tisdag 20 december 2011

En dag närmare ©

Ja en dag närmare jul, och det ska bli så kul att komma iväg. Vi pratades vid idag om vad som är just nu och vad som komma skall.
Pratade med mamma också och nu är begravnings datumet spikat, innan nyår. Jag är ju ledig några dagar då så det går bara bra för mig. Vi får se hur det löser sig för de som är längre iväg. Min sons sambo säger att jag inte behöver köpa eller fixa något inför julen Men två flaskor lakritsglögg och chili och pepparglögg tar jag med.

Köpte en nyårsgåva till lillhjärtat i dag också. Vi hade det som tradition för barnen när de var små att de fick ett paket under granen på nyårsafton. En husbil och en bil med husvagn blev det. Han älskar ju bilar och har så många. Numera är det bilar2 som gäller och av mig ska han få en sådan radiostyrd bil bland mycket annat i julklapp.

Genomgått mammografiundersökningen i dag och har under dagen kännt mig som en ”plattfisk”, jag undrar hur de med små bröst klarar det där, en annan har ju inte det, men det måste vara lite besvärligt, kan jag tänka mig. Jag är ju slarvig, kollar dem inte så ofta som jag borde. Ja tre veckor tar det innan svar kommer. En vän har ju nyss genomgått behandling och det har gått bara bra så här långt. Jag beundrar henne för hennes tapperhet. En kvinna jag gick skötarutbildningen med, var friskförklarad och efter vår kurs slutat hade det spridit sig, jag besökte henne flera gånger under hennes sista tid och av henne fick jag en stor tomte som har sin egen betydelse för mig, en tomte hon gjort själv. Ja hon klarade inte det utan avled några dagar före sin 50 års dag. Så i juletid tänker jag ofta på henne, var gång jag ser tomten.

Fick min 5:e sak till uppgiften i kursen, så nu kan vi byta vi som ska och testa våra förmågor.
Har tonat håret idag också och ska klippa mitt långa här i morgon, bara topparna så klart.
Idag har vi haft mycket på jobbet med alla jultraditioner, det är så mysigt och de hade med sig lite godsaker att bjuda till jultallriken…fnizz.
Vi gjorde hemmagjord mumma idag inte dumt allt. Ja vi har gjort det mesta själva, vi brukar det.

Träffade en så trevlig kvinna på bussen idag vi pratade hela vägen. En busschaffis säger jag kan inte ta igen dig men vi har träffats förut, sa samma i går. Ja en dag ramlar nog polletten ner för någon av oss…hehe…men tids nog så…vet vi var och när.

Brorsan ringde idag också och det ser ljust ut nu när hjälpen är insatt, återhämtar sig och det ser positiv ut och tycker det är kul med alla tjejer som börjat komma och hälsa på. Ja tror jag det, har ju alltid tyckt om flickor…hehe….friskhetstecken.

Min bonussyster på mammas sida fyller 50 på julafton, måste komma ihåg henne också på något sätt. Barnens pappa blir 60 i januari, vet inte vad barnen tänkt och inte om han ska vara hemma ännu. Han kommer hit till mig på Torsdag och lämnar julklappar till sonen och hans familj. Han skulle åka till mamma och hämta julklappar från henne också till dem, ja han ställer ofta upp utan att man behöver fråga..ja han vet ju begränsingarna.....

 Vi funderade lite idag om att ta med henne till Uppsala nu när det blev som det blev men hon ska till brorsan, så det blir nog bra. Jo vi pratade lite om allt kring dödsfallet, handblommor, vad hon skrivit i dödsannonsen, kistor och olika priser, kremering eller jordbegravning, sånger, blommor och kaffet efter och vita arkivet. Att alla konton nu spärras och fullmakter upphör och att den efterlevande nu kan söka bostadsbidrag som nyss ensam via pensionsmyndigheten. Ja och hur är sambolagen vid dödsfall, jag kan inte den? Men den har väl förändras sedan man var sambo en gång.

Två dagar kvar att arbeta, det ska bli skönt att få vara ledig nu, må gott och träffa alla. Ska ju vara ledig torsdag och fredag efter jul också, får se hur jag löser det med begravning och nyårsplanerna, men det blir ju bra. Själv hade jag önskat, men det är ja.... får se hur det blir….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan