torsdag 14 juli 2011

Mina rättigheter som människa

Mina rättigheter som människa
1. Jag har rätt att säga att jag behöver och själv avgöra vad som är viktigt för mig som människa, oberoende av vilka roller jag har i mitt liv.
2. Jag har rätt att behandlas med respekt som en intelligent, kompetent och jämlik människa.
3. Jag har rätt att uttrycka mina känslor.
4. Jag har rätt att uttrycka mina åsikter och värderingar.
5. Jag har rätt att säga ja eller nej utifrån vad jag själv vill.
6. Jag har rätt att göra misstag.
7. Jag har rätt att ändra mig.
8. Jag har rätt att säga att jag inte förstår.
9. Jag har rätt att be om det jag önskar eller vill ha.
10. Jag har rätt att vägra ta på mig ansvaret för andras bekymmer.
11. Jag har rätt att ha med andra att göra utan att behöva invänta deras gillande. Jag behöver inte vara omtyckt av alla.
//Utbildningskonsultation Ulla Edlund  (Hämtat från gamla bloggen)

1 kommentar:

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan