fredag 16 juli 2021

Vänster påverkan, utvärdering av mitt covid träningsprogram

Blev sjuk 14/3-20. 

En stor utredning av hela mig, och anses nu färdigutredd där bara postcovid ses som orsak till allt det som drabbat mig...se mer i bloggen

Vilken fantastisk läkare jag haft, där jag nu också fått olika insatser efter, rehab kordinator, fysioterapeut med tänket covid,  psykolog jag ännu inte träffat, väntar på KBT att lära mig leva med mitt tinnitus. Jag har själv kontaktat en kurator jag har på syn och hörselcentralen,  i tänket i min situation och en kommande ev andra utförsäkran, hur följa sjukintyget, i den plan dr skrivit.


Min vänstra sida har påverkats över dessa 16 mån.


Plötslig blödning och värk i tandkött, vänster sida, konstaterat av tandläkare, fick kåvrpenin och skölja med Cosedyl  maj 20.


Stickningar och domningar i tungan vänster längst bak, 2020


Tryck mot vänster öra, 2020 


Tinnitus, vänster, jag levat med sedan 1 år nu och som väcker mig om nätterna.


Synfältsförändring  konstaterad av ögonläkare sept 20 ( dr har följt mig i flera år och var så förundrad, vad händer, återställt som tidigare i nov 20, efter DVT och behandling med blodtunnande?) 


Balansen har dr skrivit om i alla sjukintyg.


Och....

Sedan 14 dagar, gör jag mitt specialanpassade, covidträningsprogram,  jag fått av fysioterapeuten på min hvc. I momentet "step up" 15x2 på h och v så kliver jag upp med vänster först på stubben på utegymmet, då står jag still på samma plats. När jag kliver upp med höger först drar jag åt vänster hela tiden och hamnar på andra sidan stubben. Det är lika var gång. 

Ska träffa fysioterapeuten idag och ska ta upp det, vad händer....


Tog upp det med kuratorn förrigår med, där vi pratade om allt som hänt, alla utredningar, olika demensutredningar, som det inte är utan utmattningssyndrom, och om MR de gjort men som var UA. Hen sa det låter ju som det blivit någon påverkan på din vänstra sida.

Det är flera som ser mer påverkan på någon sida av kroppen...

så var jag till fysioterapeuten igår..och hen körde en bra intervallträning, så slut jag blev.. ....armar...och fantastiskt orkade 10 kg mer i benpress än jag gjorde när jag tränade som mest på gymmet i Nordic Wellness på Mimmi Ekholms plats.

Igår hos fysioterapeuten ur notering:

Träning:
Uppvärmning på motionscykel, sadel 12. Intervaller 4 x 45 sekunder med 30 sekunders vila mellan. Rodd: 3 x 12 reps 20 kg. Ryggdrag 3 x 12 reps 20 kg. Benpress 12 reps 50 kg, 2 x 12 reps 60 kg. Övar in step up där hon står kvar med höger fot på brädan och försöker göra ett stabilt utförande då hon kliver upp med vänster fot. Är okoordinerat och hon far lite fram och tillbaka. Ska försöka göra på det sättet hemma. Skjuta upp sig mha höger skinka. Fortsätter hemträning med befintligt program 2-3 gånger/vecka.

Jag ska nu träna som vanligt i 3 veckor till. Med den skillnaden att jag ska stå kvar med foten på stubben med den fot jag gör "step up" med och dra upp mig stående på stubben med den. Troligt har mina muskler vid rumpan blivit  förslappad...




Så nu fortsätter jag köra mitt program som hon sagt.
Orlistat dr skrev ut som bantningsmedel fanns inte hos leverantören så då är det ingen idé att börja med dem. Dr gav mig 2 andra alternativ jag skrev om i andra inlägget, men då måste man ändå hålla en speciell diet. Så då får det vara...Jag kör på med 5:2 ett tag framöver....

Det slår mig nu när jag tänker efter ... jag har ju haft ont i vänster öga nu åxå I några dagar......tänkt har väl med mitt synfel att göra och min ögonläkare har semester ... och haft ont i huvudet som jag ytterst sällan brukar ha och fått ta Alvedon...tar jag 2 Alvedon om året tro....har iaf mejlat min ögonläkare, så får jag kanske en tid när gen är tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan