. kroppshållning, ögon, mitt lyssnande och mina tankar om den andra etc – står alltid för 93 procent! Allt detta ”andra” slår igenom långt mer än orden.
Du vet säkert hur det känns när du inte blir helt hörd. Du har något viktigt att säga och den du talar med lyssnar inte på dig. Och du vet också hur himlastormade fantastiskt det är när du någon gång verkligen känner att du blivit helt hörd! Man känner sig lycklig! Och också tacksam gentemot den andra människan.”// Slut citat från ”Att växa genom möten” av Kay Pollak sid 78.
Ja det är mycket viktigt att bekräfta varandra, återkoppla och våga fråga, har jag förstått dig rätt? ÄR det så här DU menar? Vi pratade runt det idag om olika egenheter vi har om hur en tolkar så och den andre si. Vi tolkar ju också utifrån våra egna referensramar och mitt sätt att se på den människan överensstämmer inte helt med någon annan. Så än en gång, när DU hör någon döma någon annan, är det egentligen den personens oförmåga du hör på, att kunna acceptera den det pratas om..
” Mina tankar om en annan människa handlar ofta mer om det som finns inuti mig själv, än om vad som finns hos den andra.
Det jag tänker om en annan människa säger mer om mig än det säger om den andra.
Den här texten kan fungera som en påminnelse:
Det Per säger om Pål
Säger ofta mer om Per
Än det säger om Pål.// slut citat ur ”Att växa genom möten” av Kay Pollak sid 31. // Bettan
Kay Pollaks egen hemsidor: Kay Pollak och tankarskraft.se           (Flyttat från gamla bloggen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan