måndag 26 augusti 2013

Syncentralen här i Uppsala ©


Ja då har jag åter varit på ett besök hos syncentralen och kuratorn här i Uppsala. Det ser lovande ut, vad beträffande möjlighet att få färdtjänst, arbetsresor om jag vill, ledsagare och jag har en vän som erbjudit sig tar på sig den sysslan och får en lite ersättning för det, om jag beslutar mig söka...tror jag gör det. Jag har ju problem med mörkerseendet, och kunna läsa vissa anvisningar, senast när vi skulle åka till Stockholm med tåget, så fick min vän se att jag inte kan se tavlan. Jag blir bländad av ljuset och texten är för liten för mina ögon, så jag ger mig inte ut själv, då jag blir osäker. Ja han följde med mig idag. Likaså att få gå på gym och vattengymnastik utan kostnad är möjlig. Sedan förut har jag också fått remiss till hörcentralen, då jag har en medfödd hörselskada också och efter det ska jag samla ihop de hjälpmedel jag kan tänkas behöva så får vi se vad jag kan ha behov av. Vi ska träffas igen sedan jag varit till hörcentralen.. Glasögon och linser räknas in i hjälpmedel också här. Det har varit olika beroende på vilket landsting jag bott...allt från gratis till flera hundra per/par. Vid besök på syncentralen i Ö-vik för två år sedan fick jag en liten knappt synlig kikare och fick ett telefonnummer där jag registrerar mig för att kunna ringa nummerupplysning gratis 1000 samtal per år..
Så det är helt klart stor skillnad och till fördel för mig att bo här i Uppsala om jag jämför med Kramfors, Ö-vik, Umeå och Örebro...så i Uppsala ska jag stanna.. av mer än en anledning...ja jag trivs här och mår gott....
Bild nedan från Synskadades riksförbunds sida som visar rätt bra hur jag ser utan linser och hur jag ser på mitt sämsta öga med....

Landstinget Uppsala Län syncentral.
Synskadades riksförbund
MER HÄR NEDAN OM MINA GRÖNA...ALLT FRÅN MIN BARNDOM OCH FRAMÅT.....ur bloggen.....
Hisstorien om mina ögon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan