tisdag 17 augusti 2021

Operation Lap Galla+ Kolangiografi. L.A: Ropivacain 7,5 mg/ml: 20

Ultraljud av galla
Peff jag tränar lungorna efter op.
Port i armvecket på akuten. Då jag sov över 1 dygn nästan på akuten råkade jag vika armen och ny port sattes på hand. Men den fjorde det ont i. Hade dripp från fred morgon till op natt mot söndag.
Port satt på op.
portion
Knappt 1/4 portion, bild ovan ...proppmätt.
Syre 85 väl hemma måndag 16/8
Temp 38 kl 04 natt mot tisdag nedan 
2 av 4 graffer 


Så fort livet ändras..
Torsdag 12/8, em körde jag mitt post covid pass, med intervall träning, istället för att gå mellan lyktstolpar  så joggade vi och det kändes bra. Vi åt middag och sedan började jag få sådant tryck från ryggen, där det blossade upp Bältros 30/7, på h sidan och runt om mot h bröst. Jag tänkte det är nog Bältros som spökar.
Fy så sjuk jag blev på natten, kräktes säkert 10 ggr, under natt mot fredag och vred mig i plågor, fram och åtet i sängen. Vi åkte in på morgonen.
Blev flera undersökningar på akuten på fredag.  Fastande, och inget blodtunnande på 48 h i väntan på. 
Efter ultraljud sa dr jag kan inte skicka hem dig, utan mer undersökningar, och gjorde DT, de såg då orsaken och beslutade lägga in mig. Inflammerad galla, som de akut opererade bort lördag natt. Det fanns ingen plats på någon kirrurg avdelning så jag fick vara 1 3/4 dygn på akuten. Jag var så slut av all värk att jag sov nästan hela tiden
3 portar hann de sätta..
Det var meningen jag skulle få åka hem i lördags.
Men de inväntade till söndag morgon. 
Orsak; Haft så jobbigt med andningen av post covid under dessa 17 mån. Då jag syresatte mig så dålig. Jag har ggr/ flera tagit upp att något har inte varit ok med lungorna..bokfört syreupptagningen sedan maj 20, så äntligen får jag bevis för att även lungorna påverkades.

Idag var syret nere på 85.
Har syrgas, peff jag blåser i. Gick runt min runda på avdelningen.
Jag har inte så speciellt ont efter, men innan..
Jag hamnade på gyn och BB, mysigt med bäbis ljud. 

De beslutade jag fick åka hem söndag efter jag haft syrgasgrimma lördag kom upp till 93 på kvällen men utan sjönk den till 90. Hade syrgas natt mot söndag och 93 när de tog den.
De säger lungorna behöver utredas..men de kan inte remittera utan jag själv får kontakta min vc.
Ssk där svarar i 1177 mån em när jag önskar utredning att det kan vänta till den 31/8
4 hål sk. titthålskirrurgi har jag på "maggen", de opereade bort hela den inflamerade gallan. 5-6 stenar sa kirurgen och så väl beskrivet vad de gjort.
Alla har frågat har du inte kännt något...ingen värk, men på CT i mars såg de grus sa min dr, inget att.oroas för. Ok tänkte jag...
Fantastiskt fin personal överallt...
Många gör ju dessa operstioner....och det stämmer inte att gallan växer ut igen sa doktorn..
Olika bud om vad äta och inte...men jag orkar ju ingenting äter väl på sin höjd 1/4 port

Jag har inte sövts sedan jag var barn och blev så rädd.( har ju 10 ögomop bakom mig)

Kände mig trygg med hur de tog hand om mig. Jag bara somnade medan narkosläkaren pratade med mig...och vaknade av att läkaren som opererat mig pratade med mig.  Minns bara fragment av vad han sa..bara att det gått så bra. Jag bara försvann igen..
Pappa hade en kollega vars fru var nakossköterska  och hade hennes ord i huvudet  håll dig vaken när du vaknar...och jag kämpade på där. 

Så fina människor på uppvaket även de.
Ja nu är den där "gallfulingen" väck...klamrarna får vc ta...blir den 24/8
Ja tänk hur fort det händer saker man inte räknat med...
Ove❤ kom med lite personliga saker för dusch och annat när de lät mig bli kvar....trodde ju jag skulle få åka hem på lördag...

Undra vad jag sa till narkosläkaren inför op....Kanske..KAN NI TA EN BIT PÅ NAGSÄCKEN ÅXÅ....
Då jag äter som en fluga...🤔🙂
Men bra för mig jag behöver ju få ner i vikt.
Så fick jag komma hem måndag em. Åter mina mini portioner 
Som jag längtat efter Coca...och handlade en massa konstigt... batnmat plommon för magen, hallonkräm
Min lilla middag kontra Oves
Åhhhh vad gott rostat bröd, med fikonmarmelad och nyponsoppa proviva.
Var rädd om er och varandra....
Lille Fabbis mitt barnbarn sa " ha fammo ätit stenar".....hahaha...

I natt vaknade jag av hur hjärtat slog, kl 04 med 38 i temp. 
Bltr 154/95 puls 96 syre 88.
Ringde 1177.
De bag mig kontakta min vc, ssk skulle prata med läkaren och återkomma.
Jag har haft lågt bltr under sjukhustiden.
Temp fram till nu kl 13.15  över 37.7
Bltr legat lågt , det sista kl 11. 45 109/83. 

Kör kontroller under  dagen 
Nu 13.20 temp 37.8
Puls 72
Syre 90
Har inte orkat titta på det gigantiska provsvaret men P crp var 233 innan op 14/8-21.....
Så vad händer nu i kroppen när det blivit feber...
Jag fick ju själv sepsis efter bränning av cellförändringar 2016 och min man efter prostata cancer op 2019....

Varit ut en försiktig runda kring föreningen. Stannade efter 200 m, min man sa så här dålig har du aldrig varit....Nej  så är det....
Jag orkar inget...som en sten på lungan ...typ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan