måndag 27 januari 2020

Återbesök på Akadrmiska, 3 v efter ögonoperationen

3 veckor efter operationen 24/1 bild ovan. Än får jag inte använda smink.
3 veckor efter operationen och det röda är borta i ögonen. Dropparna Idosopto Maxidex som jag tar i 3 veckor t.o.m idag 27/1
Läsning ibland med ibland utan läsglas. Dessa är inte nya utan kör med de jag har fram till den 17/2, när jag ska träffa Berit på Syncentralen här i Uppsala igen. Det var meningen jag skulle få nya kontaktlinser i juletid men vi inväntade operationerna ...så nu får vi se....den 17/1....
Pupillvidgande droppar inför återbesöket ovan.
Idag togs ett stygn på mitt högra öga bort.
Återbesök idag 200127. Jag får först pupillvidgande droppar av SSK.
Det såg bra ut sa min opererande doktor, så glad för det.
Jag berättade om hur jag såg på långt håll. Att det blir som en linje mitt i bokstäverna, på håll men att jag för övrigt ser klart utifrån mitt synperspektiv. Jag ser att läsa med och utan läsglas. Men utan på längre håll än förrut.
Han berättade att jag har som en "linje", (mitt uttryck) där det finns efterstarr, den har ju funnits där sedan operationer i min barndom.
Jag får titta lite snett mot vänster efter han droppat i mitt öga. Han plockar ett stygn han ser och jag upplevde inte att det kändes. Det blev liksom lite rosa på tavlan där man ser bokstäver och synskärpan, i nederkant efter han plockade stygnet. Jag upplevde åxå när jag väntade på bussen hem och i bussen när jag tittade åt vänster med mitt högra öga som att man tittar genom en grumlig vattendroppe.
Synskärpa var idag 0.4 innan stygnen togs. Det är första dagen på över en månad jag är helt själv nu och jag inser ju att jag förrut litat mycket på Ove i mitt seende under den här tiden. Han har åkt till Åland och jobbat igen och jag börjar jobba i morgon. Idag blev det svårt...mycket svårare än förrut att se bussnumren när jag åkte hem från Akademiska ögonavdelningen 85G. Kan vara att stygnen togs men också att synen inte är korrigerad ännu. Det är klart men det fattas i synskärpan som förrut legat på ca 0.5.
Ringde min chef direkt och info att jag är åter i tjänst i morgon men att mitt långt håll seende ska korrigeras om några veckor.
Sååå skönt det varit att vara hemma och vila så många veckor. Jag har verkligen behövt det här.
Har inte haft mycket värk i min artros i höften under min lediga tid. Jag får inte börja träna igen förrän det gått över en månad sedan ögon operationen. Så bokat tid hos fysioterapeuten idag.
Även kontaktat Aleris ögon att återbesöket är klart på Akademiska och då de har så ont om tider på Aleris, och en läkare just nu, så önskar jag kordinatorn eller min doktor  ringer för en passande tid.
Den 10 ögonoperationen är nu gjord och allt blev så bra. Det behövs bara korrigeras lite. Är så glad och tacksam att detta blev möjligt till slut men allt hade sin början som ett litet prematurt barn 1959...en lång historia under mina år.
Historien om mina ögon är en berättelse jag skrivit tillsammans med mina föräldrar för många år sedan. Pappa lämnade oss 2014 och mamma är långt gången i sin Alzheimers, så de fick aldrig uppleva det här .

Tack till min doktor på Aleris som remitterade mig.
Tack till doktor som opererade mig.
Tack till det trevliga teamet på Akademiska vårdavdelningen 85G, go och glad stämning.

Tack till mitt HJÄRTA OVE ❤ som varit ledig med mig under båda ögonoperstionerna och funnits där, hjälpt mig då jag inte fått bära mer än 5 kg. Berikat mina dagar med olika innehåll.
Vilken möjlighet jag fick och som sagt jag står gärna till deras förfogande om det kommer nytt i forskning, tex synnerven på mitt vänstra öga som är så skadad....vem vet kanske de kan komma på något i en framtid.....



En titt i journalen i 1177
Allmänna uppgifter
Kontaktorsak:
Postoperativ kontroll en månad efter operation med linsbyte, höger öga.
Anamnes
Pågående hälsoproblem:
Nöjd.
Status
Ögonstatus:
Synskärpa höger öga:
Bokstavsrad
0,3-0,4 okorr dilaterat.
Höger öga:
Blek, kornea klar. Korssutur kl 8, irissutur kl 12. IOL på plats, bra insyn. Tilliggande näthinna, makula utan anmärkning, papill och kärl utan anmärkning.
Bedömning
Bedömning hälsoproblem:
Tillfredsställande postoperativt status. Borttagning av korneal sutur.
Åtgärder
Återbesök/telefontid:
Återbesök är inte nödvändigt.
Administrativ information
Diagnos & åtgärdskod:
Diagnos/åtgärd höger öga:
Z010-Undersökning av ögon och synskärpa-Huvuddiagnos Z961-Förekomst av intraokulär lins-Bidiagnos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan