torsdag 1 februari 2024

Akuten igen då 2400131-0201

 Nu igen, händer det att blodtryck och puls drog iväg...oj oj....


Vaknade till bltr nedan kl 04.20 230131
Så gick bltr ned under fm och efter middag tänkte jag vad har jag nu....och då....bltr nedan kl 18.36

Nedan steg bltr och puls eftersom i vila.
Kl 19.40 ovan
Ringde 112, hade då en puls som steg snabbt i vila, det ljummade i huvudet, puls 120, så ambulanserna de hade var det lång väntan på, men de uppmanade mig ringa sjukresa, de kunde koppla. Där var det ca 40 min väntan åxå...så Ove körde in mig. Vi ringde åter 112 och informerade, de meddelade vi var på väg.
Så framme fick info, en brits att lägga mig på ute i väntrummet, och Ove väntar med mig. Det tar ca 20 min så kommer en jättefin ssk och hämtar.
De tar prover, sätter på mig övervakning och en lugn stämning på akuten.
Blodtrycket har nu börjat gå ner, åter till en rätt ok nivå.
Från 131/86 syre 95 inget EKG ännu satt där i bild nedan kl är då 21.32 på akuten
Tiden går bltr går ned eftersom 119/86 syre 92, bild nedan kl 23.21
Bltr 122/84 och syret till 90 i bild nedan kl 23.30 

Kl 23.43 är lägsta syresättningen medan 89 i bild, äntligen kan de se hur det kan vara hemma.
Sista bild jag tar mäter bltr 130/82 syre 94 då är kl 00.32 1/2 bild nedan
En jättefin doktor kommer, som har tid att lyssna. Berättar om mitt första covidår, hur yr jag kunde bli i dagar, hur trög jag kunde mig, om strypkänsla, om ddimer som steg och steg fram till dvt 8./11-20. Då säger han det låter som du troligt hade proppar på fler ställen. Jag berättar om dvt ca 10-15 cm lång I v lår...och att jag fick Eliquis och att det var som att ha fått ett nytt liv när jag fick blodtunnande och hur läkaren då sa troligt på fler ställen. Om min ärftliga kuagulationsrubbning konstaterad 99 och hur jag fick vårda mig själv. Om den låga syresättning jag hade noterat ofta 88-92 %. Han frågar om lungor utretts, och jag säger att det är utrett, så han skulle titta på det. Han säger kanske har de kunnat se någonstans i allt att det funnits en propp I lungan, och han ska titta på det.
Jag berättade om min fundering då jag noterat bltr rusat iväg ca 1 mån efter mina 6 olika covidvaccin, men att jag inte vet kan det ha ett samband, covid, vaccin efter blodtrycket och puls drar iväg så...
Han har ingen brådska, han gav mig den bästa förklaringen jag någonsin fått under de här åren om perikadvätskan, han sa: 
Alla prover ser helt ok ut, om du skulle haft inflamation I hjäetsäck eller hjärta, skulle CRP och ett annat prov jag glömt namnet på varit förhöjt med det är ok. Han beskriver hur man tittat på de olika tillfällena av perikadvätskan, som jag nämner jag fått veta inte går att tappa. Han säger man ser att det ligger där bakom hjärtat och inte runt om och hjärtat kan jobba utan att bli stört. Hade det varit mer runt om hade det kunnat hindra hjärtat och tex om det fyllts på fort. Jag nämner om allt med bltr och att jag blivit kollad perikadvätska av spec läkare 2 ggr under hösten 23 och om jag förstod rätt så sista gången såg man lite mer vätska runt men att jag har tid 21/2 för att få kolla det igen då jag själv känner oro att kan det möjligen blivit mer nu när jag blivit smittad en 3 gång, och att de på akuten troligt inte kan se deras journal  om olika 24 h bltr EKG och spiometrier..han säger så bra du får mäta igen och de  på spec läkgrupp kan åxå skicka över sina journaler till sjukhuset om de ser det behövs. Jag frågar åxå hur jag vågar vara rörlig, och hur aktiv jag var förr...att jag promenerat långt förr innan covid I mars 2020...men att jag kan känna själv lite hur jag orkar...berättade hur jag fick stanna 8 gånger under promenaden i 3 km ca dagarna innan covid bröt ut för 3 gången.
Det kändes som ett så bra samtal, han förstod...såg helhet i hur det varit och är nu...Vilken fin läkare.
Jag berättar om lätta trycket över bröstryggen, om förra gången när det som knep till mitt I bröstet och kändes som det stod still en sekund och hur bltr drog iväg sedan och jag blev yr...
Jag blir nästan gråtfärdig, tårarna stiger i ögonen, att han visste precis det jag försökte info om...
Han skulle titta på har man sett ev lungemboli i allt, bra att jag nu får gå på vc och testa bltr med början idag 1/2 kl 14..men han som jag tveksam till sätta in blodtrycksmedicin då jag normalt ligger så lågt...I bättre perioder...
Jag var hemma 01,45 och vaknade kl 04, 30 ca
Gick på toa, mätte bltr när jag just satt mig där...då 160/102 puls 85
Så nu på morgonen efter vila och sovit kl 07.37 ett lägre bltr 129/82 puls 65

Så fortsättning följer, JAG ÄR NÖJD MED EN SÅ FIN LÄKARE SOM ÄNTLIGEN FÖRSTÅR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan