söndag 18 december 2011

Sorg och snart jul...….©

Ja vi fick ett dödsbud i fredags, så glad jag hann dit och jag tänkte när jag satt därmed hans hand mellan mina, ja det var bra vi, tro om det är sista gången i livet vi ses. Jag tänkte på allt han varit för oss alla och inte minst för min brors och mina barn. Som min son skrev ”…. du var som en morfar för mig hela min barndom, du kommer vara evigt saknad! Jag glömmer aldrig somrarna med dig och mormor i …., fisketurerna, indianerna och korvgrillning. Vila i frid!” ja det finns väldigt många minnen. Alla år av julklappar med roligt innehåll mellan honom och mig och hans ord ”Rödluvan var har du vargen då…hans ord till mig med det så speciella skrattet och hans innebörd. Lillhjärtats tårar när han fick veta att han åkt till himmelen och att han varit så sjuk….ja vi är många som mins och sörjer.. I morgon får vi veta vilket begravningsdatum som blir.
För drygt en månad sedan gick mina barns farmor bort också, även det en stor förlust för de nära mig….och min förlust av det som var livet och allt jag trodde på som visade sig vara ren falskhet och förlusten  av synen. Ja det har varit många svåra sorger i år….svåra saker att ta sig igenom om jag någonsin kommer att våga lita på någon igen och släppa någon nära min själ…. Men när tid fått gå och med de rätta sättet att förhålla sig till det och med rätt sätt att tänka hos en ny partner som vill förstå och kan ge rätt feedback, så kan det läka ut och blomma upp något helt nytt i mitt inre. Det är positivt och nu stundar julen. Detta år har jag som de flesta som känner mig gjort helt emot vad jag brukar. Inte en kaka har jag bakat, inte en enda karamell heller här hemma. Jag som brukar göra 8-10 sorters kakor och minst 4 sorters karameller. Göra citornsill, inlagd matjesill, gravlax enligt mitt eget recept, gravlaxssås ala Ernst, senap, rödbetssallad, blanna mm. mm. men inte i år. Inte en tomte har fått komma fram jag som älskar tomtar och stämning. Bara ett adventsljus tände jag och jag tänker men detta år tänder jag inte ljus utifrån den traditionen längre. Livet har blivit en reflektion över de värden som finns mellan oss människor. Ljus tänds men inte med den rätta tanken, för jag tänker hur många gör det egentligen, för det som det egentligen står för.

Jag var ute och fikade med en kursdeltagare i helgen och fick inblicken i ett ytterligare sätt att tänka om vänskap. Ställer mig frågan vänskap ska det vara bara envägskommunikation, finns en vän bara när den har behov själv av att få lätta sitt hjärta och kan den även lyssna när motparten berättar om sitt, ÄR vänskapen bara när man själv behöver den, eller när man har det bra i en relation också, står dörren öppen för den ensamme vännen eller ställer du vännen åt sidan då, för att återkomma då du själv har behov av den andre…ja det finns mycket att fundera kring det här och det gör jag… funderar väldigt mycket nu...på allt som hänt i livet…vilka värden som finns och vad jag vill med mitt kommande liv…jag trodde kanske jag skulle vara klar med mitt inre vid nyår, men det är långt kvar…det tar tid att hela. Det har tagit mycket hårdare på mig än jag först trodde…men det får ta tid. Sedan ser och hör man om de som hoppar får det ena till det andra och t.o.m. bor ihop, ja projiceringarna kommer säkert som ett brev på posten i sådana relationer…tala om av och påknappar och då kan man ju också fundera på hur mycket värt var den avslutade relationen egentligen….hmm…Det lägsta jag vet är när en part sitter och gnäller över sin partner denne ovetande….mycket illa…lågvattenmärke, Men det de inte förstår är att de egentligen berättar om sig själv och sina egna bister. Varför pratar de inte med sin part där hemma i stället och förändrar livet, till det de önskar och får ett behagligt liv.

Var en tur ner till city idag också, hade en liten uppgift att genomföra till min vän…ler…och tomten fick med fler klappar till hans små…ler…

Börjat få ihop mina 5 uppgifter för kursen nu, får den sista endera dagen och sedan kan vi byta med varandra och börja testa våra förmågor. Ska bli så kul. Förslag på nytt kursdatum har kommit också och då ska vi vara klara.

Mammografi ska jag göra på tisdag. Det gick så bra att göra det i kommunen där jag jobbar. Behöver ju bara springa iväg på andra sidan ån och det är så bra.

De nya linserna ska jag hämta ut i början av januari, så det blir bra att få nya nu. Jag hinner inte före jul och nyår…ja då är det bara 4 dagar kvar till jag åker med mitt barnbarns mormor till Uppsala för att fira julen med våra barn och vårt lilla barnbarn. Pepparkakshuset ska med, ja det blev ju inte snyggt men originellt och tomtar till det. Det ska bli roligt att se hur de har det och hur det är att leva där…ja min vän vet ju, han har ju bott där…som en sa häromdagen, det är en mening med att du börjat tänka i nya banor…ja det finns en väg för oss alla, känn efter och den finns där..sedan om det är den vägen jag ska ta vet jag inte…jag bara vet att detta är något tillfälligt att bo just här. Med alla fruktansvärda känslor jag hade när jag kom hit vill jag inte vara kvar heller, jag ska inte sätta upp en tavla, har inte gjort det, tänker heller inte…nej det är ett helt förråd ouppackat och det ska vara…så
Julveckan då, hinna träffa syskonen, om vår kära anhörigs bästa..Brorsan och jag har ju varit där i omgångar i helgen  och fått till stånd lite insatser och mina barns pappa körde mig dit och hem...tack snälla du. Du finns alltid när det kör ihop sig....så tacksam...Ja det har varit mycket i år och svårt att känna att jag räcker till...maktlöshet.  Ska också  se över det sista inför resan till Uppsala.. och till frissan…
I jobbet blir det jultema med det traditionella, jultallik, och andra godsaker, hela veckan för våra gäster,  ja en helt annorlunda jul väntar…får se vad den för med sig…ler…
..och..Facebook ja, fick nyss ett sms med info att denne hade hört från någon annan som heller inte hade fb, som i sin tur heller inte har fb men som känner de som har fb att det skirvs visst på någon annas status om någon... på stängd profil....där bara vissa vänner har koppling till dessa...ja för en tid sedan myntades..facebook världens största skvallerbok...
Läs mer om "Krypen som gömmer sig på internet" från Havets och Ordens blogg

1 kommentar:

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan