måndag 3 maj 2021

Forsknimgsprojekt i post covid

Bild 145/103 puls klädde mig och kammade håret.
Vilar, läser om studien och blir stressad, kommer jag orka..
Testar nya pulsometern inför studien kontra bltr mätaren.

Anmält mig till Studien idag, om post covid. Det tog flera timmar att anmäla mig.

Mejlade igår för att fundera lite är jag för dålig att orka....

Men fick positiv respons av en av de som håller i projektet...

"Jag ser inga hinder för ditt deltagande i rehab däremot skall du inte stressa dig via den. Det är bra om sjukskrivningen täcker hela rehabperioden (slutet av juni). Jag kan lämna ett schema till dig och med det kan du kanske få förlängd sjukskrivning. Vi har tänkt annars uppmuntra att söka förebyggande sjukskrivning till de som jobbar 100% och dessa deltagare per automatik kommer hamna i väntelista.

 Allmänt vet man inte hur man kommer att randomiseras (dataprogram gör det). Vi kommer jobba extremt lugnt med andning, avspänning och POTS träning. Du har säkerligen POTS dessutom olyckligt med all din ärftlighet. Hjärtläkaren har frikänt ditt hjärta. BT registrering kommer visa om du behöver blodtryckssänkande. Så utredningsmässigt ser jag inga avgörande utredningar och något annat som förklarar dina symtom än post-covid-19-syndrom.

Det finns uppdrag på HS för utredning av post-covid-19 dock utan rehabuppdrag, åtminstone så har jag tolkat informationen. Det kommer säkerligen ändras. Samtidigt vet vi att varje dag räknas i normaliseringen av dysfunktioner efter covid-19. Vi kommer att jobba med normalisering av det autonoma nervsystemet, dvs obalans mellan sympatikus och parasympatikus via olika kroppsterapier.  Takten bestämmer man själv, det är önskvärt 3 timmars fysisk aktivitet på egen hand men det kan vara lätt aktivitet i liggande och fördelas under hela veckan. Orkar man inte med de 3 timmarna då redovisar man det man orkar."// slut citat 

Jag hade berättat lite om min puls upp och ner, likaså mitt blodtryck och min brors perikadvätska liksom min ...så får vi se om jag antas eller får stå på kö...och om jag kommer orka 

Syret ligger lågt i kväll....det trycker bakåt ryggen...känns stramt liksom....

FICK SVAR PÅ MITT JA TACK TILL att gå se om jag kommer med i studien ..citat..
"Den fina regleringen av det autonoma systemet är ur funktion. Lite anmärkningsvärt att saturationen sjunker, än så länge har jag sett mest att hjärt-kärl inte fungerar.

Vi kommer jobba med andningen, det blir intressant att se om det kommer hjälpa med bättre saturation."// slut citat 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan