tisdag 13 oktober 2020

Post covid ...FK och vinst från Postkod


 En i gruppen "vetenskapsforum covid 19"  undrade om hur det var i början. Försökte sammanfatta hur var det för mig : "Det började med feber, hosta  andnöd...magen rann vi var 6 som insjuknade samma vecka 11 på jobbet som vi stängde för besök...2 av oss är ännu hemma ,jag börjat 50%

Flera avled där jag jobbade men några veckor efter jag blev sjuk....

Jag sa till tidigt hur jobbigt jag hade med andning undrade om astma medicin men dr jag hade då ville vänta....Jag hade så jobbigt  innan påsk och ringde 1177 och blev illa bemött, min hvc hade fel  sa sdk i 1177 som sagt jag skulle ringa vid 39 i temp, jag skulle återkomma när jag hade 41 och knappt kunde andas...vid påsk stod jag inte ut...Jag var tvungen ut och gå fort för att kunna syresätta lungorna...det var som om det bara gick i hälften luft....så gick jag förbi arbetsgivare...ringde in till infektion på ackis...ssk där var så fin....skrev ner mina uppgifter och bad mig kontakta chef trots att det var påsk...Gjorde så...och chef godkände testning...men tyvärr blev sjuk 14/3...testades inte förrän 14/4 första gången...det visade så klart negativt, försent....det har varit så många bakslag...Jag friskförklarades 16/6 av en läkare på min hvc...mitt under feber, hosta  andnöd, yrsel...hjärtrusning som tog om och tog om...kapilärbristmingar kom sedan...

Feber kommer och går ännu...har så jobbigt med andning ännu...tar symbicort x2...fått asetylsystein x2...tar omipraxol sedan några månader för påverkan av magsyra....haft covid problem i munnen i maj med blödande tandkött mest v sida...fick kåvepenin av tandläkare för det.

Stickningar och domningar I tungan v sida av och till..

Har tryck v öra, som slår lock, blir yr...kräks..blir lös I magen när de 3 samverkar. Har utretts för Ménières...men tyder ej på det säger de...man ser inget i näsa bakom näsa..tittat ner i halsen..gjort yrseltest...man har blåst upp v öra..ser inget avvikande men jag hör pulsen inne i v öra...det väcker mig ibland på nätterna det i örat.

Har även en lång historia som premstur barn där man tror ögonen förstördes av kuvösen 1959..gjort 10 ögon operationer den sista i januari...vid återbesök 2/9 konstaterar ögonläkare att synfältet ändrats även det på vänster öga....så nu ska jag få göra en hjärnröntgen.

Min syn är 0.2 vänster och 0.4 höger...

Jag fick tidigt svidande utslag vid v öga innan det bröt ut. Under slutet av mars fick jag ett svidande parti på v sida vid naveln som blev rött....

Jag råkade ut för bältros i mitten på augusti ...

Jag bloggar om det här med covid och livet som prematurbarn som vuxen i bloggen


" solen havet och vågorna" 


Mycket av min kraft tas nu av FK ...att inte få någon ersättning...egentligen tycker jag vi som drabbas borde få en skälig ersättning...och vi som blev sjuka I vården och inte vet om vi någonsin blir friska...


Jag jobbar 50% sedan 24/7...Blev så sjuk i fredags igen med så skum huvudvärk kräktes och magen blev orolig fick springa 4 ggr på någon timme....sedan kom feber...och jag låg hela dagen...14 dagar sedan sist...yrsel däremellan...och även dagar av och till när slem lägger sig för andningen...Jag får ta extra puffar en dag 3 extranoch en extra asetyl...Jag trodde jag skulle kvävas...Jag hostar och hostar och tårarna rinner...till slut lossnar slem och kommer rakt ut på golvet.....

Qrbetshivsren är ej skyldig betala ut någon sjuklön till oss som jobbar 50% när vi inte är åter i 100%, så är reglerna så det innebar 0 i inkomst när jag blev sjuk....inte 50%

Jag upplever det värre och värre....då jag även drabbats av utmattningssyndrom av fk tryck på mig att jag ska ut och söka jobb...på bibliotek, sa hon på fk. Anmäla mig på AF för att rädda min SGI...Jag som sällan varit sjuk i livet......Jag 61 år....som inget hellre vill än bli frisk och återgå på 100% till jobbet...Jag har varit en aktiv person som rör mig mycket I jobbet och går till jobbet...8000 steg om dagen och gått på gym...har gått mycket till fk tog energin av mig och jag tappade inkomst....nu är jag så slut...vilar mycket...är så ledsen ibland över hur mitt liv blivit"// slut citat

Igår kom info om att FK kommer avslå sjukintyg 2 " perifier yrsel" och " utmsttningsdyndrom"

Allt jag lagt fram för att visa på hur livet är för mig, se tidigare inlägg, det har nu vänts emot mig.

FK har även kontaktat min tf chef..som jag inte info om min situation med ögonen. Den info chef lämnade om vad arbetet innebär har de nu vänt på infot till min nackdel.....likaså använder fk min info om ögonen och min hörselskada inklusive utmattningssyndrom de själva är orsak till och yrsel och nämner samsjuklighet och att jag inte kommer vara åter I tjänst inom 1 år, de bryr sig inte I orden min dr skrivit I läksrintygen. Att jag kommer vara åter...

Så nu står jag inför hur gör jag nu...gå upp I 100% trots att dr nästa det kan ta 6 mån komma igen efter utmattningssyndrom...då jag dessutom har i familjen Alzheimers bör jag vara försiktig. Mor är långt gången i sin Alzheimers.

Jag vann för 3 gången under de år jag haft postkåd och valde dessa glas i bild. De stod utanför dörren i morse...tänk vad kul om ni kunde komma och lämna högvinsten nästa gång ...välkomna postkod och lämna högsta vinsten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan