torsdag 24 september 2020

Hjälpmedelsdagen 20 och 3.5 vecka på 50 %


 Så fint kollegorna gjort dagen till ära "hjälpmedelsdagen" 200923
Nu har jag varit igång 3.5 vecka på 50 %..utförsäkrad av FK 1/8..med första överklagan gjord. 2 läkarintyg till vill de avslå...dr gör vad han kan och skrivit om intyget på utmattningssyndrom FK stress mot mig är orsak till.
Fk säger du ska söka jobb..men snälla jag har ett jobb, jag är på väg tillbaka. Rehabplan med  Dr, fysioterapeut, kurator, och en så fin chef medan FK inte accepterar läkarens ord de själva är orsak till.
När jag frågar fk kan du förklara för mig  om jag jobbar 50% är sjukskriven 50% hur kan jag då söka jobb. Jo säger handläggaren, vi accepterar inte din sjukskrivning du ska söka jobb, vara inskriven på AF, det är jag sedan 13/8 svarar jag men det kan inget göra för mig. De har ett annat regelverk som styr, jag har ett jobb, har en plan att gå upp I tjänst...så säger jag...vad förväntas av mig av dig...det vet jag inte säger hon och ska återkomma....hon vill åxå veta varför läkaren inte skrivit i läkarintyget allt om mina ögon vid 10 ögonop, i januari, hur ska det gå till att sammanfatta 61 år av läkarbesök, op i några rader, undrar jag. Du kan ju hämta ut journaler från Övik, NUS, Sollefteå, Örebro, Akademiska och Aleris Uppsala, hon skulle minsann prata med min hvc läkare, men hur ska han kunna svara dig på frågor som alla mina ögonläkare genom 60 år dokumenterat...hon skulle återkomma i måndags...Jag väntar...så här har de hållit på nu sedan 1/8, att pressa mig...Jag blir så trött, slut, ledsen...Jag på ett bibliotek, men vad säger de på FK, säger AF, vi har många arbetslösa bibliotekarier. Jag vill bara bli frisk, kunna gå upp I tjänst på mitt jobb, inget annat...forts följer...något måste göras för alla utförsäkrade...

Men de följer sitt regelverk...de letar hela tiden möjligheter i sjukintyg att avslå, efter 180 dagen. Ett regelverk som har sin grund i en annan tid, beslut tagna i ett annat styre...

FKs regelverk kolliderar med AF, de på AF säger det tar bara tid från oss och vi har många som dig. Du har ett fast jobb, är på väg tillbaka efter månader med symtom. Du är inte arbetslös. Nej precis, FK gör bara människor sjukare, de förstör deras liv, familjers liv, som tvingas flytta, barns levnadsvillkor ändras. Dessutom får de utreda sig själva och en lågutbildad handläggare kan utan att de träffat patienten avslå. Tänk vad kostar inte allt detta i pengar, resurser, tid från andra patienter...istället för, låt människor få återhämta sig, utifrån behandlande läkarens beslut, nej de vet bättre inne på FK, om människor, än läkaren som känner patienten.


Ja läkare ifrågasätter ju fk 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156462362228540&id=578758539

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan