onsdag 17 mars 2021

Ultraljud hjärta

Ultraljud hjärta denna morgon. Tog ca 1 h. Oj så ont det gjorde ibland men helt förståeligt för att komma åt.

Vi pratade om det systoliska blåsljud hela familjen hade som fastställdes när vi var barn. Dr nämner att han inte hör mycket av det.

Dr ser vatten i hjärtsäcken mest på höger sida. Bilderna blir inte så bra säger han med ultraljudet.

Info om att min bror åxå haft vatten i hjärtsäcken och att hjärtsäcken till slut fick opereras bort. Han sa så mycket är det inte. Men han ska titta igenom bilderna mera.  Berättar kortfattat hur jag mått under året med andning feber hjätrusning mm...han ska titta mer på bilderna och jag kan läsa sedan i 1177 säger han. 

Dr frågar om jag är svullen om benen. Visar dr och berättar jag gick upp 15 kg på 3 månader och hur Ddimer steg från maj 0.8, aug 3.2 och vid dvt 8.2. Info om den kuagulationsrubbning jag har och Dr skulle titta vidare i min journal. Förstår så väl, de gör ultraljudet som sedan vidare min läkare tittar vidare på.

Tänker kan även det göra att jag är så trött....???

Hen säger ja vi vet så lite ännu om vad covid gör, och visst så är det.

Hen mner a tt min läkare nu får besluta vidare, efter ultraljudet, om jag eventuellt ska jag ha vätskedrivande?

Man kunde inte se huruvida små proppar gått till lungorna då de satt in blodtunnande fick jag veta.

Frågar är det något jag kan göra för att förbättra vattnet i hjärtsäcken?

Dr nämner, inte sitta still för länge, det är bra jag promenerar.

Citat "BEDÖMNING: Med reservation för bildkvalité. Måttligt ökad mängd pericardvätska runt hela hjärtat. Inga säkra tecken till hemodynamisk påverkan. Normalstora hjärtrum. LV med ordinär systolisk funktion och RV med ordinär systolisk funktion. Ingen tricuspidalisinsufficiens där RVSP kan inte skattas, men inga indirekta tecken till förhöjt lungartärtryck. I övrigt inga klaffvitier av betydelse.

Rekommenderas riktad kontroll av pericardvätska inom 1 vecka."// slut citat 

Kontaktade min hvc och begärt remiss till Kardiolog ....

Känner mig ledsen 😥😥😥

Dr ringde pratade om svaret och ringer in till hjärtläkarna...

Dr ringt igen..hjärtläkarna tar över..ska vara beredd svara...nytt ultraljud...och prover på vattnet i hjärtsäcken...

De vill åxå veta lite om historien med vätska I hjärtsäcken som finns i släkten....du kan ha haft det där länge sa dr....vad nu länge är...flera långtidssjuka har fått liknande...så vi får se nu...vad händer...

Hjärtat kan stanna om det blir för mycket vätska ....Min bror hade 40 när hans hjärta stannade och de fick igång honom igen...och akut tappning ...som fylldes på efter 1.5 h igen....Jag hade 27 nu...

Jag har varit så slut så länge nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan