onsdag 11 september 2024

Ögonen återbesök 1 år efter ögonop nr 12 - Bergmans & MIN PREMATURA JOURNAL FRÅN 1959

 Bergman Clinics / Memira

Var där 240102 och skulle på återbesök inom 3-4 månader, har väntat, men ingen kallelse kom, så ringde dit i augusti. Det brukar alltid vara så noga, så frågade om de glömt bort mig.... 

Som man ser av bilden är det en lätt rodnad i vänster öga.
Nämnde det, och att jag haft något som kliat på ögonlocket nära ögat, och att det runnit lite i ögat vänster och kliar I ögonvrån...

Så först SSK status nedan, hon har alltid varit så noga ..här har de synskärpan mer på ett ungefär kontra hur de mätte sist när jag var in till stationsgallerian och Aleris sen höst 23: då mätte de 0.08 vänster och 0.32 höger...Ett annat sätt att mäta, men intressant det kunde bli så exakt...
Här i bloggen från då : Aleris idag, intyg inför trygghetspensionen 231204

Status 240911

Höger öga
Synskärpa okorrigerad
0,3 Enheter:
Synskärpa korrigerad
0,4 Enheter:
Subjektiv refraktion
ax 180
Sfäriskt glas
-0,5 Dioptrier
Cylinderglas
-2,0 Dioptrier
Autorefraktor
ax 177
Sfäriskt glas
-0,5 Dioptrier
Cylinderglas
-2,0 Dioptrier
Synfält
Humphrey
Vänster öga
Synskärpa okorrigerad
0,1 Enheter:
1 bokstav
Synskärpa korrigerad
0,1 Enheter:
subj.b.
Subjektiv refraktion
ax 30
Sfäriskt glas
-0,5 Dioptrier
Cylinderglas
-2,0 Dioptrier
Autorefraktor
ax 32
Sfäriskt glas
-0,75 Dioptrier
Cylinderglas
-2,25 Dioptrier
Synfält
Humphrey

  • Anamnes skriven av ögonläkaren

    Ögon
    Ögontryck med applanation höger öga 16 mmHg, vänster öga 14 mmHg.

    Status

    Ögon
    Höger öga
    Synfält
    Humphrey
    VFI 98 %, några defekter mot parapapillärt inferiort. Relativa defekter som tidigare men ser i stort sett tendentiellt något bättre ut i alla fall inga progresstecken.
    Övrigt status
    Blekt och oretat. Hornhinnan klar. IOL i sulcusläge. Papill som tidigare platt exkaverad mot temporalt men ingen synlig notch eller papillkantsblödning. Bevarat bräm runt om. Näthinnan på plats.
    Vänster öga
    Synfält
    Humphrey
    VFI 64 %, defekter i den superiora halvan som tidigare. Bättre jämfört med marsmånad 2023.
    Övrigt status
    Blekt och oretat. Hornhinnan med några pigmentkorn på endotelet men inga precipitat. Irisdefekt med stygn uppåt. IOL centrerad. Främre kammaren utan celler, ingen ljusväg. Papill som tidigare avbleknad mellan kl 3 och kl 6. Näthinnan på plats.

    Bedömning

    Synfältsundersökning utan progresstecken. Ser i stort sett betydligt bättre ut, mest från vänster öga jämfört med marsmånad 2023.
    Får fortsätta med helt oförändrad trycksänkande behandling i form av DuoTrav 1 droppe till natten i bägge ögonen samt Simbrinza 1 droppe två gånger dagligen i enbart vänster öga och får bokas tillbaka för statuskontroll, synfält och tryckkontroll med applanation om sex månader, får planeras och bokas för detta.
    Diagnos & åtgärdskod
    H401-Primärt glaukom med öppen kammarvinkel-Huvuddiagnos
    Z961-Förekomst av intraokulär lins-Bidiagnos

Återbesök denna morgon hos min ögonläkare, 1 år efter 12 ägonoperationen. Oförändrat: Trycket bra, fortsätta med DuoTrav & Simbrinza
Höger: 0.3 okorrigerat
Vänster: 0.1 ca ser 1 bokstav längst upp, sedan allt i dimma, synfälltsbortfall. Det kan aldrig bli bättre. Det ingår i konceptet mig, och blev sämre efter op 11 och 12. Rödrosa i ögat ibland är av Simbrinza.
Har ju levat med det i 65 år nu, de 2 första op av 12 innan skolan, den 1 sövde de mig skrikande, föräldrar fick ej vara med, spände fast armar och ben och jag var så rädd. När jag vaknade kunde jag inte prata eller gå. Chock släppte när pappa tog hem mig efter 14 dagar och jag pratade och gick igen, då var jag 5 år. De 7 första op innan skolan slutade, 1 yaglaser i Umeå 1990, och de 4 sista på Ackis i Uppsala 19, 20 och de 2 sista juni och aug 23 = komplicerade.
Jag var utsatt av vissa barn både hemma, och under 9 år i skolan, ibland vågade jag inte gå ut, de 4 första skolåren var lättare i den skolan, sedan flyttades vi från Gimåt, och tuffa år av mobbing följde. Jag hade svårt att se på tavlan, att läsa. Det lugnade sig när den pojkvän jag hade då i 8an och 9an som hade bil kom till skolan gick in och hämtade mig Det har präglat mig för livet...och elaka människor har dykt upp i livet, som betett sig riktigt illa trots att de vet....
Jag fick en blinkäpp när jag tappade syn helt v efter op 11..den står i hallen, följer med i väskan ibland...och ibland är den bra att ha...


MIN PREMATURA JOURNAL - ÖGONEN

Hämtade ut min prematura journal för några år sedan...Och min prematura journal för 65 år sedan från 2/9 står odöpt flickebarn, född 3 veckor förtidigt 1330 g 40.5 cm, uppsugning av slem, syrgas I vertrikeln pga dålig färg, överförs barnavdelning för kuvösvård.
Svagt kvidande skrik, något sjaskig, gråröd hudfärg. Tonus något sänkt, rikligt lanugohår något oregelbunden andning...mamma hade äggvita och högt bltr
På placenta noteras ett antal infarkter.. kuvös 6 veckor...lägsta vikt 1200 g...
5/1-60 varit till ögonkonsult, linsgrumlingar i båda ögonen. I vänster var grumlingen så stark att man ej såg fundusdetaljer. I höger ser man fundusdetaljer bättre. Höger pupill föreföll u.a. inga kärlförändringar....

 10 år sedan i minnen...Intressant...så fint hon klarade sig... så liten, lilla hjärtat länk: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan