onsdag 30 december 2020

Det positiva 2020 ...att byta fokus

 Det positiva 2020...ATT BYTA FOKUS..

Att välja se i nya perspektiv och hålla fast vid allt som är positivt har jag försökt genom 2020 och genom det svåra i covid symtomen. Att ha något positiv mål i varje dag.

Små ting, orka en lång prommenad, gott fika, god mat, utflykter och små resor..träffa de nära när möjlighet ges. 

Jag vet inte hur det skulle gått utan Ove, men hans närvaro har givit mig en massa energi....Jag aldrig skulle ha haft utan honom.

Så fantastiskt spännande året började med min 10 ögonoperation. Där h ögat åxå fick en ny lins och skadan i iris från tidigt 70 tals många operationer åtgärdades från insidan av ögat . Då kunde de inte operera efterstarr med yag laser utan det gjordes med dissitioner. 

Dr passade åxå på att ta bort efterstarr som låg ivägen...och I slutet på 19 när jag op mitt v öga, op nr 9,  så fanns inte linskapseln kvar sedan första ögonoperstionen 1966, utan han fick fästa den på baksidan iris istället, ja tänk vad de kan.... ca 20 min tog det....

En historia om min barndom som skrevs tillsammans med mina föräldrar och finns här i bloggen "Solen havet och vågorna" I inlägget "Historien om mina ögon".. hur det var att växa upp som prematurbarn med en ögonsjukdom. Hur det utvecklats över 60 år, ja tänk vad jag fått uppleva. Det skulle kunna bli en bok, om jag bara kunde hitta kraften att skriva.

Tänk att jag fick denna möjlighet, tack vare min ögonläkare, som remitterade mig till sin man, som åxå forskar och tog sig an mig. Så tacksam för det och jag är gärna försöksperson med mitt v öga där synnerven blev  förstörd allt eftersom genom åren,  där synen är så dålig ändå idag . Om jag kan bidra med något  och kommer de på något som kan hjälpa någon annan får de höra av sig till mig. Jag har aldrig blivit så väl omhändertagen som av min ögonläkare jag har nu, med täta kontroller. 

Vi var flera gånger till mitt sommarparadis Öregrund, där jag förut haft en liten insats nere i hamnen, och till Gräsö också. Mitt komplement för att bo nära havet, från åren uppe i Höga kusten. Men som nu bytts till möjligheten att vistas på Föglö, Åland, där Ove har sin stuga.

Vi var till Västerås en helg också, det var kul att strosa runt där. Äta gott...och uppleva. Västerås har tillhört cruising och bilträffar förr...

Vi åkte runt en fin sommardag med Oves mor i minnen där de hade stugan på Ingarö och så kul att få följa med och se var de haft sina butiker genom åren och annat...

Barnbarnen växer, men det har tyvärr inte varit möjligt ses så ofta som jag önskat när restriktionerna är som det är. Förrut kunde jag gå in en tur efter jobbet på väg hem, men sedan kom covid och då har vi alla varit försiktig. En ny lillebror till Maxx, Fabbis och Bellis, och en ny liten kusin till Astrid väntar vi alla på i mars nästa år..

Tack vare möjligheten till operation av ögonen, fick vi nya vänner...vi opererades samtidigt vid båda operationerna  och håller kontakten sedan dess. Vi bara väntar på att restriktioner och vaccinationer ska göra det möjligt att ses igen.

Så många människor som delat sina upplevelser i grupperna om covid, som lärt mig så mycket under detta år. Ovärderlig information av så många som ger igenkännande och där de delar information de stöter på.

Möjligheten att få bidra i flera forskningsstudier känns meningsfullt...och positivt...att vända covid året 2020 till något bättre för någon annan.

Oves beslut att flytta från Värmdö till Uppsala i början av året som ledde till den bostadsrätt vi köpte och ett nytt kapitel i livets bok öppnades, känns mycket speciellt och mer värdefullt för mig än jag kan klä i ord. 

Allt som vi gått igenom tillsammans detta år har lyft de inre kvaliteterna jag sett i honom. Hur vi hanterar problem vi ställs inför, hur vi samtalar med varandra. Hur vi lyssnar...ryggsäcken alla bär genom livet, att sortera och bli medveten om vilket är gammalt skrot från förr och vilket tillhör nutid. För mig kan det aldrig kännas helt om jag inte vet att det känns rätt för båda.

Hur jag hittade kraften trotts allt i att klara av  flytten och med hjälp av våra barn, Oves och mina flyttades allt direkt till nya lägenheten. Ett så stort projekt verkställdes i maj.

Det här året av restriktioner har åxå fått mig att reflektera över hur blir det den dagen man blir äldre och livet begränsas och OM jag inte blir lika rörlig...hur skulle jag vilja ha det då...kan jag trots det som varit nu, ändå känna mig harmonisk, ja det kan jag, jag störs inte av restriktionerna, jag vet att vi snart kommer ut på andra sidan och har lärt oss massor, både om oss själva, om vilka som fanns genom denna svåra tid, och vilka som valde en annan väg....en del av livet...I nöden prövas vännen och det i sig är positivt.  

Jag är så glad och tacksam för all hjälp jag fått och att jag nu mår så bra...att jag till slut kan säga det att jag verkligen gör det. Efter 9 månader där jag varit så sjuk så är det som att få livet tillbaka...

Att inse, trotts allt som varit hur bra jag har det i livet.

Det är ett val att se det som ger lycka och glädje. .trots allt...Jag väljer fokusera på det nu...än hur jävligt livet kan bli i olika skeden i livet...så kan vi välja...

Det finns flera som skänker tankar i personlig utveckling I FB och Insta...att välja glädje, välja nya sätt att se på det som händer oss....vad kan jag lära mig av det här...som jag gärna följer....det har åxå hjälpt mig vända i tanken mer än en gång...

Tack till alla underbara människor som funnits genom detta år...på olika sätt har ni berikat mitt liv...   



2 kommentarer:

  1. Jaa, tänk vad vi har gått igenom Älskling. Att Du äntligen har blivit mycket friskare är helt underbara ❤❤❤.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja livet kunde inte bli bättre ❤❤❤

      Radera

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan