tisdag 15 september 2020

Kurator / FK/ AF och Utmattningssyndrom efter covid


 Tyckte jag fick så gott bemötande fram till dag 180....1/8-20

Jad har haft så mycket besvär med FK nu...med avslag...på 2 sjukintyg...uppnått 180 dagar 

Varit till kurator på hörcentrslen 14/9...

Kuratorn såg ingen möjlighet att hjälpa mig, tittade på min sammanställning av sjukintyg för 180 dagar...angående överklagan.. hon betonade skriv att du har ju jobbat mellan ögonoperationerna op 9 och 10 av ögon) och  2 mån innan du blev sjuk I covid symtom 27/1-15/3-20....att du har goda möjligheter kunna återgå efter 6 mån som dr skrivit...

Arbetsförmedlingen ringde....Jag ska få prata med en handläggare på måndag för fördjupat samtal.

Jag hade fått fel uppgift jag måste stå som öppet arbetslös för att skydda SGI.

Blir så arg så jag gråter...varför ska FK få förstöra mitt liv så här....och andra människors...

Jag vet inte om min hjärntrötthet gör att jag inte förstår...Jag ska stå öppet arbetslös trots jag har ett jobb...för vilken del är jag öppet arbetslös??...Jag jobbar ju deltid....har ambitionen återgå till min tjänst efter utmatningssyndromet om 6 månader....

De kunde inte svara på nu vilka möjligheter det finns för mig....

Så jävla sjukt det är....ska AF ev betala ut handikappersättning för mig till arbetsgivare någon annanstans...men jag har ju ett jobb.... så jag ska stressa min hjärna ännu mer i nytt jobb, det har dr skrivit att jag ska inte utsätta mig för nytt just nu... jag har ett jobb, och jag  bara vill bli frisk från mina långdragna covidsymtom och utmattningssyndrom och få återgå....gråter....

Har suttit och sammanfattat inför överklagan inför torsdag med facket...känner mig helt slut...

Hur ska jag med en syn vänster 0 2 och höger 0.4, hörselnedsättning höger, och nu ev Ménières vänster, och utmattningssyndrom med en läkningstid på 6 månader få något jobb? ....det ville hon inte svara på på AF.just idag...

Det finns ett målnummer som en medlem i gruppen " misshandlade av försäkringskassan hänvisar till 

Citat " Kan hänvisa till denna dom. Ny dom ger rätt till sjukersättning

Kategori: Nyhet | Publicerad: 2018-10-01

Personer som är känsliga för kvicksilver och andra metaller drabbas ofta av extrem trötthet. Ibland får de diagnosen ME/CFS. Alltför många har svårt att få sjukpenning trots oförmåga att arbeta. En vägledande dom föll i Kammarrätten i Stockholm den 21 september 2018, gällande rätt till sjukersättning på grund av allvarlig ME/CFS. Domstolen slår fast att även om diagnosen är omstridd och ifrågasatt ska de symtom som sätter ned arbetsförmågan väga tungt.

Förvaltningsrätten skrev i sitt beslut att diagnosen inte är avgörande för rätt till sjukpenning utan även "de symtom och sjukdomsbesvär som personen uppvisar och på vilket sätt dessa påverkar arbetsförmågan" är avgörande.

Förvaltningsrättens bedömning slogs senare fast i Kammarrätten och därmed är Förvaltningsrättens dom vägledande för kommande domstolsförhandlingar när enskilda personer överklagar försäkringskassans beslut om sjukpenning.

Intressant är också att Förvaltningsrätten tydligt visar att det är just den nedsatta arbetsförmågan som är avgörande för beslut om sjukpenning. "Den omständigheten att vissa diagnoser, som den i målet aktuella, ses som omstridda och ibland ifrågasatta innebär inte att det är uteslutet att erhålla sjukpenning för de symtom och begränsningar som ligger till grund för diagnosen om dessa nedsätter den försäkrades arbetsförmåga. ... Avsaknad av objektiva fynd bör inte tillmätas avgörande betydelse, eftersom många sjukdomar inte låter sig påvisas objektivt."

Mål nr 5901-5903-17

Avgjort i Kammarrätten i Stockholm 2018-09-21"// slut citat 

Idag har jag varit till sjukgymnast och fått testa min kondition. Jag hade värde 21, nästan lägst ner för min ålder. Hade en syresättning/suttretion i 3 min I vila först på 94.  Sedan resa mig så många gånger jag orkar på 1 min och det blev 21, på skalan att orka, normal puls och suttrition i det...så vila igen, 3 min, 95 i suttretion och puls 75.. så trots allt jag gått är konditionen  så dålig.

Jag fick även fylla i  skattning på hur jag känner mig inkluderat frågor om covid.

Fått ett träningsprogram hem till nästa gång vi ses.

Jag tycker det är så bedrövligt hur läkarna som gör allt för oss ska behöva avsätta så mycket tid till all denna pappershantering. Tid de borde få lägga på patienter..

Hon skriver I journal citat 

"Rehabilitering efter längre sjukdomsepisod ev. haft Covid19"// slut citat 

"Har fortsatta symptom med yrsel,febertoppar,hosta,andningsbesvär,trötthet Insjuknade 200314 i misstänkt Covid 19.Flera i arbetsgruppen också sjuka denna tid och flera boende där hon arbetar. Har inte kunnat återgå i arbete p.g.a. dessa symptom under lång tid.

200616 friskförklarats vad gäller dessa besvär av läkare här(enl. pat.) Fått medicinering som gjort andningen bättre Ska utredas för Meniere 200930 då hörseln försämrats och p.g.a. yrseln. Har fortfarande andningsbesvär,hjärtklappning om hon sntränger sig som i uppförsbackar. Under hela denna period promenerat mycket,men i lugnare takt än annars ,något kortare.Går 4000 steg/dag(annars 8000) Haft Bältros i slutet av sommaren med utslag mage,ner mot vä. ben medcinerat till den 12/8

Sömn:

Påverkad då hon har obehag i vä. öra

Pågående hälsoproblem:

Synnedsättning med starr som opererats 10 ggr.

Fysisk aktivitet:

Vardagsmotion:

Promenader

Fysisk träning:

Före sjukdomsperiod gym. två ggr./v..Gick 8000 steg/dag

Socialt:

.

Familj:

Sambo

Arbete/sysselsättning:

Arbetar

50% i nuläget på Demensboende,50% sjukskrivning nu ej godkänt av FK.,utförsäkrad Möten planerade runt detta med Arbetsgivare mfl..

Aktuella läkemedel:

Symbicort Allergimedicin Omeprasol Ögonmedicin

Förväntningar:

Önskar få hjälp att komma igång med mera träning-stärkande samt andningen.

Status

Allmäntillstånd:

Gott.

Bedömningsinstrument:

Bedömning

STS (Sit To Stand):

Antal uppresningar på 60 sekunder

21 (nedersta percentilen kvinna denna ålder 20,nästa är 28) Lägsta Sp02(%) 93 Högsta HR 118 Se vidare scannat dokument

Bedömning

Nedsatt allmänkondition och ffa. andningsbesvär efter längre sjukdomsperiod.

Åtgärder

Information:

Om hur testet ovan går till samt efteråt vad som går att utläsa av resultatet

Träning:

Rekommenderas göra som pulsökande träning Sit to stand på 1 minut en gång/dag Stående knäuppdrag med klapp på motsatt knä 5 minuter en gång/dag Med rött Threraband rodd,skidstakning i stående 2X10

Planering:

Återbesök 201001 Då ökad träning samt genomgång andningsövningar"// slut citat ur anteckning idag 

Kan jag inte få vakna ur denna mardröm över stressen från FK...

Jag vill bara få bli frisk...

Idag berättar en medlem I en av covid grupperna  citat nedan

"FK tyckte mitt senaste sjukintyg var lite ”luddigt” och bad min läkare om komplettering men det blev inte bättre. Då ringde min handläggare upp mig för att få min ”story”. Hon tyckte det var tydligt och bra beskrivet. Deras läkare hade dessutom gått igenom mina tidigare sjukintyg och tyckte inte det var någon tvekan om att det är C19. Jag fick förlängning pga särskilda omständigheter som gäller i ett halvår till. Så skönt att inte känna stress över ersättning utan kan koncentrera mig på att bli frisk. Jag har nu bytt vårdcentral och läkare och fått ett tydligt sjukintyg där det står att jag har C19 även om jag inte har några positiva provsvar."//

Skrev I 1177 till min läkare, skulle detta förändra min möjlighet, till fortsatt sjukskrivning?

Min dr har ju åxå skrivit en plan för återhämtning och tid...de behandlar människor olika.

Trots att hon fk sa de kan inte göra något undantag

Enligt den i citerad text får inte handläggare själv besluta efter dag 179...

Så idag åkte sammanfattningen och brevet till AF till FK ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan