tisdag 20 februari 2024

MIN PREMATURA JOURNAL & OM ÖGONEN

 Citat från istagram 230730

"I den prematura journalen står Mamma hade äggvita 11/2 mån innan jag föddes.

" man noterar på placenta ett flertal infarkter samt tecken på förtidig avlösning. Vid partus uppsugning av slem + syrgas I ventrickeln pga dålig färg ...överfördes därefter till barnavdelningen för kuvösvård"

Status " svagt kvidande skrik, något sjaskig, blek gråröd hudfärg, tonus något sänkt, och uttalande tecken på prematuritet, rikligt lanugohår, något oregelbunden andning..."...mm

Vikt 1330 g längd 40.5 cm


Vid 3 mån 5/1-60 står att läsa... 

Linsgrumlingar i båda ögonen. I vänster var grumligheten så stark att man ej såg fundusdetaljer. I höger ser man fundusdetaljer bättre.

Visus gick inte mäta säkert  Först 8/3- 63 visade visus 0.1 dvs 10%, då var jag 3.5 år. V öga avvek ibland uppåt och utåt...

19/2-65 op jag första gången. Jag var så rädd. Föräldrarna fick inte vara med. Jag blev fastspänd på op bordet, minns lukten av masken de sövde mig med, de sövde mig  skrikande, vaknade och kunde inte prata eller gå. Minns jag var tyst, kräktes ggr flera och fick inte röra huvudet på 2 dagar där jag låg med sandsäckar på var sida huvudet. Minns eeg de gjorde efter 14 dagar och att pappa tog hem mig sedan och att chocken släppte och jag kunde prata och gå igen.

I journalen står att den dissitionen inte helt lyckades. Att jag hade krampanfall efter..snabba ryckningar i armarna och små skrik..och jag beskrevs som mycket slö...Det jag minns var att jag var såååååå rädd...Det var första av de 11 ögonoperationerna...1965

Det ögat de opererat nu....


Om jag hade hämtat ut journalen tidigare, så mycket mer där jag inte visste...medan föräldrarna levde........😥"//

Och ännu en ögonoperation är nu gjord, nr 12 230823...

Skrollade bland bilder i insta idag och läste det här....och ni som följt bloggen vet att synen efter blev 0.08 vänster och 0.3 höger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan