söndag 21 mars 2021

PostCovid eller/och något mer/annat?

     
Temp idag, vatten I hjärtsäcken...
Hjärtrusning vaknade jag av i natt, bild ovan.
Kl 07 i morse var syre 90
Även lördag morgon hög puls och hjärtrusning, bild ovan. Nu är det Sheealth jag mätt med,  så kanske inte så tillförlitliga 

Tittar på vilka  prover som togs i fredags och vad de söker efter....bla. kom dessa upp...

SLE

Sjögren sjukdom

Systemisk scleros

Myosit

 S-ANA utredning 

Så vi får se, vad kommer det visa, kännt mig trött i helgen. Lätt tryck över hjärtat...

Packat en väska, ifall jag måste åka in....känner mig så konstig i kroppen..hostar mera i morse...och slut...vaknat 2 nätter nu med hjärtrusning och vilopuls 80, syre 94. Kl 07 idac var vilopuls 74 och syre 90 i shealth( hur trovärdig den appen nu är), bubblig i magen.

Har som jag skrev 17/3, vatten runt hela hjärtat i hjärtsäcken, konstaterat vid ultraljud. 

Provtagning gjorde i fredags 210319 för eventuella reumatologiska sjukdomar och ska även bli kallad för en skiktröntgen av bröstkorg och buk (remiss är skickad). Därefter planeras prelimärt att jag om några veckor läggs in på kardiologen, ev. tappa ut vätska ifrån hjärtsäcken för att komma vidare i diagnostik....

Min dr har skrivit " Ber patienten söka akut om hon skulle få bröstsmärtor, dyspné eller feber."// 

Men 37.6 är väl inte feber, det har gått upp från 36.9 till 37.6, upp och ner i helgen.

Försökt ta liten prommenad på ca 3000 steg torsd och fredag...orkade inte igår lördag....blir jag kanske nojig då jag vet hur allvarligt det kan bli, som för min bror...

Jag har ibland kännt mig så här ibland innan jag viste om vätskan I hjärtsäcken...så kanske jag oroar mig i onödan...

Funderar om jag ska skriva i 1177 i kväll hur jag känt mig i helgen till hjärtmottagningen....känner mig osäker....

Så blev jag sämre....nästan yr och ringde 1177..de hade 50 min i väntan...åhhh vad gör jag då...ringde 112 och pratade med dem...

De skickade en ambulans...

Ambulansen varit här....tagit alla parametrar...

Ekg mm....hög puls 97 och högt undertryck 95...men de ser inget på ekg om mycket vattnen i hjärtsäcken..

En av abulansmännen var själv långtidscovid och förstod precis....

De sa åxå att kroppen normalt gör sig av med vätskan I hjärtsäcken...och du kan lugnt vara hemma och ringa hjärtmotragningen i morgon och trycka på....

Hade det varit mycket vatten hade de sett det på EKG..typ att kurvan ha dippat av hjärtats ansträngning.....de visade på skärmen....

Här ser man Shealth och hjärtats jobb nedan 


Här när jag vilat resten av dagen och kvällen nedan 

Och på morgonen direkt vid uppvaknandet kl 06 210322

Vad är det som händer i kroppen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan