torsdag 8 december 2011

Från sorg till glädje ©

En tid med mycket pyssel, så kul att tillsammans med våra gäster göra pynt från förr...
Flätade hjärtan, lyktor för granen, hjärtan med pärlor ovan. Vi gjortde också julgranskarameller.  Tidigare i veckan har vi gjort kristyrer att hänga i granen.
Krabelurer, en typ av hastbullar med kanel och socker ovan gjorde vi förra veckan.
Jullblommorna ovan i kreppapper lärde en gäst oss göra. Pepparkakshus ska vi ha även i år. En kollega är duktig på denna tillverkning och hon brukar sälja sina på julmarknaden på Svanö. 
En dekoration av staden som sedan ska få sitt landskap. Det lilla huset bakade jag att ta med till mitt lilla älskade barnbarn till jul i Uppsala...men spritsen som följt mig genom livet sa upp sig mitt i allt och köpte en ny. Resultatet blev inte bra, men han ska ju själv få dekorera det, så det blir säkert bra när det väl blir klartVi håller på att julbaka också och gör lite godis från förr. Får se om det blir struvor också, som förra året. Till veckan börjar vårt Lucia firande, i flera dagar för de olika grupperna och julveckan ska vi bjuda jultallrik och firande med klappar och kanske kommer tomten också...ler..
Idag kom nästan 10 cm snö både i Övik och där jag arbetar i Höga Kustens hjärta. Inviksån utanför mitt fönster på jobbet och "Sundbron" det gamla centret i byn förr, där alla affärer och banker låg en gång var snötäkt och ån hade börjat få is.
Idag ringde jag även "Din Tur" och fick veta att mina bussresor blir tidigarelagda 10 minuter på morgonen men går som vanligt på kvällen tillbaka. Fram till nu har jag klivit upp kl 04 för att hinna bli klar och inte stressa och sedan hinna gå de 1,7 km ner till resecentrum, där bussarna går till mitt jobb i Höga Kustens hjärta, 5,5 mil bort, i Kramfors kommun. Det sista priset jag betalade nu är 28. 89 kr en väg, ja billigare än Öviks stadsbussar.
Idag kom det slutliga om att lånet på husbilen var inlöst och jag är äntligen bortkopplad från det lånet, Det är så skönt. I fredags såg jag också på min banksida att det var klart med att jag inte äger huset längre, syns i bild till vänster om missionskyrkan ovan. Ja det är så skönt att äntligen är allt totalt avslutat och jag kan lägga allt till handlingarna. Vända blad riktigt....underbart, så lycklig för det. Men en sak är säker, det kommer ta tid, att läka. Vissa människor är konstruerade med av och påknappar, det säger väl en del om hur deras känslor i den relation som varit, men jag undrar om jag någonsin ska våga lita på en partner igen...men med rätt person, så kanske jag vågar... Man brukar säga att tiden läker alla sår och kanske gör det så. Viktigt att bli klar i sig själv innan man börjar något nytt, det är inte rätt mot den nye om man projicerar över sin dåtid på en ny kärlek...så livet är i förändring...på flera sätt...jag är i utveckling...ler...
Pratade länge med papsen i kväll om hur han planerar julen och ev positiva förändringar. Pratade med mamma också och livet är på väg mot sitt slut för hennes älskade livskamrat...ja vi pratade länge länge om livet just nu, om den oundvikliga framtiden och de förändringar som kan förbättra hennes liv men att just nu står hon inför precis samma som pappa gjorde när han förlorade sin kära hustru för 3 år sedan. Ja det är med sorg i hjärtat jag tänker på honom, allt han varit för mina barn i deras uppväxt...det är viktigt just nu att förstå den situation som råder och alla som kan det här vet att det är inte lätt att vara anhörig....all maktlöshet..
Julen närmar sig och den blir ju som bekant i Uppsala. Börjat köpa lite julklappar  till lillhjärtat och en liten klapp till mitt x barnbarn i Vänersborg. Gjort klart inför vår tradition med lilla julafton på jobbet. Sonen hade en ide om att vi skulle köpa bara en julklapp till oss vuxna, för en viss summa som passar både män och kvinnor...ja där fick jag något att fundera på...ler...
Så väntar helgen då, ska bli så skönt att få vara ledig...ta det lugnt och bara vara...
Det ska eventuellt bli oväder men vad gör väl det. Har det mesta hemma och jag tror det blir en utvecklande helg i tankar och samtal..kanske jag får ett besök....ler..så önskar er alla en trevlig tredje advent.
I onsdags träffades jag och en tjejkompis på stan, åt på Reuterdahls cafe igen. Helt underbar kyckingpaj. Vi tog en tur runt stan också och tittade på julklappar. Vi hade båda lilla julafton i jobbet och barnbarn. Så det finns lite att fundera i det. Men denna dag var inte inspirationen den bästa...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan