torsdag 7 januari 2021

Erbjuden c19 vaccin på jobbet / min läkare har ringt mig

Fick sms från jobbet.

"Vaccinering mot Covid-19 blir den 13/1. Viktigt att ni alla är på plats till 09.00 och att ni har er hälsodeklaration ifylld."

Yes..skrev ut hälsodeklarationen på FHM sida och skannade in den för mejl till chef då jag är långledig.

Bad om få göra det först, då jag ska iväg på medicinmottagningen för den dvt jag fått 8/11, vid 9.30...och jag måste skjuta på min blodtunnande Eliquis på morgonen till 2 h efter vaccination, så jag önskar få ta det så fort det går på morgonen. Ska ju åka iväg sedan till medicin.

Det vaccin vi får Pfizer/Biotec.

Min dr ringde för att höra hur jag mår efter jobbet, idag, en inplanerad tid.

Fick i lugn och ro betätta om hur symtomen kommer och går i cykler om 2.5-3 veckor, med hosta, feber, sjukdomskänsla, som sedan försvinner och den mer svåra hostan jag fick den 3/1 med slem som la sig för andningsvägarna igen. Men att jag däremellan kan säga jag nästan känner mig frisk,  som innan jag fick c19 symtom 14/3. Sedan jag fick dvt 8/11 och blodtunnande Eliquis, mår jag så mycket bättre. Yrseln försvann, liksom slemmet för andningsvägarna och tempen planade ut...

Att jag tror när jag fick så mycket slem igen, den 3/1-21 kom efter 3 dagar med långa promenader på 11000, 12700 och över 6000 steg. Ja det är vanligt sa min dr.

Jag berättade om mitt utmattningssyndrom,  att jag inte klarat spela bingolotto på uppesittarkväll och på nyår. Att jag hade 2 lotter och de flöt ihop och jag blev så stressad, och hjärnan stannade, att jag inser att mitt utmattningssyndrom inte är bra på länge än. Han sa det ska bli intressant att se vad forskningen kommer fram till vad gäller hjärnans påverkan av c19.

Han frågade åxå hur går det med FK och jag berättade att det blev avslag på 4 sjukintyg och de ligger nu hos FVR , där jag bla hänvisat till att FK ska motbevisa att läkarens sjukintyg är fel. Ja de följer ju inte det nya inom 180 dagar...

Han sa att man ser på Spiometrin att jag inte är underbehandlad....och kanske, beroende på hur jag mår kommer vi kunna sätta ut den till sommaren.

Han var väldigt positiv till att jag skulle få vaccineras, det finns studier som visar sa han att det fallit ut bra för  c19 patienter. Jag berättade att Familjeläkarna kommer och vaccinerar på jobbet...så det blir bra då kommer det in i min journal som jag önskar.

Jag sa tänk om man ändå kunnat få fram att jag haft det, men jag tror själv att det måste vara så, när vi var 6 kollegor på samma plan som blev sjuka v 11 och flera avled som bodde på jobbet när vi varit sjuka några veckor. Du som följt bloggen sedan mars eller längre vet att vi nekades testning,  många av oss som insjuknade I mars. Han sa att troligt är det så.

Han kollade av mina väntande röntgen av hjärna och ultraljud hjärta och de är ok. De har säkert så mycket på Ackis med alla c 19 fall.

Tittade på mina prover åxå som de tog i måndags, 40 stycken, inför mitt besök på medicinmottagningen den 13/1 och de såg bra ut allihopa sa han.

Jag nämnde åxå att jag haft funderingar på mig som riskgrupp om vi får in c19 på jobbet igen...men det faller väl bort nu sa jag när jag får vaccin...och så är det. Men Viktigt jag får ta det igen enligt hur vaccinet ska tas sa han.

Berättade om hur det gör ont i mitt vänstra öra på nätterna och att pulsen i örat väckt mig och pipet, men att det hörapparat jag fått på h sida där hörselskadan sitter, väger upp hörseln.

Att jag är så trött ibland och jag somnat efter jobbet. Han frågar hur det går att jobba. Jag säger det går bra, men att jag är känslig för stress...och jag ska ju ta det lugnt.

Att jag haft 14 dagars semester,  och kännt jag behöver det.

Qtt jag varit hemma någon dag de här månaderna på 100%...han undrar om jag orkar det....vi får se.

Det känns som ett försiktigt " det är nog c 19" du haft...

"Förstärkt skyddsnivå" gäller på jobbet till alla är vaccinerade 

Bilder nedan på min laddbara hörapparat 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan