fredag 4 februari 2022

Fråga till S och i mejl till V...

 Fråga till S på deras sid, citat

"Jag en av de tusentals som drabbades av covid I vård, som inte fick testas eller vård I covids början. Jag tillhör de som blev sjuk I mars 20, som vårdade utan skyddsutrustning, hela 2020 hade jag feber, yrsel, utmattning, tinnitus I öronen dag och natt, andningsbesvär med slem som gjorde jag knappt kunde andas och många mer symtom jag fick åxå en DVT en blodpropp I vänster lår 15 cm lång I nov 20 med livslång behandling av blodtunnande. Dessutom utförsäkrades jag i aug 20, fick bältros av all stress och att måsta jobba I vården med alla dessa symtom. Utvecklade utmattningssyndrom på det I sept 20. Kämpade till jag inte orkade mer med alla dessa symtom till feb 21. Man gjorde då tester på hjärnan MoCA, Keds, mmt och MR hjärna, mina värden är inte bra. Minsta stress stanna hjärnan. Så i mars 21 ser man på ultraljud att det finns perikadvätska runt hjärtat, man tar rematologiska prover, ct hjärta buk där man ser att vätskan ligger bakom hjärtat och inte går att tappa. Bltr åker upp och ner liksom pulsen  fk flaggar för dag 180 igen i aug 21, ytterligare ett bältros juli 21 av all stress att aldrig få bli frisk och ytterligare risk utförsäkras. Akut galloperation I aug 20 där man ser det jag mätt själv som vårdpersonal sedan maj 20, låg syresättning. Blir allt mer slut under hösten 21, yr, kroppen syresätter sig olika enligt fysioterapeuten och jag vinglar. Jag börjar tappa hår och blir allt sämre feber 2-3 ggr i veckan hela 21. Får min 3 Pfizer 9/12-21 med andningsbesvär och slem som första året med covid. Blodtrycket fortsätter dra iväg liksom pulsen I januari 21 får åka in med ambulans då jag har sådana tryck över bröstet där perikadvätskan ligger. Bltr drar iväg liksom puls. In ytterligare akut igen i jan av samma sak. Lungläkaren säger att trycket jag känner är vätskan i hjärtsäcken. Den 8/1-22 får jag veta att de nu bedömmer det kronisk perikardit. Jag kommer aldrig mer bli frisk, jag har att leva med det här livet ut. Jag är 62, står inför dag 365 nu  inte nog med att jag blev sjuk, inte fick vård, nekades av 1177 innan påsk 2020, att jag inte skulle ringa vid 39 i temp som vc uppmanade mig, jag skulle återkomma när jag hade 41 i temp och knappt kunde andas..Jag har legat helt utslagen i flera dagar under 2020 av yrsel, åkt covidtaxi in och inte fått komma in på akuten Akademiska. Det har visat sig sedan att jag troligen haft microproppar som gått...men nu ska jag straffas ekonomiskt av FK dag 365..Jag har att välja på 1 fortsättningsnivå 75% av SGI eller om jag har allvarlig sjukdom normalnivå och söker jag 2 och får avslag kan jag tappa ersättningen, jag ska välja själv..Jag som är utmattad och inte orkar läsa med svårt förstå av sviterna i post covid...dessutom vill Afa avslå min arbetsskada från v 11 2020 då 6 av oss personal  insjuknade, 2 blev långtidssjuk, 1 blev sjuk I 2 mån och testade positivt..Vi vårdade en som kom från sjukhuset så sjuk som sedan avled sedan vi blev sjuka men testades inte. Vi nekades test vi personal.  5 till avled på boendet sedan vi blev sjuka men de testades. Jag gjorde allt för att inte dra smitta till jobbet  ställde in gymmet veckor innan. Träffade inte barn eller barnbarn och inga vänner. Gick till jobbet istället för att ta bussen och min man jobbade på Åland..men min chef säger det fanns inte smitta på jobbet då..Jag är väl utredd och min dr säger det finns inget annat än post covid. Jag har idag antikroppar. .Jag har fått mitt liv förstört av jobbet, av covid. Jag har idag att leva med påverkan hjärna, lång syresättning, KRONISK PERIKARDIT, tinnitus jag väntar kbt för att lära mig leva med...Jag hoppas på en pension för oss utslitna, trygghetspension, min dr har inte fått info om den och datum den träder i kraft...

Jag vaknar av ljuden i örat var natt vid 3-4 och får sällan somna om. Jag är så trött och slut....snälla vad kan ni göra för mig..för alla oss som blev sjuka 2020 och ännu är sjuka. Vi borde få en ekonomisk trygghet att vila på...ett skadestånd hur vi blivit behandlad av vården. Jag har kastats runt nu i 2 år i vården blev sjuk 14/3-20. Jag nekas egen remiss till post covid mottagningen. Den dr som startade upp Uppsala friskskrev mig juni 2020 med svåra symtom, ville inte skriva om sjukintyget när jag utförsäkrades. Vi måste få en multidiciplinär vård. Bli trodda av vården. Det kan inte fortsätta så här.

Rätt till fortsatt sjukskrivning, varför ska jag tas ifrån den möjligheten, och kanske få den låga nivå, jag/vi borde få motsvarande lön vi som drabbats så hårt.
Ett skadestånd till oss som blev testpersoner i covids början och ännu är sjuka. Företagen är värda ersättning men vi sopas under mattan.
Vi borde ha Rätt till arbetsskada, chefer ska inte kunna sätta sig emot i rädsla bli av med sina arvoden i privat vård.
Vi förlorar dessutom i pension, vi har räknat på det min man och jag. Om jag fått vara frisk hade jag haft  52% av min vårdlön efter ett helt liv i pension  nu har jag tappat 2 år och blir jag utförsäkrad nu och måste gå i pension vid 62 tappar jag ytterligare 3000 kr i månaden..ni måste erkänna oss långtidssjuka och hjälpa oss.."//

Inväntar svar....

Och till V i mejl som ovan men fortsätter...

Forst ".....inventera hur många är vi. Det är tusentals i gruppera. Det finns en grupp enbart för oss som blev sjuka 2020. 3000 i covidföreningen men mörkertalet är stort.
Det är med sorg flera av oss ser samhället öppna upp, ersättningar har löpt ut till företag, men vi glöms bort.
VI som blev riskgrupp får fortsätta hålla oss hemma.
Vi kommer få så många fler långtidssjuka som nu heller inte får in sina tester i journalerna och kommer få det svårt bli trodda i vården och i en kommande arbetsskada..

Driva den här frågan, lyft fram oss, vi finns alla vi tusentals...kanske ger det er fler väljare...

Läkare till läkare har en kunskapsöversikt i långtidscovid via covidföreningen vilka symtom det för med sig: 

Mvh
XX"// slut citat 

SVAR FRÅN V 220207

Hej X

 

Tack för att du har tagit dig tid och ork att skriva till oss och berätta om din situation. Den informationen behövs.

För det första, jag kan inte annat än beklaga hur illa du har drabbats och vilka konsekvenser sjukdomen har lett till för din del. För Vänsterpartiet är frågor om jämlik vård och trygg försörjning väldigt viktiga och vi driver dem aktivt på olika nivåer. Vi har bl.a. tidigare lagt ett förslag om att avsätta 10 miljoner kronor för en särskild satsning på att nationellt samordna och centrera kunskapen kring behandling och diagnostik av post-covid. Ett sådant nationella centret för post-covid skulle fokusera på att samordna stödet till de som drabbat av post-covid och genom nära kontakter med regioner och andra berörda aktörer arbeta fram tydliga handlingsplaner och arbetssätt.

 

Mer att läsa om hur Vänsterpartiet driver frågor inom området finns på vår egen hemsida och riksdagens hemsida samt till exempel genom dessa sk skriftliga frågor:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utredningsforslag-om-en-trygg-sjukforsakring_H810527

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/sjukskrivna-med-ekonomiskt-bistand_H810128

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/uppdelade-sjukperioder_H8113155

 

Mvh XX



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan