tisdag 25 maj 2021

PACS, COVID VIKT, eller

Vad är det som gör att jag nu gått upp snart 20 kg sedan jag fick covid? Vad beror det på att under 3 mån mars 20- juni 20 gick jag upp 15 kg? Något stämmer inte i kroppen. Jag försökte 5:2 i nästan 3 mån jan - mars 21 inget hände, inte mycket iallafall.

Vad kan man göra för att snabbt få tillbaka sin vikt igen...

Finns något i forskning PACS där man kan se vad det beror på.

Tycker vi äter så nyttigt:

Frukost: 1 dl Afil, 1 dl yougurt, myssli, 1 glas apelsonjuice och 2 ägg

Lunch: Vatten, nyttig brödskiva, skinka, ost gurka

Mellanmål: frukt, kaffe 1 kaka

Middag: Oftast fisk eller fångel, sallad, sällan pasta, potatis, ris kanske 2-3 ggr/ mån. Ibland pytt, ibland hemmagjorda hamburgare, ytterst sällan kött.

Är det kakan? Är det lite godis på helgen? Är det glass ibland? Är det något glas med 1/3 vitt och 2/3 kolsyrat vatten på helgen....

Det är 1 år sedan man tog TSH, det var OK då....

Sist jag var i Turkiet för 10 år sedan sa en man, det bästa sättet gå ner i vikt är äta vattenmelon i 1 vecka - 10 kg sa han.

För 10 år sedan, efter en jobbig separation gick jag ner 22 kg på 6 mån. Sedan pendlade jag en 5- 7 kg upp och ner från det till covid kom.

Eftersom jag alltid varit en i rörelse jämt. Gått mycket, minst 8000 steg per dag och gått på gym flera gånger i veckan, så bestämde jag mig från dag 1 av covid, att inte tappa ork. Jag gick ut en prommis var dag, det blev ett måste för att syresätta mig. Jag stod inte ut annars. 

Jag har märkt de senaste dagarna att det är som om jag börjat tappa kraft i benen....Igår gick jag 7417 steg...

I morgon ska de hänga på mig ett 24 h blodtryck....och min dr ska ringa mig 31/5, han är äntligen tillbaka. 

Facket ringde igår med, de håller på att titta på arbetsdkada.

AFA godkänner ju inte arbetsdkada utan positivt pcr test och hur ska vi som blev sjuka I mars 20 kunna uppvisa ett positivt pcr när vi nekades testning? AFA godkänner heller inte kod U09.9. 

Så allt mitt lidande, bloggen är full av allt som hänt mig sedan mars 20, smittad på jobbet, där 6 av oss blev sjuka v 11, 3 av oss jobbade tätt, 2 av 3 blev långtidssjuka, 1 hade antikroppar men det väger inte tungt nog.

Dessutom blir vi misstrodda av FK, som i mitt fall, tvingas jobba med feber, yrsel, andningsbesvär, tinnitus som tjuter dag och natt i öronen, och på det fick bältros i sug 20, och utmattningssyndrom konstaterat i sept 20 av månader med symtom och trycket från FK. Så gick jag tillbaka från 50 % till 100% 26/10-20 i samråd med dr. Fick DVT 8/11-20, en propp I benet som var 15 cm lång, och nu får jag äta blodtunnande i resten av mitt liv. Av all stress på jobbet, slog  herpes upp i ljumsken 27/1-21...och till slut 26/2-21 orkade jag inte mer. Jag var helt slut.

Min dr var utlånad till annan hvc men vad en kollega göra MoCA och KEDS på mig 10/3-21. MR hjärna gjordes 15/3-21.

Ultraljud hjärta gjordes 17/3-21 som visade perikadvätska 17 mm runt hjärtat. 25/3-21 gjordes DT hjärta buk och rematologiska prover. Det I kombo visade att perikadvätskan låg så till bakom hjärtat att det inte gick att tappa som de först tänkt, och att drt man först trott var vätska runt om var fett, som jag skrivit om här i bloggen förtut, så friskrevs jag från hjärtmottagningen. Men efter min hvc fått info från medicin om mitt höga blodtryck när jag var där, pterkopplade min tf dr tillbaka om önskan 24 h EKG....Så sammanfattningsvis....detta helvete kommet sedan jag blev sjuk 14/3-20...Nu mer än 14 mån sedan.

Då v 11 20 stängde jobbet för besök. Veckan innan tog jag uppehåll från gymmet. Ove var på Åland och jobbade, jag gick bara på lilla ICA och handlade. Vi fick tillbaka en sjuk från sjukhuset. Efter några veckor hade 6 boenden dött på jobbet.....så arbetsskada, nej det tycker inte chef och inte AFA.....

14 månader, INGEN KAN GARANTERA ATT JAG NPGONSIN BLIR FRISK IGEN....Jag måste lägga mig flera gånger om dagen, det blir stramt över bröstet...

Vaknade även i morse med en syresättning på 88....ställer frågan, kan ett helt år med daglig syresättning oftast under 92, ofta under 90....vara skadligt för hjärnan och resten av kroppen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan