måndag 5 augusti 2013

MANIFESTATION PÅ SERGELS TORG "För barns behov och rätt till båda sina föräldrar" ©

I Lördags den 3 augusti var det manifestation på Sergels Torg i Stockholm "För barns behov och rätt till båda sina föräldrar" som jag och en vän lyssnade till. Djupt gripande berättelser från flera duktiga talare, om hur samhället agerar, inte alla gånger för det bästa för barnet. Många erfarenheter ur livet grep tag i mig.  Även hur en förälder stänger vägar för barn i kontakt med sina båda föräldrar och övrig släkt, hur tänker dessa som gör sina barn så illa funderar jag. Något som engagerat mig mycket de senaste åren, dels nära mig, där jag också sett PAS utövas och att ha förmånen att få följa Uppsala  mansjour arbete och stöd på fb men (verksamheten  är nu vilande ). Men även andra organisationer som finns på fb som jag följer som på olika sätt jobbar för barns rätt till sina båda föräldrar.
Hann inte fram till första som talade men...
Dr Patrik Fridblom pratade med stort hjärta om sina erfarenheter med stort kunnande och Laila Lindberg delade med sig av sina erfarenheter och berättade varmt om "Pojkprojektet"...ja ni är fantastiska alla ni som deltog och delade med er av allt ni varit med om under ert liv...det påverkade mig djupt...
Jag tycket att det borde vara en mänsklig rättighet idag för ett litet barn att få födas till ett liv efterlängtat av båda föräldrarna. Att barnet ska ha rätten att föräldrarna ska sammarbeta för sitt bästa genom hela dess uppväxt oavsett om de lever tillsammans eller ej och att de ska äga rätten att träffa båda sina föräldrar, sina mor och far föräldrar och kusiner och övrig släkt, men tyvärr är det inte så i vårt samhälle.....här finns det massor att göra......men det är så viktigt att kampen fortsätter...."För barns behov och rätt till båda sina föräldrar"
vill du veta mer kontakta någon av de organisationer som är länkade nedan...ju fler vi blir som tänker på barnens rätt ju bättre....
 Laila Lindberg från "Pojkprojektet" ovan, tillsammans med Janne Runsvik som höll i presentationen av alla som deltog..och Dr Patrik Fridblom nedan...

NEDAN ÄR HÄMTADE FRÅN För barns behov och rätt till båda sina föräldrar/Event på fb.
Niklas talar vid manifestationen på Sergels torg 2013 nedan...

Citerar Janne Runsvik på fb " Dagsverket avklarat. Många nöjda röster har hörts för att frågan lyfts. Kampen för barns behov och rätt till sina båda föräldrar kommer att fortsätta, vi blir fler och ger oss inte. med Bo Sundbäck, Eva Maria Freiendahl, Magnus Big-Hulan Hulander, Patrik Estola och Patrik FridblomSergels Torg."//slut citat.

Juha berättat sin historia nedan.. lite dålig kvalitet på ljudet...

Nicoles berättelse....nedan...

Dr Patrik Fridblom talar nedan...

pappavarför talar...nedan

Laila Lindberg från "pojkprojektet" berättar...detta från Falun, då ljudkvaliteten var dålig från Sergels Torg

Janne Runsvik berättar om den gemensamma rörelsen..en av dem är "Mans och familjejouren".. mer nedan....


VIKTEN AV EN FADERSGESTALT - Laila Lindberg specialpedagog
FÖR BARNS BEHOV OCH RÄTT TILL BÅDA SINA FÖRÄLDRAR - MANS OCH FAMILJEJOUR
MINPAPPA.NU http://www.minpappa.nu/
Studio uppland måndag 16 maj 2011, Ann-Britt Grünewald: "Barnen har rätt till sina farsor"
Om begreppet PAS från pappamanualen.se
PAPPAVARFÖR: http://www.pappavarfor.se/
HÄR KOMMER ALLA PAPPARÖRELSER ATT SAMLAS http://www.papparörelsen.se/
 
Under skapande mer kommer.....FLER UPPLADDNINGAR AV TALARE.....

3 kommentarer:

  1. Jag har bestämt mig att jobba för alla pappor när jag slutar inte sitter med i styrelsen för Tandsköterskeförbundet längre För min erfarenhet är att pappor har bara skyldigheter inga rättigheter medan mammor bara har rättigheter inga skyldigheter Jag har erfarenhet på nära håll jag är nämligen farmor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får inte ge upp...och nu när Janne inte finns bland oss längre är det viktigt att kampen för barens rätt fortsätter....jag är själv farmor...och baren har rätt till sina far och morföräldrar och andra släktingar åxå...kram på dig

      Radera
  2. https://m.facebook.com/profile.php?id=227615334108493

    SvaraRadera

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan