onsdag 10 mars 2021

KEDS & MoCA / Utmattning eller....

 KEDS & MoCA LÄKARBESÖK IDAG 210310.

MoCA gjordes och värdet var inte bra, tyder på utmattning ...hade svårt med vissa delar ...upprepa 5 ord efter han pratat om annat och  räkna 7 från hundra bakåt...MoCA 24/30

KEDS gjordes åxå ....27

Inväntar vad dr skriver i 1177

Sjukskriven 100% tom 24/3 ( sjukskrev mig 26/2)

Jobba 25% 25/3-7/4

50% 8/4- 21/4

75 % 22/4-5/5

Känner mig ledsen, är det utmattning/hjärndimma/ .....😥.....eller början till demens.....det sista trodde dr inte...

15/3 MR hjärna 

17/3 Ultrsljud hjärta....

Som hen sa dr, vi får se vad MR visar, vi kan härifrån åxå ställa andra frågor utifrån vad vi sett här,  på röntgen.

Vi pratade en hel timme om olika som hänt om mina svårigheter som barn och födas som premstur barn till 2 mån i kuvös och att man på den tiden inte gjorde så noggranna tester på bäbisar som idag. Jag föddes 59. Att man inte upptäckte att jag bara såg 0.2 förrän jag var 4 år. Om min första ögonoperation som 6 åring, där inte föräldrarna fick vara med. Hur rädd jag var när de hämtade mig med sina gröna kläder och spände fast min kropp på britsen, inkl huvudet. Satte en ögonhållare så jag inte skulle kunna blinka och sedan kom med masken för att söva mig. Jag skrek och när jag vaknade kunde jag inte prata eller gå. Jag fick inte röra huvudet på 2 dygn. Låg där med sandsäckar på var sida om huvudet. Jag hörde familjen kom och gick, men sa ingenting. Till slut gjordes EEG, som inte visade något, och pappa sa nu får det vara nog och tog hem mig. När jag kom hem släppte chocken....så vi pratade om hur jag kämpat mig genom livet, med allt vad det inneburit med 10 ögonoperationer ...hur jobbigt skolan var och inte kunna se. Att jag läste upp betygen som vuxen.. Att jag haft besvär med matte, läsa var en fasa när jag inte såg så bra....

Att synen utvecklades upp till 70% 1990, och 8 ögonoperstionen, men sedan påverkades synnerven allt eftersom och idag är synen 0.2 v och 0.4 h öga....och att 2008 fick jag inte köra bil mer...en bland flera sorger de senaste åren...och året 2020 med allt det inneburit för mig av många c19 symtom.

Min dr jag brukar ha, är väl insatt i minnesproblemstik på minnesmottagningen, men jobbar med annat just nu och återkommer om några månader. Du har tur sa hen, att du har honom.

Berättade om all stress från FK och hur jag till slut gick tillbaka trots mitt utmattningssyndrom.. om de 4 sjukintygen som nu ligger hos FVR....dr frågade om jag hört något från FVR....men nej, vet det kan ta år...

Medan jag gjorde testen noterade hen allt vi pratat om ...och sa sedan...Jag skriver orsak kod F432 Anpassningsstörning...det kan låta hårt sa hen..men då de inte accepterat utmattningssyndrom efter allt du varit med om så är detta något som kan vara lättare få FK godkänna.

Historien om mina ögon, en historia skriven med mina föräldrar 2011

2020 året med Covid 

KEDS Svenska gränsvärden för bedömning av kognitiv nedsättning

Vaknade idag 210311 dag 362 efter snart 1 år av symtom och sviter och en dag igår I tårar 😥😥😥

Kom på jag hade skrivit någonstans här i bloggen info från gamla bloggen, som las ner 2011, och det finns länkat under " Historien om mina ögon" ( länk ovan) när de gjorde en MR i min hemstad för att utesluta cancer och vilket svar jag fick ...

Skickade infot till läkare...

" Dr XX

27/10-08 gjordes en MR på X sjukhus, den gången tittade de på synnerven och ev om cancer kunde vara orsaken. Ögonläkare XX hade jag då, hon finns i Uppsala nu...I brev till mig då stod citat "Jag har fått svar på MR-undersökningen av hjärnan och området runt hypofysen och egentligen övriga delen av hjärnan också naturligtvis. Man kunde inte se att det fanns någon påverkan längs synnerven, i synnervskorsningen eller längre bak i hjärnan som förklarade synfältsförändringen i ditt vänstra öga, varför vi får tro att den har att göra med glaukomsjukdomen" slut citat.  Kanske kan den röntgen vara något att jämföra med, med nya MR, ni får ok att hämta den."//

Det var en svår dag igår.....I tårar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan