fredag 10 januari 2020

En vecka efter operation 200103 i höger öga med inplantation av intraokulärlins + lösning av bakre synekier + irisplastik


 En vecka har gått nu sedan jag opererades 200103 i högra ögat, med inplantation av intraoukulärlins + lösning av bakre synekier + irisplastik. Bild 1 ovan visar idag ( bild i annat sken än bild 2) och bild 2 visar den 7/1-20 när de tog bort förbandet jag hade haft sedan operationsdagen, över trettonhelgen, permis från Akademiska ögonavdelning 85 G.
Det går jättebra ingen värk i ögat sedan förbandet tigs bort. Det jag kan känna är när jag kniper ihop ögonen te.x när jag jäspar så känns det i musklerna under ögat. Tänker att det tar sin tid efter operstion och så ska det vara.
Igår kväll när vi åkte ut en sväng med bilen upplevde jag att jag såg lite sämre när jag tittade mot alla ljus vid de olika butikerna i köpcentret. Men väl hemma sedan här hos Ove ❤ i Gustavsberg så ser jag som olika stråk i synfältet. Konstigt tänker jag vad händer nu, men så lyfter jag på ögonfransarna och de är ju så långa efter alla år av trycksänkande droppar, då är de dom som lagt sig för synfältet.
Idag ser inte ögat lika påverkat ut. Jag kan öppna ögat bättre och blåmärken under ögat av bedövningen försvinner allt mer.
Funderar på att testa lösa lite korsord senare idag. Det brukar vara små bokstäver i korsord och Ove är bra på korsord så då kan vi lösa lite tillsammans.
Igår ringde kordinatorn från Aleris ögon Uppsala dit Akademiska först hänvisade återbesöket om 3 veckor. Jag ringde ju dit och frågade om tid innan den 26/1 när sjukskrivningen gick ut eller den 27/1 när jag har ledig dag, men den som svarade sa de hade inga tider alls. Den tid de hade var den 10/1 men det är för tidigt. Så jag ringde kordinatorn på Akademiska och fick en tid hos op läkare istället. Nu sa kordinatorn på Aleris att hon hade bokat mig på en tid hos ögonläkaren hos dem den 27/1, samma dag,  och att hon läst min kontakt med Aleris i 1177, att jag själv bokat tid på Akademiska. Hon berättade att det är hon som har bättre koll på vilka tider som finns och i ett så viktigt besök efter op så hade hon en tid. De hade bara en läkare just nu. Men jag sa att då jag nu fått en tid hos min op läkare på Ackis så väljer jag det. Det jag kan tycka när jag berättade för kvinnan som först  tog emot samtalet  om tid på Aleris, kanske skulle ha kollat med kordinatorn och återkommit inte sagt att det fanns inga tider. Men alltid lär man något nytt, nu vet jag hur jag ska gå tillväga nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan