lördag 20 januari 2024

Försöker så gå ner.....covidvikt??? & MENTAL FATIGUIE & KEDS

 Första gången jag fick covid I mars 20, 14/3-20, gick jag upp 15 kg på 3 månader utan att veta varför. Fram till sommaren 21 gick jag upp ytterligare 5 kg, så 20 kg utan anledning. Efter lapgallaoperationen gick jag ned till 70.4 som minst. Jag kämpade med mindre kost, och mindre sötsaker. Ytterst lite alkohol, kan sitta med 1/2 till 1 glas Prosecco under en lördag kväll tex. Äter ju mediciner och har ju min perikadvätska som är kronisk, så jag är ytterst försiktig. Efter jag op gallan blev jag så sugen på cola..Jag som aldrig brukar skicka cola.. men Pepsi max lime..och nu även citron som funnits en tid....Jag mår så bra utan....

Jag har nu testat mitt BMI FÖR ÄLDRE IGEN..och normalt, medan mäter man med BMI som flesta använder av olika slag räknas jag som överviktig.

80.2 kg väger jag nu..gått upp 4 kg sedan i somras igen..och jag gillar ju njuta av choklad på helg....så troligt är det det....men vi äter nyttigt. Mycket grönsaker, och frukt....och jag blir ju äldre åxå inklusive mina postcovid symtom.

HÄR DE GRÄNSVÄRDEN SOM ÄR FÖR ÄLDRE:

https://kollabmi.se/inf

"Ålder, BMI Normalvikt

19-24 år, BMI 19.0-23.9

25-34 år, BMI 20.0-24.9

35-44 år, BMI 21.0-25.9

45-54 år, BMI 22.0-26.9

55-64 år, BMI 24.0-27.9

Över 65 år, BMI 24.0-28.9 "// =
(Men åxå I länk  här:http://www.bmikalkylator.se/bmi-tabell/bmi-tabell-alder/)

Bild nedan från BMI för äldre nedan 


Förra gången jag mätte var 9 juni 2023, MER UNDER LÄNK. 

Länge sedan jag testade mig i MENTAL FATOGUIE APPEN , men gjort det igen idag.

Det är lika illa ännu, med min utmattning, se nedan de sista testvärdet, och hur det varit över tid därunder.....


Testvärden ovan på min MENTAL FATIGUIE idag 240120. Nedan mina alla värden sedan start 2020




Så ovan alla testtillfällen och resultat jag mätt i min utmattning sedan start.

Appen jag använder mig av ser ut så här,bild ovan. Jag har använt mig av den nu i flera år sedan jag drabbades av covid.

ÄVEN GJORT KEDS test igen..se mer om testet HÄR 

Mitt värde idag 240120 i bild : 29 poäng 

Så Sammanfattningsvis av de tester jag gjort denna morgon ligger min utmattning på liknande nivå. Det är inte konstigt alls, jag lever ju i en inre stress av vad ska hända med mig. Jag oroas för min ekonomiska situation, kommer trygghetspensionen gå igenom. Jag har mina sviter av covid, och jag är rädd att mina sviter ska leda till att livet blir kortare. Kommer perikadvätskan fyllas på mer så hjärtat stannar....Ja....Jag är rädd...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan