lördag 10 oktober 2020

Dagen efter c19 bakslag

 God morgon 

7 mån i dagarna .....199 dagar/ 32 v börjar idag 10/10

...efter 7 mån med olika covid symtom, som tar om, så igår kom ett nytt bakslag..ska jag aldrig få bli frisk...😥

Vaknade igår 04.50  med en skum huvudvärk, jag som sällan har huvudvärk, ja äter jag 2 alvedon/ år? ...tog en Alvedon och tänkte gå till jobbet men kräktes, fick springa 4 ggr på toa innan kl 08.

Ringde jobbet, ringde hvc kl 08....efter jag pratat med 1177 som hänvisade dit.

Blev beordrad vila hela dagen, ringa igen om huvudvärken tilltog. Huvudvärken lättade eller gömde sig bakom alvedon under dagen, jag kände den fanns där, som ett konstigt tryck runt huvudet och jag fick feber på kvällen. 

Jag var in akut igen till ÖMH för yrsel i onsdags och de kollade mig igen  en lika nogrann undersökning, som 30/9, med flera läkarkandidater denna gång ....nu kollade dr även min puls samtidigt markerade jag hur jag hörde shos/ puls/ knaster inne i mitt v öra, där det trycker från huvudet och utåt  upplever jag, som en jättevaxpropp typ, men allra ser ok ut, de har tittat i och bakom näsan, ner i halsen från näsan, blåst upp örat och jag får på mig en "gruka" för ögonen, då de rör mitt huvud fram och åter, för ev Ménières, men det tyder inte på det, säger de. Hon kollade tungan v som domnar och sticker ibland och läste journal som ögonläkaren skrivit om v synfällt som ändrats. Så nu ska det bli röntgen av hjärnan, remiss är skriven igår...

Är det viruset som åker runt I kroppen och stökar?????...det händer något varje vecka nu.

Det är fler långtidssjuka från mars som börjat få huvudvärk, så läskigt med alla symtom, när ingen vet, blir vi friska, hur de ska ta hand om oss...

Men är med i ett forskningsprojekt nu, via Redclinic...

Jag jobbar 50% sedan 24/7, blev utförsäkrad efter 180 dagar den 1/8, vilket innebär då, att när jag nu blev sjuk och jobbar 50% och är på väg tillbaka, så får jag ingen sjuklön från arbetsgivaren, kollade med min chef, och kollade med mitt regionalt fackliga ombud, för i min värld jobbar jag ju och är på väg tillbaka men så är bestämmelserna, tyvärr. Så länge jag inte är tillbaka på jobbet 100% och jobbat minst 5 dagar först, så utgår ingen sjuklön från arbetsgivaren? Kan det vara olika beroende på arbetsplatser, funderar jag. 

Sett i c19 grupperna att vissa nämner det är olika?

 Hur ska jag nu göra, står inför ett val, återgå på heltid fast dr ha sagt att utmattningssyndrom har en läkning på 180 dagar. Jag måste vara försiktig....

Fick diagnosen efter FK pressat mig så hårt med att ut och söka jobb, inga pengar, trots att jag har ett jobb och att anmäla mig hos AF, för att rädda min SGI. Det gjorde jag redan 13/8. AF säger vi har så många som dig som FK utförsäkrat som bara tar tid av oss. Vi har ett annat regelverk: Du har ett jobb, en plan att gå tillbaka, och vi kan inte hjälpa dig. Ok, ja jag är ju på väg tillbaka, jag vill bara få bli frisk, få återhämta mig utan stress.

Jag blir ledsen, riktigt ledsen, som jag kämpat med alla symtom I 7 månader nu. Varit på väg tillbaka sedan 24/7...så drabbas jag av flera post covid symtom, bältros, olycka och skadade armarna fick sy, tack vare coop som glömt vatten på golvet, jag inte såg, som jag halkade i och föll baklänges. Har värk ännu i en handled. Flera bakslag med yrsel, andningsbesvär, heshet, hostar upp slem som lägger sig för andningen och feber som kommer och går. 

Men jag är friskförklarad tyckte en annan läkare 16/6, trots feber  hjärtrusning, hög puls, yrsel, andningsbesvär mm. Det tog till augusti innan jag fick medicin för andningen, och till de hämtade journalerna om ärftlighet i att få blodproppar... en av flera akutläkare jag träffat sa, de skulle givit mig blodtunnande om jag tillhört de som legat inne. Men vi som blev sjuka I mars var inte välkomna till sjukhuset, annat än som 1177 sa, när jag ringde dem, före påsk och hade så jobbigt med andningen: " din hvc har givit dig fel uppgifter, du ska inte ringa hit vid 39 i temp, utan återkom när du har 41 och knappt kan andas"....okej 😥...

Det finns ingen känsla alls i FK regelverk, de klipper all ersättning, som de gjort för så många med andra diagnoser, om inte sjukintygen och diagnoserna är ok för dem. Läser i c19 grupperna att allt fler uppnår dagar 180 nu, flera som ännu inte blivit så ok att de kan börja jobba lite, lider med dem, människor som varit aktiva, många gått på gym, precis som jag gjort.


Jag har gjort en överklagan på sjukintyg nr 1, de inte accepterar..som den dr jag hade då skrev. Bad den dr ändra i intyget, redan i början av augusti, men nej. 

Den 28/9 var sista dag för sjukintyg 2 och 3, bla Utmattningssyndrom, fk sa de skulle avslå....Jag väntar på avslaget....

Hon på fk ifrågasätter opererade läkares sjukintyg vid min 10 ögon operation I januari också, att han inte skrivit vad det innebär för mig. Men snälla du hur ska han kunna sammanfatta 60 år av läkares dokumentation av mina besök och alla ögonoperstioner sedan 1966 i ett sjukintyg, sa jag. Vill du veta något kan du hämta ut journaler från Övik  Umeå Sollefteå, Örebro, Uppsala och den privat klinik jag går nu.

Hon skulle ringa upp mig för 3 veckor sedan....Jag väntar än....det är ju en del att läsa, vad vet jag....🤔

Min fina dr på hvc skrev om läkarintyget för utmattningssyndrom för  att jag inte ska behöva stressen att söka jobb...Jag har ju ett jobb...och är på väg tillbaka.. 

Han skrev om läkarintyget hon inte godkände för bältros åxå, hon kunde ju sitta hemma och jobba när hon fick det, sa hon. Men det kan inte jag, jag vårdar infektionskänsliga. Då uppmanade hon mig än en gång söka jobb på bibliotek, men snälla du, jag är 61 år, varför ska jag utbilda mig till bibliotekarie....när jag berättar det för AF säger de "men vad säger hon", vi har så många arbetslösa med den utbildningen..och du har ju ett fast jobb och är på väg tillbaka snart...

Så man blir helt slut, måste försvara sig själv,  måsta försvara läkarna som gör sitt allra bästa för att hjälpa....

 Hade inte pandemin drabbat världen hade vi alla jobbat som förrut.

Inte nog med att vi kämpar för att bli friska, vi ska straffas av FK åxå.

Dagen igår ändrades så plötsligt, ledsen för att jag så plötslig blev hemma, och mina kollegor, blev en mindre. Vet hur det är...

Och att mitt ena barnbarn skulle sovit hos oss igår, vi hade planerat mys, och överraskning....istället låg jag hela dan, medan Ove❤ byggde altan.. och skämde bort mig...


Det finns trots allt så mycket i livet att vara glad och tacksam för...

Man omvärderar livet...

Jag blev inte sjukare än så här, som en akutläkare sa, du har haft tur, ja det har jag.


Man lär sig hela tiden nya saker, får hantera svårigheter, hitta lösningar.


Det utvecklas positivt för barnen❤, barnbarnen❤ växer och blir fler, de vänner❤ som finns, är så värdefulla, en så rar svärmor❤ som alltid frågar hur jag mår...och den ❤bästa man❤ i världen, lugn, trygg, med ett hjärta av guld❤, som tar hand om mig på så många sätt...

j__a skit virus, jag ska vinna över dig....

Nu när viruset sprids än mer....var rädd om er, rädd om varandra....det är inte värt att bli så sjuk...alla hamnar inte på sjukhus eller får lätta symtom...gruppen långtidssjuka blir allt fler.....

Det blev en jättebra dag idag 🙂  efter bakslaget 🙂🙂🙂🌞...temp 37.5 och jag har varit ute och promenerat i 🌧 idag....Att hitta positivt I en ny dag är så viktigt🍀...något litet i varje dag.... Ove❤ hade beställt och vi  hämtade hem en lyxlåda från Feskarn...https://feskarn.nu/produkt/skaldjurslyx-9-10-10-2020/

Tänk så bra jag mått idag...precis som det är...ena dagen si....andra så....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan