lördag 4 januari 2020

Första dygnet efter op av höger lins i ögat

Första morgonen hemma. Gått in i samma hörn 2 ggr. Det öga, mitt sämsta vänstra öga jag ser bara 0.2 med registrerar inte hörnet på höger sida. Avståndsbedömningen ligger i hjärnan utifrån mitt högra öga. Mitt bästa öga som bär hela min syn på ca 0.5. Idag försöker jag fixa min frisyr som i dimma. Jag ropar sedan på Ove...Hur blev det?
En tid fram till tisdag där vi får känna på situationen nästan blind och beroende...och Ove hur skulle det vara i ett liv med någon som tappar syn...Vi vet ju ännu inte resultatet...det ska läka under några veckor...innan vi vet...kommer jag kunna se som förrut...kanske bättre...
Morgon när jag vaknade, legat mest på vänster sida. Började dagen med 2 Alvedon då det känns tungt i ögat idag och känns som det rinner. Får absolut inte öppna. Får bara sätta en tejp till om det börjar släppa som vi fick göra igår kväll då det glidit ner lite. Som jag skrev igår får vi se hur det går då jag inte tål tejpen.
 I tidigare inlägg och i Instagram finns bild på de köttsår jag fick av tejp då jag opererade bort 2 stora fettknölar 4 x 7 cm och den omläggning och tejpning som följde. Fick utesluta tejpa ärren i 6 mån efter kontakt med Dr på Priori Medico. Det är nu 2 år sedan. Så hoppas det nu går bra med tejpen.
I kväll ska Ove  få hjälpa mig tvätta håret då inget vatten får komma mot omläggningen.
Rymd-HJÄRTAT säger mitt HJÄRTA Ove om hans egen konstruktion för att jag ska kunna läsa och skriva som nu...han hjälper mig rätta alla fel jag skriver
Jag skriver med mobil.
Jag ska även denna gång vistas fritt och får läsa. Inte lyfta tungt max 5 kg.
Men det är fler begränsningar denna gång och tillit till andra.
Idag ska vi ut och gå...jag har lovat barnbarnen vi ska bowla och det ska vi men jag tittar på...och laga något gott veganskt tillsammans...det blir kul se vad klarar jag...

Ove hade lagat välkommen hem mat till mig igår.
Råstekt potatis, oxfilé, vitlöksaioli och sallad vaknade jag till lagom till middag. Jag var så trött efter jag kom hem.

Amaryllis i mitt köksfönster..av svärmor Mary
Rosorna Ove fick av mig på sin 65 års dag 23/12 som fått bada om nätterna och vi gjorde ett test att låta de ligga i vatten under nyårshelgen när vi var på Föglö🇦🇽  på Åland och de klarade det förutom någon....
Återbesök på tisdag för att se hur det gått efter operationen se blogg inlägg igår om vad de gjorde under operationen på Akademiska ögonavdelning 85 G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan