tisdag 31 augusti 2021

Post covid intyg


Alla som följt mig vet hur mycket som drabbat mig under dessa 18 månader. Jag blev sjuk 14/3-20.

Sommaren har varit tuff.
Först blev jag fortsatt sjukskriven med arbetsträning t.o.m 15/9-21.
Chef hade sagt till FK att jag redan prövat komma tillbaka så många gånger.
Jag drabbades av Rino virus i juni och tappade hörseln några dagar och jag har ju dessutom  haft tinnitus sedan 1 år...
Fick ett herpes utbrott igen 25/7, och 30/7-21 Bältros igen, förra gången 12/8-20 efter att FK utförsäkrade mig...och på det kom utmattningssyndrom sept 20.
Kämpade och försökte jobba, med feber, yrsel, andningsbesvär, tinnitus ...fick en DVT nov 20, fick en livslång behandling med blodtunnande att leva med...iaf kämpade till jag inte orkade mer...26/2-20, av symtom, hjärntrötthet och all stress på jobbet...
Utredning av hjärna, MR och olika tester.. likaså hjärtat...under våren som tog hårt på mig...

Så den 12/8-21 blev jag så sjuk, kräktes hela natten mot fredag. Åkte in på akuten. En så ambitiös dr ordnade ultraljud och CT....inflamerad gallblåsa....men de fick vänta på att Eliquis/ blodtunnande gick ur kroppen i 2 dygn. Det fanns inga rum på kirrurgen men så på Lördag 14/8 fick jag ett på gyn..det var tur jag var så slut, sov mestadels....så natt mot söndag opererades jag akut med titthålskirrurgi. De info mig om att de möjligen skulle behöva öppna buken....men det gick bra...4 agraffer som togs 19/8. En ingång var inte läkt men med alsolomläggning och silikonplåster ser det nu så fint ut.
Efter op orkar jag inte mer än ca 1/4 portion, men jag äter rätt mycket frukt och de 19 kg jag har gått upp under dessa 18 mån har nu 5 kg lämnat mig...13 kg kvar till där jag var innan covid.
Däremot ligger jag så lågt i syresättning mellan 89-92 efter op. Jag fick stanna kvar ett dygn extra och  ligga med syrgas söndag 15/8 och natt mot måndag 16/8.
Normalt skickar man hem när man varit utan syrgas i 4 h och 94....men de sänkte mig till värde 92 när de hörde jag hade post covid.
Temp runt 38, upp mot 38.6 efter op hemma. När jag åkte hem mån den 16/8 hade jag 37.1...fick åka in igen efter direktiv från kirrurgen 38 i temp...och crp då innan op 233 hade sjunkit till 35. Jag fick ligga i övervakning i 7 h...sedan hem...temp över 37.8 ännu som pendlar...ner och upp..

Så.....
Varit till min nya dr idag.

Dr sjukskrev mig 2 mån till t.o.m 31/ 10.

Han sa hur känner du för att återgå...njae sa jag drog på svaret....Jag är rädd att ska jag börja arbetsträna med all stress som varit och är på jobbet...är jag rädd den stress som är påverkar mig när jag haft sådana testvärden som jag haft på Moca  Keds och MMT, och att då mamma är långt gången i Alzheimers och vadkulär demens, så är JAG rädd att stress ska påverka mig...dr sa "Om jag tolkar dig rätt nu så är du tveksam...ja precis....

Facket ska hjälpa mig med arbetsskada, överklagan hos FVR i kompletering på 3 sjukintyg från aug- okt 2020, så jag behöver ett intyg på post covid.
Dr skulle skriva ett intyg på att jag troligt haft covid, utifrån den situation som rådde då, vi nekades ju test, vi 6 kollegor som blev sjuka samma vecka. Förklarade lite om situationen då...fram till nu.
Han är ny dr för mig, min gamla dr har gått över i annan verksamhet.

Att jag är trött, vaknar flera ggr på natten av tinnitus...att det tagit sin tid för mig att stressa ner...att utmattningen påverkar mig i det minsta.

Att jag idag tycker jag mår bra..slipper stress...har det bra i livet...får jag sova dåligt på natten så kan jag sova lite på dagen ....promenerar...fått mer ork igen efter de akut opererade bort min gallblåsa 15/8, då jag bara orkade 200 m och fick vila, men att jag har temp ännu....

Den låga syresättningen kan åxå vara ett resultat av att jag var ett prematurbarn med 2 mån i kuvös..då 1959..och att man innan covid inte vet hur syrenivåerna hos människor var heller....då mättes det inte.. 

Han skulle skriva till FK om ett möte Fk, Chef, han och jag

Vi pratade om pension då jag har 3 år kvar...och jag berättade hur vi räknat på det...att går jag nu med 3 år kvar blir ekonomin katastrofal. Vid 65 får jag 52% av min lön. Går jag nu minus 3000 kr/ mån ...

Han sa åxå man ser nu FK är mera toleranta ..Jag hade ju  nu dag 180 24/8 igen......så vi får se....

Ok...han pratade även om ev op av min hand jag fått artros i efter fallet för 1 år sedan, när jag ramlade baklänges på kvargmt vatten vid en kyldisk på Coop...

En jättefin doktor jag har fått...
Har möjligen fler drabbats av att behöva op gallblåsan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan