torsdag 30 mars 2023

Gått 2 dygn sedan jag kom hem...LIPOM och kompletering till AFA

Igår tog jag den 2:a av de Fragmin jag fick med mig hem.
Syresättning och puls i morse när jag vaknade vid 04 ca
Bltr puls och sutration vid 10 idag 
Min första promenad ute efter det som hänt i söndags. Fick köpa mig ett pannband för att dölja blåmärket sedan fallet när jag tuppade av i den blodförlust jag fick.

Igår var jag in till Ackis igen, det var beställt ett ultraljud på en knöl jag känt på ryggen, sedan tidigare, och det var ett Lipom, samma som jag op bort förrut, på arm och ben.

Ja nu när man får tid att tänka....om jag varit ensam hemma hade jag nog inte levat idag...I det som hände.
Vad var det jag hörde....Var jag på väg över på andra sidan...vet jag hörde rösterna 2 gånger när jag försvann...

Tittade i mina jornalanteckningar igår och ser...akuten skrivit " TIDIGARE LUNGEMBOLI"...så jag skickar fråga i 1177 till min lungläkare...han svarar direkt 
"Hej!
Nej, det måste vara ett missförstånd. Mig veterligen ingen lungemboli."/

Så frågade jag om slemmet då inget står om det I journalen...och om mina många herpes utbrått kan påverka slemmet i andningsvägarna...så svarar han 

"Det finns ingen specifik diagnos för ökad slemmighet. Alla patienter med liknande besvär får diagnosen "hosta". 
Herpes brukar typiskt inte påverka lungorna.
Orsaken till att man kan uppleva sig mer slemmig nattetid eller på morgnarna är för att man hostar mindre när man sover, dvs slemmet samlar på sig under natten.
Det är jättebra att du får upp slem. Slemmet ska inte vara kvar i lungorna, det ska ut. Du ska gärna fortsätta med allt du gör, och ju mer slem som kommer ut desto bättre. Mycket viktigt att du fortsätter!
Det finns ingen garanti att tidigare insatt sjukvård skulle ha förändrat prognosen."//
Jag hade nämnt att fysioterapeuten sagt jag inte kommer bli frisk och att jag skulle ha haft sjukhusvård I covids början....då fick jag det svaret....

Idag tänker jag, eller Ove hade funderat på det....om jag skulle skicka in det till AFA..och journalerna från det nu jag åkte in för....och lägga tyngdpunkten på hade jag inte fått proppar av covid hade jag inte ätit Eliquis som är orsaken till blodförlusten...
Arbetsdkadan är ju hos  AFA läkare igen efter omprövning.....
Har idag sammanställt journaler och konversation med min lungläkare...Till AFA och den pågående omprövade arbetsdkadan. Beskrev händelsen, och skickade med journalerna och konversationen...
HADE JAG INTE FÅTT COVID MARS 20, HADE JAG INTE FÅTT DVT, OCH DÅ HADE INTE DETTA HÄNT MED BLODFÖRLUSTEN OCH ATT JAG KANSKE INTE FUNNITS IDAG OM INTE OVE FUNNITS HEMMA...

Eliquis ska ju ställas in rätt, har ju sett hur noga Medicinmottagningen varit...om jag någon gång råkat glömma ta Eliquis, kommit på ...och hört av mig för hur gör jag nu..då gör de direkt hur jag ska ta det för att komma ikapp...medan min vc läkare sagt...är nog ingen fara om man glömmer en gång....
För mig känns det viktigt göra rätt...
Idag kommer det lite levrat ännu...och pratade med kirrurgen idag...de rekommenderade börja med Eliquis enligt ordination....medan Uppsala kirrurgi rådde innan vänta några dagar....de ringde åxå idag och rådde till påsar för magen....Man får inte bli hård i magen nu inte krysta, bättre vänta...tar ca en månad innan ok igen...
Och Ackis sa kommer blod igen åk in, det kommer ta tid och jag kommer vara trött då jag tappade så mycket blod...de tar inget HB utan isf om vc kollar HB...
Högst 1 påse/ dag....Man får prova sig fram, med mycket fibrer..Det som innehåller mycket järn nu åxå...
Testat barnmat plommon åxå här och torkade plommon och fikon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan