lördag 5 februari 2022

Dag 365 närmar sig , inlägg i gruppen för oss som blev sjuka 2020


DAG 365 (för mig 25/2-22) - kan någon det här? Fler som står inför eller paserat dag 365....

& HUR KAN VI PÅVERKA POLITIKER nu när det är valår - jag kontaktat 2 partier..( långt inlägg)


Detta brev kom för 1 vecka sedan.

Min rehabkordinator från VC har pratat med FK för mig, min utmattning orkar inte förstå, och citerar det hon skrivit i min journal efter samtalet med FK( min handläggare sjuk, så det togs allmänt)


Citat ur journal

"Får informationen: Om en patient närmar sig dag 365 i sin sjukskrivning skickas informationen ut att om det är aktuellt för patienten att ansöka om sjukpenning igen kan den välja mellan att ansöka på "fortsättningsnivå" eller "normalnivå". Ansöker man på fortsättningsnivå finns det inga särskilda kriterier att utfylla. Däremot om ansökan görs utifrån "normalnivå" behöver Försäkringskassan ta ställning till och bedöma om patienten uppfyller villkoren som är satta av Socialstyrelsen om allvarlig sjukdom föreligger. Om det visar sig inte göra det, riskerar patienten avslag. Då har patienten 14 dagar på sig att komma in med synpunkter. I ansökan kan man däremot önska att, vid sådant avslag, att ansökan då istället ska prövas på "fortsättningsnivå". Det är patienten som avgör vilken nivå den vill ansöka på, det är ingenting Försäkringskassan kan rekommendera patienten till. Patienten ansöker som vanligt via blanketter på "Mina sidor" där patienten också kan välja blankett utifrån önskad "nivå".


Vi kommer överens om att jag återkopplar informationen till patienten och att patienten, vid vidare frågor, ska hänvisas till det avstämningsmöte som är planerat till nästa vecka där Försäkringskassan kan informera ytterligare. Ringer patienten och återkopplar."// slut citat


REFLEKTION


Alltså vi som drabbades av covid i dess början, och nu varit sjuka i 2 år, var testpersoner, nekades vård och testning och många av oss är fortfarande sjuka, vi ska dessutom straffas ekonomiskt och få sänkt ersättningsnivå, om vi blir sjuka längre än 365 dagar. Men det är väl då vi borde få fortsätta få åtminstonne samma ersättning, INTE SÄNKAS till 75% av SGI ( se bild)


Som ni vet har jag fått veta att det nu är kroniskt  - jag ska leva med det här nu -" kronisk perikardit" - det tagit mig väldigt hårt😥😥😥 - tog upp min psykologkontakt igår igen, för att hitta ett sätt, hur ska jag förhålla mig till en ny livssituation, att leva med det är kroniskt. Vad kommer det innebära för mig. Vi ska ses igen om 1 månad.

Vi ska invänta ett 24 h bltr Dr beställt till den 21/2...


Men som den lösningsinriktade natur jag är, tänkte jag, nej fan heller, kan jag göra något, så jag skrev ihop min situation, att ha varit sjuk nu i 2 år, hur det drabbat mig för livet, utförsäkrades aug 20, kämpa på mina 95% i 4 mån och bli ännu sjukare, en läkare som friskskrev mig med alla symtom juni 20 och sedan vägrade ändra i sjukintyget när jag blev utförsäkrad och fick förtroendet starta upp postcovid i vår stad och allt som sedan gjorde mig än mer sjuk. Hur jag fick covidtaxi in i maj 20, när jag varit sängliggande I yrsel i 3 dagar, och akuten på Ackis inte släppte in mig och jag fick åka hem igen, och att man sedan tror microproppar gått. Om DVT, perikadvätskan i hjärtsäcken som nu bedöms som kronisk. 2 bältros utbrott i samband med info om utförsäkran och dag 180 av FK. Om hur Afa avslår arbetsskada på chefs ord att ingen smitta fanns, hur kan de garantera det när vi nekades test och en kollega har positivt pcr. 

Hur jag kastats runt i vården i 2 år, nekats post covidmottagning på egen remiss, att vi som grupp måste få rätt vård nu, få upprättelse, erkännande, inte sopas under mattan, få ekonomisk kompensation, få behålla den lönenivå vi hade som sjukskrivna, att vi är tusentals långtidssjuka, kartlägg oss, hur många är vi, vi borde få ett skadestånd. Först blir vi sjuka, får ingen vård, blir nekade tester, sedan ska vi straffas åxå ekonomiskt av FK. Se till att vi får arbetsskada vi som blev sjuka i vården. 

Tog även upp hur det slår mot våra pensioner. 

Här pratas det om hur Sverige ska öppnas, men vi långtidssjuka då...osv...(samnanfattning av vad jag skrev) Drog iväg det i synpunkter till S där de säger de återkopplar till och i mejl till V....

Jag har ingen förhoppning om svar...men vi får se...


Det är ju valår, är det dax börja påverka våra politiker...ATT VI FINNS, NU ÄR DET BANNE MIG VÅR TUR...


Lisa Nilsson mfl artister kan sitta i riksdagen och lyfta sin situation, men vi då...Vi som lever med sviterna av hur vården behandlat oss....


V fick åxå länk till kunskapsöversikt läkare till läkare i mejl, så de vet vad vi drabbas av...

Jag valde de som lyft de sjukskrivna situation och pensionerna...Vi är ju några som faller på målsnöret, med några år kvar där sjukdomen förstör vår pensionsnivå...


Är det någon som vet ett bra sätt påverka våra politiker oavsett vilka....

Spånar: Demonstration en möjlighet visa hur många vi är, namninsamling, Kalla fakta, UG...

------------

Mejl i helhet i min blogg...

Socialstyrelsen alvarlig nivå för sjukpenning: 

https://roi.socialstyrelsen.se/fmb/om-forsakringsmedicinskt-beslutsstod/kriterier-for-allvarlig-sjukdom

Kunskapsöversikt läkare till läkare: https://www.langtidscovid.se/generella-symtom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan