onsdag 8 januari 2020

Op information 200103

 Sjukintyg med orden: opererades 200103 i höger ögat med inplantation av intraokulärlins + lösning av bakre synekier + irisplastik.
Aktiveringsbegränsning: suddigare syn samt rekommendation om att inte anstränga sig postoperativt.//slut citat

Såååå..man får tänka till och inte bära något tungt alls...
Citerad text nedan beskriver operstion som gjordes 200103
Operation
Höger öga:
CHB65 Lösning av bakre synekier CJF10 Sekundär implantation av linsprotes i bakre kammare CKD60 Främre vitrektomi CHW99 Annan operation i främre kammare, kammarvinkel, på regnbågshinna eller strålkropp

Operationsförlopp
En transkonjunktival 27 Gauge-troakar kopplas kl 4. Infusionsnippel nedåt temporalt. Kontrolleras friliggande i glaskroppsrummet. Två korneala snitt kl 2 och 10. Huvudsnitt med 2,4 mm kl 9. Viskoelastika. Lösning av bakre synekier kl 6. Implantation av 19,5 D Tecnis ZA 9003-lins. En irissutur kl 12 vid irisdefekt görs. Evakuering av viskoelastika. Zinacef intrakameralt. Hydration av korneala sår. Samtliga troakarer dras bort. Nebcina 20 mg och Betapred 2 mg subkonjunktivalt. Komplikationsfri operation. Anmärkning: Tjock fibrotisk efterstarr bakom iris.
//Slut citat 

Mitt hjärta Ove intresserar sig mycket för vad jag får uppleva i  operation och googlar på innehållet. Han fann länk till mer info om vilken lins man opererat in: http://www.precisionlens.net/tecnisza9003
Den 191119 noterades följande:
Afaki, nyopererad med bakre kammarlins" lyder sjukintyget till den 11/12-19.
Synnedsättning, postoperativ inflamation.
Isopto Maxidex 1 mg/ml, x 3 fick jag då som nu i 3 veckor.
Sjukriven till den 26/1-20 med återbesök på Akademiska 27/1. Det var meningen Aleris ögon skulle ge en tid inom 3 veckor för återbesök men de hade ingen tid för mig. Så ska fundera över och prata med min läkare vid återbesöket den 27/1 Om att de får ta över mig från Aleris.
Jag har varit jättenöjd med Aleris de har varit noga och täta kontroller....så jag behöver tid att tänka.
Idag har jag provat läsa även små text och det har gått bra. Svårt att beskriva hur seendet förändras och som tidigare nämnts tar det först 3 veckor i läkning och sedan 3 veckor till innan det är möjligt att mäta synskärpa till fullo.
Vi åkte till Värmdö idag och jag fick ta på solglasögon när solen blev för stark.
En vecka ska jag fortsätta som sist att tejpa plast kåpan över högra ögat så jag inte av misstag råkar komma åt det i sömnen.
Inte lika röd i ögat idag och behöver inte ta Alvedon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan