torsdag 10 september 2020

Utmattningssyndrom


 Träffat min läkare idag, 

KEDS och MADRS-S värden  tyder på utmattningssyndrom

😥😥😥😥

Efter 6 månader med olika symtom och annat så säger kroppen till slut ifrån....

Det kan ta tid sa dr...vi få skynda långsamt ...och 50 % i 6 v först.....sedan får vi se.....

Det har varit så mycket  stress i jobbet, fackligt uppdrag, som blev för tungt, med många problem, och så blev jag sjuk och hoppade av...

Var sjukskriven 50 % till igår som FK skulle avslå...jobbat i 2 veckor nu 50%.

2 ögon operationer av 10, det senaste året, plockat polyper i tarmen förra hösten,  covid liknande symtom sedan mars, bältros, skadan på armarna jag råkade ut för, och nu ev Ménières, de ska utreda...och som grädde på moset, uppnått 180 dagar hos FK och avslag...till slut orkar inte kroppen mer.... gränsen blir nådd...


Jag har kämpat så länge nu för min hälsa...

Jag måste vara försiktig nu.....tänka på mig själv...sa dr....

Jag är så slut efter allt, att aldrig få bli frisk...

Men, jag har blivit så mycket bättre med de mediciner jag fått för andningen och magen den sista månaden.

Dr har pratat med FK, han har skrivit ett så  bra läkarintyg denna gång...

Jag har önskat hjälp av en rehab kordinator, då jag är så trött. men tyvärr uppfyllde jag inte de kriterierna.

Kuratorn på hörcentralen jag ska träffa inför utredningen ska hjälpa mig, så får vi se hur jag bäst gör överklagan på avslaget  "trötthetssyndrom efter virusinfektion" FK inte godtar ...måtte samtalet dr hade med FK, rädda sjukintyget om yrsel, då 1177 skickade in mig akut.

Jag har aldrig tagit en influensa spruta förrut, så undrade, är det ok för mig som haft så mycket olika symtom. Ja det var ingen fara...det tycker jag du ska ta sa dr🌞

Jag frågade åxå när c19 vaccinationerna kommer är det någon risk att det triggar igång något i kroppen igen...du tillhör inte riskgrupp ...det är bättre att vänta, de vet inte ännu om de blir godkända, sa han... 

Jag skulle prommenera mycket, som jag gör, gärna skogspromenader...träna..och bokat tid för det..

Det är en jättefin läkare som verkligen på alla sätt vill hjälpa. Det kan ta tid...men du kommer bli frisk, sa han, är så innerligt tacksam för all hjälp...

Det finns inte ord för hur  Ove❤ bara finns där, i allt

Och tack till er som funnits på olika sätt ❤💐...det har betytt så mycket för mig ska ni veta.... 

I allt finns alltid något nytt att lära...och orden en av infektionsläkarna sa mig när jag fick in akut för att utesluta trombos...finns med mig varje dag..."Vilken tur du har haft som trots allt klarat dig så bra" ja jag blev inte sjukare än så här...I de orden vilar jag...jag har rest mig förr...och jag gör det igen...jag ska bara ta sats först...❤


Sjukintyg 200910

Patienten insjuknade mars 2020 i infektionssymtom med efterföljande postinfektiöst trötthet, andnöd, hosta, hjärtklappning samt nedsatt fysisk och psykiskt ork. Mående har successivt förbättrats medn under återhömtningsfasen drabbats av andra sjukdomar, bältros med smärtor och smittrisk, sårskada och yrsel pga misstänkt Ménières. Har sedan tidigare även synpåverkan pga glaucom samt hörselnedsättning höger öra. Vad gäller postinfektiösa symtomen är det signifikant bättre. Har kvarvarande ostafighetskänsla och störd nattsömn pga öronsymtom med tinitus 

Sekundärt till ovanstående utvecklat koncentrstionssvårigheter, stresskänslighet,...se forsättningsblad

Fortättningsblad/ 

Beskriv undersökningsfynd, testresultat och observationer

Svårigheter lära in nya arbetsuppgifter, känslighet för externa stimuli samt ökat återhämtningsbehov. Sover 1-2 h både före och efter ett arbetspass.

Skattad 23 poäng på KEDS, 9 p på MADRS-S

Aktivitetsbegränsning 

Pga ökat återhämtningsbehov så kan inte patienten arbeta heltid. Stress och kravsituationer förvärrar tillståndet. Patientens sambo tar hand om hushållet i stor utsträckning.

Medicinsk behandling 

Fysioterapi, samtalsterapi, och fortsatt uppföljning på vc.

Gradvis upptrappning av arbetsgrad planeras.

Bild från fika idag med hjärtat❤ på Fågelsången, nära Flustret 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan