söndag 6 februari 2022

DAG 695 - LUNGKAPACITET, vad är normalt


Vaknade kl 03 i morse igen och funderade efter en annan covid väns tankar om sin sutration...

Tyvärr vet jag inte vilken typ av spiometri de gjorde 211111 men så här står i min journal...


Citat 


"Utredningsresultat


Fysiologiska undersökningssvar


Lungfunktion


FVC


Före bronkdilatation


3 liter


78 % av förväntat värde.


FEV1


Före bronkdilatation


2,3 liter


80 % av förväntat värde.


FEV1/VC


0,75"// slut citat 


Och jag remitterades åter till hjärtmottagningen då lungläkaren såg perikadvätskan i hjärtsäcken från galloperationen 210814, ( som de konstaterade 210317, och bedömde i ct hjärta buk 210325) och avslutade mig på lungmottagningen, med att jag fick återkomma vid behov. 


Det står inget om att med inhalation så förändrades INTE syreupptagningen som dr berättade...fokus i dok och besöket låg på vätskan han såg i hjärtsäcken och att han konsulterat en kardiologkollega som lovade titta vidare på mig.


Den låga syresättningen kirrurgen ville skulle utredas och som jag skrev i egen remissen...konstaterade han bara låg på 97% då efter inhalation....Jag tog fram min sutrationsmätare och den visade åxå 97% efter....men väl hemma igen 88-92% som oftasts och då blir det som ett trögt tryck över bröstet....


Jag upplever det som att de tycker man inte har bra grejer man inhandlat...rekommenderat av apoteket både sutrationsmätare och blodtrycksmätare.


Min vc läkare sa åxå, före covid mätte INGEN syresättningen..så ingen vet hur våra " normalnivåer" såg ut innan....och så är det ju...


Jag har Symbicort vb numera likaså asetylsystein....fått ta det 1 gång sedan jag slutade med det våren 21..efter Pfizer dos 3 när jag fick andningsbesvär efter några dagar precis som i covids början med slem helt plötsligt...

Idag DAG 695, snart 2 år med PACS/ postcovid 

Vårdhandboken Spiometri 

Internetmedicin Spiometri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan