söndag 12 mars 2023

#longcovidawarenessmonth 2av (4)

#longcovidawarenessmonth

#jagfattas, #saknarmittliv, #postcovid

2 av (4)

Mediciner, mm under 3 år.. 

Innan allergimedicin 6 mån/år och Duotrav ögondroppar

Sedan covid ingen reaktion på allergi???? Så ska testa vara utan i år...men fått det utskrivet...


Idag 

🌸Eliquis (blodtunnande) livet ut.

 Efter DVT nov 20, och troliga microproppar.  Jag info vården redan då om den ärftliga kuagulationsrubbningen och att jag blev utredd 99, vid DVT då och att fanns i journalerna i Övik, men det var de inte så intresserade av i början av covid. Inte förrän jag hade bytt VC 2 ggr och fick en jättefin läkare som började utreda mig.

 

🌸Jag fick i aug 20 Symbicort, Asetylsystein, Bisolvon och efter lungutredning nov 22 Bricanyl. 

Nu har jag min ordination, men ibland blir slemmet så segt lägger sig för och jag får hosta och trixa med medicinerna för att få bort slemmet. Det i kombo med Strepsils, har jag hittat ett sätt att leva med det. Men det försämras av stress och fysisk ansträngning. Ibland får jag dödsångest när det blir väldigt svårt, så tårarna rinner.. Lungmottagningen avslutar mig inte helt.  Lungkapasitet 79-81%

Ska nu följas upp av astmasköterska och fysioterapi. 

🌸Valaciclovir har jag hemma...ifall att...


🌸Salvorna för klåda...av olika slag...


🌸Ögondroppar har lagts till och sedan bytts. Duotrav sedan innan. 2021 Azopt som sattes ut och byttes nyligt mot Simbrinza, synfältet försämrats på vänster ( enligt ögonläkare inte sviter av covid)

Mer under bilder...

#recognition

#research

#remedy

#longcovid

Eliquis livet ut....
24 EK våren 21 visade enstaka SVES
En av gångerna blodtrycket helt plötsligt drog iväg I vila...och tryck kommer över bröst och bröstrygg höger.
Normalt ligget mitt bltr lågt
Låg syresättning 85
24 h blodtryck i juni 21 visar att I vila är bltr lågt

Akut in på akuten, trodde värken var av Bältros jag behandlades för. En så noga dr gjorde förberedelser sa vi ska inte skicka hem dig, utan det här behöver op ...och jag fick vänta 2 dygn på att Eliquis blodtunnande skulle gå ur kroppen....
Så i väntan på op...efter op nedan 
Efter Lap Galla+ Kolangiografi. 4 ingångar och Agraffer. Syresättningen var låg 86%, ÄNTLIGEN NÅGON SOM TROR MIG, jag skulle stanna till dagen efter. Jag behövde komma upp i 94% utan syrgas. Det gick inte. När de fick höra om postcovid sänkte de gränsen för hemgång till 92%, det gick inte. Så jag fick stanna kvar 1 dygn extra, de släppte hem mig nästa dag med 93% när de just tagit bort syrgasen. När jag kom hem var syresättningen åter 86%
Kirrurgen sa du behöver utredas i din låga syresättning. Jag frågade om han kunde skriva remiss, han vad mig be min vc. Gjorde så, och intresset var svalt  så jag skrev en egen remiss till Lunfmottagningen. Det blev inte riktigt utrett förrän jag blev omsmittad i april 22. Då blev det svårare med andningen igen, men är nu utredd under hösten 22.
När vi skulle gå ut en sväng orkade jag bara 200 m från början efter op..och feber i en månad efter.
Alla dessa portar man haft
En av 4 agraffer efter Lap Galla+ Kolangiografi...I aug 21.
Fler av oss  med postcovid har op gallan
230310 Vaknade av mitt pulserande Tinnitus jag haft i 2.5 år nu...och tog bltr puls och syresättning  i vila
Bltr 147/95
Puls 79
Syresättning 91%
Alla dessa mediciner pga covid.
Efter 2 CT hjärta buk mars 21 och aug 21 ser man båda gångerna  perikadvätskan runt hjärtat 
Mars 21 fick jag veta vid ultraljud hjärta att det var 27 mm och att de planerade tappa ut vätskan. Men att sedan på CT såg man att vätskan låg så illa till bakom hjärtat och vid höger förmak att det gick inte tappa.
Läkare i jan 22 undrade om ingen behandling för perikadvätskan satts in..hon frågade om Treo...Det går ju inte kombinera med blodtunnande Eliquis...
230310 vid 10 ca...Kände mig så konstig i kroppen, vilar som jag brukar på fm. Gick och bäddade och efter var bltr så lågt 
94/69 och puls 79....???? Efter jag ansträngt mig.....
Jag fick veta av ambulanskillarna när jag fick in akut jan 22 att de med perikadvätska ligger ofta lågt i bltr....och att man sett på en kurva i EKG just vätskan

Jag har hämtat ut nästan alla journaler och såg då de utredde perikadvätskan att de tittade bakåt på ett EKG från 2020 och där ser de även det....så....?
230310 kl 10 ca...Tror det är den lägsta syresättning jag mätt samtidigt med blodtrycket ovan  94/69  var syresättning 79..kände mig så konstig
Lungutredning 2022
Lungutredning hösten 2022, fick även springa på ett band med läkaren med
...fy så jobbigt och vad jag hostade.
8 Jan 22. Efter 3 Pfizer jag fick 9/12-21. Samma reaktion efter alla 3 Pfizer..men 4 och 5 covid vaccin aug 22 och dec 22 var Moderna och ingen reaktion???? Men anmält till läkemedelsberket. Efter någon/ra veckor drar bltr iväg I vila. Magen börjar krångla och tryck över bröst och bröstrygg där perikadvätskan ligger, precis som alla 3 Pfizer sprutorna. Den här gången beställde 1177 ambulans in. Jag var så slut....de fick flytta mig under uppsikt på akuten...En så rar dr kommer in, de tar ultraljud på hjärtat.
Hon frågar mig har du aldrig fått någon behandling för det här. Nej aldrig  kardiologen avslutade mig när de bedömt det inte gick att tappa, och att hjärtat inte skulle skadas av det. Hon sa man får väga för och emot. De risker det är gå in och då via ryggen sa hon. Hon nämnde Treo som ev behandling, men det får ju inte jag ta, då jag äter Eliquis....Det tänkte hon inte på....
Jag läser sedan i journalen att det bedömts som Kronisk Perikardit.
Jag har ställt frågan rakt mot min läkare, kommer det innebära att mitt liv blir kortare.......?......Jag vill ju veta...
24 h bltr 2022
Temp upp och ned i 2 år...
När man utredde dvt togs även 4 cancermarkörer...dr då sa CRP har legat på en förhöjd nivå under hela 2020...sedan har det planat ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan