fredag 25 december 2020

God fortsättning....

En riktigt god fortsättning på julen...

Här blev det en covid säkrad Julafton på 2...och träffade min son med familj ute....vi fikade tillsammans...innan kalle....och bytte klappar...lille Fabbis var så förväntansfull på tomten...Lilla Isabella sprang runt...

Maxx har vuxit så...lika lång som Mattias och i mars väntas lillebror komma...Sarah och Mattias nya lilla liv...

Min dotter firade med sin nya kärlek i deras hem i Robertsfors och lilla Astrid hade skickat julklapp till mommo...ett jättefint foto till barnbarnväggen....

Undrar just hur många som bröt mot restrektionerna i år och hur många fler fall som kommer till nyår och trettonhelgen ....

Vi tände ljus åxå i år för alla de som inte finns med längre i livet...

I år har covid tagit flera liv som funnits nära mig i mina dagar på jobbet.....7 stycken...

Själv hade jag tur, fick bara en långdragen variant med symtom som kommer tillbaka i sykler nu om 2.5-3 veckor....det förbannade viruset som gav mig en dvt....Blev riskgrupp...och måste äta Eliquis resten av livet....då det finns i arvet och jag haft en dvt tidigare, 99....

Som akutläkaren sa i maj redan, du har haft tur.....men ack så mycket som drabbat mig sedan dess....många inlägg här i bloggen...

Till Gruppen  " covid 19- långtidssjuka skrev jag den 23/12...

En riktigt fin jul önskar jag er alla, detta år ingen av oss trodde skulle bli så här. Ett år fyllt av nya erfarenheter. Vi har prövats mer än en gång av denna " nyckfulle följeslagare" genom månader...så sent som i natt dök denne objudne covid upp igen i ett stort hostanfall jag inte haft sedan början av november...ungefär som "god jul, du ska inte tro jag lämnat dig"....fick upp och ta extra symbicort..."ta bisolvon åxå sa sambon"...och hostan planade ut...

Om ni bara visste hur mycket den här gruppen betytt för mig. Den är som en stor bank av erfarenheter, att luta sig emot.

Jag brukar tänka ljus varje julafton för de som inte finns med mig i julen....detta året har 7 jag haft daglig kontakt med slutit sina ögon i detta jävulska virus, så i denna julen brinner ljusen även för dem.

Vilken tur vi ändå haft alla vi som trots hur vi mår ändå klarat oss så här bra....som Anja här i gruppen lyfte, om symtom som kommer i cykler...Jag ser åxå tydligt hur symtom  kommer i cykler...mina 2.5-3 veckor emellan. Jag ser det så tydligt då jag har 3 veckors schema och nu jobbar 100% sedan 26/10. Jag är ju en av alla er som blev sjuka I mars, som blev smittad I vården, som fick gå förbi chef och ringa själv in på infektion och be om hjälp I påsk för att få bli testad, jag kunde nästan inte andas...men tyvärr försent...viruset har aldrig gått att fånga I tester...men symtomen är klockrena...Idag vet jag åxå att febern, yrseln, slemmet i luftvägarna troligen beror på kronisk emboli...det försvann med Eliquis efter dvt 8/11 och sedan dess har jag nästan kännt mig frisk, trots de skov av känsla av dunderförkylning och andra symtom några dagar med jämna mellanrum...senast förra helgen. Då även lite feber.

Tänk så bra vi har det trots allt, vi lever, vi har lärt oss massor detta år ALLA VI tillsammans.

Igår på uppesittarkväll, fick jag ett tydligt bevis på mitt utmattningssyndrom jag fick av all stress från FK, vi hade 2 lotter var, hjärnan orkade inte....Jag klarade inte av stressen att kolla av 2 lotter samtidigt...så sambon fick hjälpa mig efteråt att rätta...så jag inser, jag är långt ifrån bra...det här är inte jag alls..men dr skrev ju i intyget 6 månader av läkning..Jag gick upp på 100% för att slippa stressen från FK, det hade jag väntat med om inte FK tagit av mig ekonomin....den sk. covid dimman....

Så en riktigt fin jul till er alla och tack för allt ni delat av era erfarenheter...Jag lär mig hela tiden något nytt...

Jag önskar så jag skulle haft ork att svara många fler....men försöker dela lite av mina ibland...

Nu ska jag njuta av julen på ett nytt sätt i år....träffa sonen med familj ute i en park, och fika tillsammans denna morgon...och sedan bara vara i julen här hemma, sambon och jag....fick semester över jul och nyår...hade ju ingen sommarsemester...

Tror andra som inte upplevt att leva så många månader med symtom förstår hur det är, att bli så här sjuk, oss sjukvården valde bort att träffa när vi insjuknade...då man bara fokuserade på inneliggande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan