söndag 12 mars 2023

#longcovidawarenessmonth 4 av (4)

 #longcovidawarenessmonth

#jagfattas, #saknarmittliv, #postcovid

4 av (4)


🌸 3 ÅR  av ett liv - Innan gick jag  minst 8000 steg/dag och på gym flera gånger i veckan, var aktiv - IDAG MARS 23 är orken ca  4/10 i bättre dagar....


🌸UTMATTNING -  Varit utmattad sedan mars 20, fick diagnos sept 20, med MR hjärna mars 21, testvärden på MoCA, Keds och MMT vår 21.

Gick totalt in I väggen när FK utförsäkrade aug 20, fick första bältros då och andra bältros när FK hotade med dag 180 i juli 21 trots vaccin 2015. FK ansåg jag kunde jobba med feber och alla symtom (se tidigare inlägg) det var lämpligt jobba i vården tyckte de, jag var så trött och slut av feber, svåra andningsbesvär, yrsel mm då i 6 månader, en feber som kom och gick i 2 år. Kämpade mig igenom de 90 dagarna, för att bli nollad hos FK, fick DVT/propp,15 cm lång i vänster lår och troliga microproppar, fick jag veta. I samråd med min läkare testade jag då gå tillbaka, och man behövde upp på sina %. Jag sov flera timmar innan jobb och efter, vilade mest, och så 25/2-21 orkade jag inte längre, gick totalt in i väggen och  kraschade. Vid minsta stress stannade hjärnan av  gör så ännu. Orkar inte läsa lång text. Är ljudkänslig - koncentrationen och minnet sviktar, ännu fortfarande efter 2 år. 


Oron finns, kan utmattnimgen utvecklas - mamma lämnade oss i Alzheimers juli  22.......


🌸Hörsel & Tinnitus - Tinnitus 24/7 sedan sommaren 20, (som fler med post covid har....) Mitt är som puls och pip och väcker mig om nätterna. Vid stress blir pulsen högre i örat. ÖNH utredde sept 20. Jag fick en hörapparat för att stärka upp ljudet dec 20 på mitt sämre öra, höger. Audionomen skickade remiss till hörsel och balansmottagningen för att se kunde behandling I KBT vara något. Väntetiden var lång, info i grupp först okt 21, i dec 22 blev jag kallad. Efter utredning hos psykolog så fick jag chansen att börja med 2 valmöjligheter, vebbaserad eller i grupp, den sista var väntetiden längre. Jag valde vebb som startade 16/1-23. Det är mycket att läsa. Det pågår i 24 veckor var dag i veckan, övningar i olika tillfällen, dag kväll, och på nätterna om jag vaknar. De 12 första veckorna är intensiva. ...så vi får se...


🌸Vinglig, yrsel & svag vänster sida - Gick hos fysioterapeut 1 år och hade träningsschema på utegymmet, en försiktig sådan om man jämför med hur jag tränade på gymmet innan. Jag vinglar ibland, i promenader...så vi får se vad balansmottagningen kommer fram till..


🌸Ögon - min ögonsjukdom har jag levat med hela livet, MEN under hösten 21 började synfältet försämras plötsligt, går ju regelbundet och vi fick sätta in ytterligare en droppe, då trycket började stiga i vänster öga ( det har även tillstött annat som hör till ögonsjukdomen under 23, som läkaren säger inte hör till postcovid,) MEN många med post covid har fått påverkan på ögonen, så nämner det som en parantes


🌸 Rehab kordinator & Psykolog - Jag har fått bolla tankar och fått feedback och bedömning - olika perspektiv...ovärdeligt att jag fick den möjligheten, och de verktyg jag fått...


🌸 FK utförsäkrade aug 20 - platt fall - att vara så sjuk jag var då, och en läkare som inte ville skriva om sjukintyget  - bytte läkare som tog hand om mig och startade upp olika utredningar. Att då hitta kraft överklaga i de olika instanserna, arbetsskada och allt som sedan visat sig.

Jag visste inte att AG valt bort Afa och hade Alecta efter dag 90...för ett år sedan, upphörde den ersättningen på 10%...

Sjuk och olycksfallsförsäkringen  via kommunal som även ersatte från dag 90 ( man måste anmäla själv) som löpte ut även den i juni 22, och PÅ DET gick sjukpenningen ned till 75% av SGI mars 22...och den påverkan allt får på pension, att vara sjuk så länge....Livet påverkas av FK beslut. Man får tänka om, hur räddar man det som räddas kan i den ekonomiska situationen...

Min plan var att jobba som 17 fram till pension, nu blev det inte så....


Det finns inget annat. Jag hade gjort allt för att inte bli sjuk. Jag som var så rädd bli sjuk, blev det. Jobbet stängde för besök v 11 2020. Jag pausade gymmet v 9, träffade inte vänner, barn eller barnbarn, bara de på jobbet. Ove❤️ var på Åland och jobbade. Jag gick till jobbet istället för att ta bussen, var så rädd de skulle bli smittade på jobbet..

SÅ DET FINNS INGET ANNAT ÄN JOBBET som orsak...


🌸 + 20 kg - på 3 månader i covids början, från mars - juni 20, gick jag upp 15 kg. Ytterligare 5 kg fram till  gallop aug 21, och av vad.... Många har gått upp men åxå de som rasat i vikt. Jag valde efter op och tog tag i det på mitt sätt. Gick ner de 20 kg, jag hade gått upp  men pendlar lite 4 kg upp och ned från lägsta vikt 


🌸 ACCEPTANS - har växt fram under de här 3 åren, NU blir det så här. Ta vara på livet i bättre dagar, en dag i taget - Ha positiva realistiska saker se fram emot...

Jag blir 64 i år.... och tänker FK utförsäkrade igen, hur blir det då? Kommer aldrig mer utsätta mig för den stressen, NU ÄR DET NOG......

Det går ju lyfta pension...OM....men...

Det är så sorgligt, allt fler av de unga som FK nu utförsäkrar....😥...så tragiskt...DET är inte ok någonstans...beslutsfattarna måste ta sitt ansvar för hur pandemin hanterades och ge de som ännu är sjuka en ekonomisk trygghet att vila på och rätt vård....


🌸 3 år.... livet förändras, människor försvinner...........


Det var mitt sista....4 av (4)

#recognition

#research

#remedy

#longcovid


En av alla dessa gånger av utmattning 
+ 20 kg upp i vikt innan gallop i aug 21. +15 kg de 3 första månaderna av covid från maj till juni 20. Som mest vikt 90 kg...bild ovan
Efter år efter gallop - 20 kg åter som innan covid. Pendlar sedan dess ca 4 kg upp och ned från det.
Hörapparaten jag fick i dec 20 ovan
Utegymmet I Librobäck
Info I grupp inför Tinnitus KBT okt 21
KBT behandlingen I 24 veckor från 16/1-23..och var jag är idag 230311
Inför manifestationen på Sergels torg 230315..Jag EN AV ALLA OSS COVIDSYSTRAR OCH BRÖDER.
DE SYMTOM JAG HAR KVAR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan