torsdag 1 oktober 2020

Besök hos Fysioterspeut med inriktning på andning / covid symtom?


 Besök hos min fysioterapeut idag.

Fick ett träningsprogram för lungorna idag, hade meddelat min dr hur jobbigt jag hade med lungorna och andningen i måndags. Ett bakslag efter feber runt 38 i helgen, och den vanliga hostan, hesheten som jag alltid har och andningen som efter jobbet i måndags,  blev så jobbig. Slemmet la sig för och kunde inte andas riktigt  gick inte bort trots 3 extra puffar symbicort och 1 extra asetylsystein under någon timme. Tårarna trillade och jag kämpade. Det tog några timmar efter det släppte och dagen efter när jag jobbat 50%  bakom visir, plastförkläde och handskar var jag så slut att jag somnade vid 12-16.30 ca. Hade ingen ork alls utan vilade på soffan.

Igår på ÖNH för utredning om Ménières, där allt såg så bra ut(se tidigare inlägg)

Så nu fick jag detta program att kombinera med förra besökets övningar jag tycker är helt ok, men som min hälsa inte alls haft ork till. Dels pga andning, feber åter, men också trycket från fk som utförsäkrade mig 1/8, där jag måste försvara mig själv och läkarnas intyg. Det som gör mig mest ledsen är deras/Fk misstro om mitt synhandikapp. Vem opererar ögonen 10 ggr  har en syn v på 0.2 och h på 0.4 utan att det påverkar livet...så illa att man ska bli ifrågasatt,  och läkarna ifrågasätts, varför de inte skrivit i läkarintyget 3/1om vad det innebär för mig. Men snälla hur ska en läkare kunna sammanfatta 60 år av operationer, läkarbesök och försämringar i några rader i ett läkarintyg. Anteckningar som andra läkare gjortunder 60 år, i Övik, Umeå, Sollefteå, Örebro, Uppsala och Aleris ögon, frågar jag handläggaren, nu har det gått för långt. Handläggaren skulle ju avslå intyg nr 2 och 3 den 28/9. Hon skulle ringa upp mig för 1.5 vecka sedan...men väntar ännu. De har även fått in överklagan nr 1....av mig...

Vi pratade idag också fysioterapeuten och jag, om mina 15 kg jag gått upp. Hon förklarade för mig att det kan vara så att den stress jag levat i  att vara så sjuk så länge frigör kortisol. Detta med blodsockret och hur man kan lägga på sig kg. Hur äta på ett bra sätt, mer hälsosamt, som jag ändå tycker vi gör. Att inte tänka på banta just nu, om jojo bantningen negativa eftekter.

Så delar det träningsprogram för lungorna jag fick, om det kan hjälpa någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan