fredag 13 september 2024

Jag fick testa Paraffinemulsion APL 4/8-24 - KAN GE FETTLEVER VID LÅNGVARIGT BRUK

 4/8-24:akuten igen mer I LÄNK HÄR...När jag fick 3 störtblödningen av hemorojder som uppkommit efter jag fick börja med Eliquis i nov 20 efter DVT av covid. Eliquis jag ska äta livet ut, som då 4/8 bedömdes till en grad IV.  Jag fick testa Paraffinemulsion APL

Har nu testat det sedan dess, hämtat ut flera flaskor, och så igår var jag in på en av apoteken i stan, och han är väldigt kunnig och tidigare tipsat mig att använda AC3, att smörja utvändigt, så säger han, "hur länge har du ätit parafinet?" 

"Sedan 4/8, och jag väntat på tid till Enköping för att se om de kan hjäkpa mig men inget hört ännu" säger jag, då informerar han att det är mycket fett i det där och kan leda till fettlever. Att det är en gammal medicin och så tittar han i sina rekommendationer från läkare och råder mig kolla med min läkare och gradvis sätta ut den. Så skickade infot i 1177 till min läkare om att jag tänker mig sätta ut det.?

Han säger åxå på apoteket att läkarna på Akuten inte har samma koll och uppföljning av patienter.

Men under tiden sedan 4/8 har det inte blött något mer, har även använt AC3 flera gånger om dagen, så rådet fortsätta med den salvan har jag kollat med min läkare om jag kan använda som jag gör fram till jag får komma till Enköping och det ska gå bra. Den är receptfri.

Så vad svårt det är, att veta vad blir rätt...Jag vill ju inte drabbas av fettlever dessutom...Jag har väl mer än nog...I allt som varit av sviterna efter covid..Mitt synhandikapp och allt annat känner jag. Det är liksom nog nu.

Informationen var väldigt bristfällig om parafinet, jag kunde få testa det. Vidare första uttag apotek ingen info. Har sedan fått olika bud och en handling från ett apotek om att det ges till hundar, hästar och katter, jag har här hemma...också nu jag...(skämt)

Tackade apotekaren igår så hjärtligt för informationen...

LÄNKAR OM BLODFÖRLUST I BLOGGEN

240805 "Lätt illamående, yrsel, högt blodtryck idag" - dagen efter blodförlusten 240804 i länk ovan.

240325 "Akuten igen då"

230328 "Oj oj hade kunnat gå riktigt illa", in med ambulans, rasade ihop hemma... 


En fundering med min läkare om SLEMMET I LUNGORNA när han ringde tidigare i veckan: 

Fick åxå rådet testa Omiprazol x 2 i 1-2 veckor av min dr för att testa blir det mindre slem, då jag haft så jobbigt med mycket slem hela året, för att se...Kan det åxå komna sig av det. Jag hade läst någonstans tyvärr minns jag inte källan nu, men att vätska I hjärtsäck kunde påverka.

Ska fråga om det vid TEE jag ska göra 15/10-24 på Ackis.

Remiss TEE  240909

Mätning perikadvätska 240904

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan