tisdag 28 mars 2023

Oj oj kunnat gå riktigt illa ...

OM INTE OVE FUNNITS NÄRA MIG I SÖNDAGS, KANSKE JAG INTE LEVAT IDAG....


Efter ett ingrepp på Uppsala kirrurgi 13/3, väl info om kunde komma en liten blödning ca 7-14 dagar efter gummibandsslingring. 1 gummiband släppte för 1 vecka sedan och i söndags.....😥😥


Mådde illa av och till hela söndagen. Gick ock la mig på kvällen.. kände jag behövde upp på toa.

Gick upp...och det var som att kissa blod där bak, 3 ggr spolade jag det bara rann...Älskade Ove hade kommit upp han med, vi försökte med is att kyla..Jag visste jag inte skulle ta Eliquis om det började blöda, men hade tagit som vanligt den kvällen innan. Ber Ove ringa 112, jag försvinner direkt. Vaknar till på golvet, hör han pratar med 112, och känner jag slagit huvudet i fallet, när jag rasade i golvet. Pratar lite själv med 112 när jag kommer tillbaka, men är så omtöcknad.

Ambulansen kom, jag försvinner 2 gånger till..hamnar i " något"/"dröm"? "Påväg till andra sidan"? Hör prat som en film spelas upp/ eller dröm...och kommer tillbaka...hör dem försöka ta blodtryck men de kan inte höra något 2 gånger. Ove hämtar vår bltr-mätare hör jag, den ger heller inget utslag...Det går inte mäta något blodtryck. På britsen innan vi ska iväg och jag försvinner ser Ove vitt slem i min mungipa, när en av ambulansen håller på sätta port i handen...Då tar den ambulansmannen upp mig, framstupa sidoläge...och sedan kommer jag tillbaka och kräks.

De ger mig syrgas och iväg till Ackis som prio 1a.

på väg till  Ackis, stabiliseras Jag. I Ambulans journal nämns  "syncope".


Stackars Ove, ja vi vet aldrig hur vi reagerar när något händer....men han är lugn även nu...

Han åker efter ambulansen med bil, de har sagt OK till få komma in...När han kommer fram får han inte komma in, ambulansen hade sagt OK, han får till sist komma in med mina saker.

Framme på Ackis där är de inte glada över ambulansen som inte satt EKG...Jag ligger på vak i 6 h...faller i sömn av och till, bltr är mycket lågt. De är bekymmrade över min låga sutration hör jag igår morse när jag vaknar till, och jag säger.. "Är det lågt, så har det varit sedan jag började mäta i maj 20 ..vanligt jag ligger på 88-92% säger jag", de blir då lättade...och jag får åka vidare på Akut kirurg. Iväg på CT skalle, och Kirurg kommer och pratar med mig, jag undrar över är det vätskan i hjärtsäcken? ( tänker på min anhörig som fick hjärtstopp av 40 mm, men som de fick igång igen.) Kirurgen säger när du tappat så mycket blod som du gjort reagerar kroppen så här. Får ligga där till sen em igår, sov mest  och vidare inlagd Kirrurg Ackis sen em.

Fastande 1 dygn, fick börja med flytande igår kväll på avdelningen..

I allt elände tänker jag  "ÄNTLIGEN någon som ser själv det inte vården brytt sig om tidigare, som jag påpekat sedan maj 20, min låga/ sutration/syresättning." ÄNTLIGEN...


Pep och huff träning som jag fått nyligt av lung fysioterapeut, fortsatte jag med...


Om jag varit själv i det läget, när blödningen kom, och rasat ihop där hemma...Hade jag kanske inte levat idag. Tack vare Ove och hans omsorg om mig, fick jag in  snabbt till sjukhuset för vård.


För 1 mån sedan på vc var HB 142, när jag kom in 108, med 2 påsar blod 119, igår kväll 103 i morse 103..ok åka hem sa kirurgen...och koagulerat nu som kommer.

vB--Oxygenmättnad(PNA) var 18 när jag kom in, 91% vid sista idag....

Lite prat med kirurgen som skrev ut, om vad äta nu...

De satte in Omiprazol..igen...slutade med det sommar 21 innan Lap Galla+ Kolangiografi aug 21...


2 Fragmin sprutor med hem x1 i kväll och i morgon, fick 1 igår kväll åxå...åter Eliquis torsdag som jag ska ha livet ut sedan nov 20.


Var rädd om er och varandra, medan ni har varandra....


Så det blev inte som mamma sa denna gång " du hade bråttom hit i världen, du ska väl ha brottom härifrån åxå

Vilka underbart fina människor som tagit hand om mig...Vilka änglar ❤️




Dropp - var fastande 1 dygn.
Flytande middag igår 27/3-23

Ackis från mitt fönster i natt kl 04
Vilken tur jag haft ...

Blå efter fallet i söndags


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan