torsdag 15 februari 2024

Skulle säga upp mig igår.....besök hos vc...AFA KONTRA ALECTA

 Gitat från fb igår 240114

🍀TRYGGHETSPENSION🍀 gick igenom till slut den 12/2, efter snart 4 år som sjuk i sviterna av covid, & i MAJ 23 gick även ARBETSSKADAN igenom.

Det är tragiskt, ett långt yrkesliv ska sluta så här...och hur man blivit behandlad av sin AG som sjuk....

Ett overdeligt stöd från en helt fantatisk 🌟 i facket utan henne hade jag aldrig orkat. Hon har stöttat mig i olika som varit..

En god vän som stått ut med mig,  de här åren som sjuk, hjälpt mig leta fakta, i processen, och som själv varit facklig, det är overdeligt hur han backat upp mig. 

Ove som hjälpt mig, i allt, läsa alla handlingar, stöttat mig, när orken inte funnits i utmattning, backat upp i allt samnanställande i de olika processer som varit från utförsäkran, fk, arbetsskadan, sjukersättning genom hopp, förtvivlan, gråt, och motgångar och att aldrig ge upp, där jag till slut fick rätt,  med hjälp av olika inom vården.  Det är overdeligt, det är lycka i en svår tid, alla som funnits, och brytt sig om och bidragit...och som förstått...Vilka fina människor det finns....

Nu går livet in i ett nytt kapittel - att göra det bästa av det liv jag har kvar...

Var in på jobbet idag, skulle skriva på uppsägning, få kvittera återlämnade av taggar...Efter 4 år som sjuk...informerat, överlämnat handling i förväg....då är man inte förberedd alls, vet inte hur man gör när någon fått sjukersättning i uppsägning, ej heller signering av återlämnade av taggar har man koll på... 

Jag gick ut därifrån och tänkte, en påse med gammalt kraffs från skåpet, som sjuk var det enda efter dessa år ...inte ens en blomma, julklappen jag inte fick denna julen heller....alla kollegor från uppstart har ju sagt upp sig och slutat under åren...

Facket får titta på det här...."//

Ja herre gud, vilket avslut på ett yrkesliv....de borde skämmas, först blev så många sjuka I jobbet, jag med mina sviter....

Men man ska säga upp utifrån vissa kriterier, var in till facket på väg hem..

De startar upp ett ärende om mig nu när min som stöttat mig är på kurs...Jag körde över de viktigaste handlingarna dit...så jag inte förlorar minnas innestående semesterdagar, som var nollade på januari lönen.

Och hur blir det nu när de inte flyttade med mig från Alecta till AFA...då de med månadsersättning hos dem får utbetalt till 66 medan Alecta utbetalas fram till månaden före 65...

Fortsättning följer....

Så var jag till vc igår, vi ska göra ett 24 h bltr igen, och jag ska komma in före frukost en morgon och ta ett fastesocker...

Dr fick en chokladask som tack...tror han blev glad...fler ner som funnits och stöttat har fått blommor, eller choklad...och självklart åxå den fackliga som stöttat mig det är overdeligt...

AFA KONTRA ALECTA

Komplettering 

Pratat med AFA..mejlat infot till sektionen 

"Som jag nämnde igår när jag tittade in och i den handling du fick löper ersättningen på till månaden före 65 hos Alecta INTE TILL 66 ÅR SOM HOS AFA i deras månadsersättning.

Pratat med AFA nu (namn) Hon tittade i min akt, så kunde ju inte AFA flytta över mig/sjuka, det innebär att många i " VÅRDFÖRETAGET" inte får ersättning till 66 år som friska får som flyttats med. Hon sa har du pratat med Alecta..och ja igår och fick ju samma info som i handlingen, beslutet du fick av mig. Hon nämnde något om en överenskommelse mellan parterna i samtalet igår med Alecta, tyvärr har jag inget namn. Hon på AFA nu sa kan det möjligen vara så att det ej är förhandlat klart ännu...och det frågade jag om i samtalet med Alecta igår 14/2, men hon trodde inte det ..och hon på AFA sa kolla med Alecta igen. Tänker jag får ju inget annat svar idag, än igår och VI SJUKSKRIVNA KAN JU EJ FLYTTAS ÖVER....

Jag frågade tänkte då Alecta löper ut i aug 24 om man kan koppla på AFA eftersom Attendo bytte tillbaka, men så fungerar det ju inte.

Hoppas ni på facket kan påverka så det ska gälla samma till 66 år även för de som fastnade i Alecta pga sjukdom i jobbet hos "VÅRDFÖRETAGET".

Det kan väl inte vara rätt att vi först blir vi sjuka, sedan ska vi/ jag tappa ett helt år av ersättning pga "VÅRDFÖRETAGET."//

Afa blev klar med att betala ut månadsersättning till 66 i slutet på förra året..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan