måndag 21 november 2011

Ord för dagen av Kay Pollak (min ledstjärna)...©

Det är väl ingen nyhet för er som känner mig att Kay och hans filosofi är något som finns i mitt liv.Ja han är verkligen en inspirationskälla. Båda böckerna "Att Välja Glädje" och "Att växa genom möten" finns i mitt hem. Det är böcker att hämta kraft ur. Böcker jag varmt kan rekommendera dig som vill utveckla dig själv. Ja vi har alltid något att lära om oss själva vi människor.
"Att välja lycka är inte att förneka besvärliga känslor. Det är att välja att inte stanna kvar där" // Citat ur "Att Välja Glädje"
" Det som sker just nu det sker för att jag har något att lära mig" // citat ur "Att växa genom möten"
"Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser"
"Verkligheten och min uppfattning av verkligheten är inte detsamma. Det finns andra sätt att se och tolka"
// Citat ur "Att växa genom möten"
"Mina möjligheter att känna frid, glädje och lycka är ett val som jag kan påverka" // Citat  ur "Att välja Glädje"
"All förändring börjar med mig själv" // Citat  ur "Att välja Glädje"
"En kraftfull insikt
Jag är inte upprörd av de skäl jag tror att jag är.
Det händer säkert att du kan bli upprörd störd och irriterad.
Nästa gång du är upprörd, förbannad, störd eller irriterad på någon i din omgivning, gå åt sidan och säg sakta till dig själv:
Jag är inte upprörd av de skäl jag tror att jag är.
(Detta är hämtat ur boken A Course in Miracles)
Att se detta är ibland svårt. De flesta av oss är lärda att "de andra" är orsak till varför vi mår som vi gör"
// Citat Kay Pollak ur "Att växa genom möten"
"Optimism är att se varje problem som en möjlighet"// Citat  ur "Att växa genom möten"
Kay Pollaks engna hemsidor:  Kay Pollak och tankarskraft,se
Böckerna och kurserna: "Att växa genom möten" och "Att välja glädje"
Då vi hade gamla hemsidan hade vi förtroendet att få länka till Kays hemsida därifrån :)
Har ju som bekant själv haft förmånen att få lyssna till denne fantastiske man på en föreläsning för några år sedan. Rekommenderas varmt.
( Delar av inlägget hämtat från gamla bloggen)
Kay Pollak föreläser....
Gabriellas sång från filen "Så som i himmelen"



När någon pekar finger mot någon, pekar de övriga fingrarna tillbaka på dem själva.
Bild jag fick för några år sedan av "Medkänsla är vägen till äkta lycka", så sant, det är bara oss själva vi kan förändra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan