söndag 5 januari 2020

Dygn 2 efter op av lins in och iris på h öga

Ringde i morse till mitt journummer jag fått om att det glipar lite i omläggningen i ögonvrån och att jag ser ut där. Om att jag känner ett tryck i ögat och tar Alvedon.
Jag ska ju inte öppna omläggningen bara tejpa om det lossnar och min undran är om det är ok att det glipar. Den manlige ssk säger det gör inget. Hade jag opererats den 2 hade de lyft förbandet innan hemgång den 3/1...så bara leva på som förrut...vila, vistas fritt, inte utsätta mig för förkylningar och inga tunga lyft...klä mig själv är ok men inte böja mig för mycket nedåt.
Igår tappade jag en vante och normalt böjer man ju sig och plockar upp den men i går fick jag ropa på Ove som hjälpte till att öppna dörren för sonen med familj och vagnen. Det såg inte jag utan stod kvar där och väntade.
En episod på bowlingen när jag inte ser var Ove gick och jag vet ju han är där någonstans medan jag inte ser mer än som i dimma. Det var kul trots min begränsning just nu kunna vara med och höra lilla Fabbis glädje i spelet.
Då jag lever utifrån orden "problem är till för att lösas INTE till för att betraktas" så vill jag utmana mig själv så mycket det går...se när mitt klara av tar slut och oves ta hand om mig tar över...i mina tankar får jag prova på...Hur skulle livet bli om jag tappar syn...kan jag bo kvar här...Hur blir min ekonomi OM synen försämras och jag inte kan jobba mer....

Jag märker nu när det gått några dagar hur begränsat det blir...att från att klarat sig själv i allt nu får hjälp med olika saker...som igår kunde jag inte tvätta håret själv. Vi satte "min vän i nöden"/Min lillstol mamma haft och Ida haft i duschen och jag tog en handduk över ögonen medan Ove tvättade mitt hår.
Det är en del att tänka på när jag rör mig ute...nivåskillnader..trappor...avstånd buss och trottoar...att jag blir trött i mitt sämsta opererade öga 19/11som nu får jobba när mitt bästa är täckt och vilar. Igår kunde jag se lite i ögonvrån med det nyopererade och det jag såg då känns positivt....
Det här blivit en ny situation för Ove med i min begränsning just nu...vilket han gärna ställer upp på...provade läsa lite olika texter genom "kikhålet" idag..vilket gick bra...så ser fram emot tisdag när förbandet ska lyftas. Det som oroar mig är att jag inte tar trycksänkande och de droppar jag fick förra gången efter operationen, men förstår ju det är helt ok.

Länk till SRF och hur man ser med olika synhandikapp:

https://www.srf.nu/leva-med-synnedsattning/om-synskador/de-vanligaste-ogonsjukdomarna/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan