tisdag 13 december 2011

Lucia och annat ©

Så har vi årets Lucia vecka här, det ser lite annorlunda ut på mer än ett sätt. Inte kul att ha en kollega på sjukhus och omvänt har vi haft den allra minsta pepparkaksgubben med i tåget, en kollegas lille son, så söt...ler...ja det har varit en mysig dag med våra juveler och vi har försökt att ge känsla av firande med lite olika gott. Själv har jag varit Lucia en gång idag...haha....jo vi försöker få med våra i att delta...det är härligt och som i dag när vi fanns där över generationerna blev det något alderles extra...En av taxikillarna tog lite bilder....och en vikarie också, så det finns förevigat.
Vi har bakat det mesta till julfesten som pågår nästa vecka. Jag testade i år att göra
"Bettans pepparkaksmaränger", ja min egen ide:
2 äggvitor, 2,5 dl strösocker, 2 dl hackad sötmandel, 2 msk kanel och 1 dsk nejlikor.
Så här gör du: Vispa vitorna till hårt skum, blanda socker kanel och nejlikor och vänd ned i smeten. Rör snabbt ner den hackade mandlen och klicka ut med tesked. Torka i ugnen en timme på 100 grader.
Mysigt att sitta och samtala om julen förr, vad tillhörde den...just denna dag kom vi på dessa ord...ja varför firar du jul egentligen...tror du på den egentliga orsaken till jul....
En gäst bjöd tårta för några dagar sedan,till oss alla och våra fantastiska taxi killar i Höga Kusten taxi  ja de är så bra och kanske blir det så när man lever och verkar i en byggd där många känner varandra ..ler...
Vi har bakat struvor idag också och de har fått lutfisk som var verkligt uppskattat.
Så här gör du Struvor: 1 ägg, 1 1/2 dl mjöl, 11/2 dl mjölk, ! msk socker.
Hetta sedan upp cocksfett till 180 grader. Doppa struvjärnet i oljan en stund och sedan i smeten. Låt det sjuda till den får fin färg och med hjälp av gaffel ta av struvan från järnet.låg rinna av och rulla i strösocker.
Vi njöt av dem till efterrätt i dag med vår eftermiddagsgrupp. Ska skaffa mig ett struvjärn så småningom. Inte i år, detta år blir det inger gjort över huvudtaget. Alla som känner mig vet att jag bakat så många sorter, gjort många sorters karameller, och allt annat som hör till julen men i år känns det inte viktigt....och som sagt är jag ju i Uppsala hos sonen och hans familj.


Vår Luciavecka fortsätter och nästa vecka övergår vi i julfirande. Det är roligt när vi får sådant beröm och vi får så mycket tillbaka. Tänk så lite det behövs för att glädja någon.
Själv är jag så trött, så tidiga mornar uppe kl 04 för att hinna till jobbet, ska ju gå 1,7 km var morgon och kväll också...jo jag tänker mycket nu, det är mycket som händer nu och brorsan ringde i dag igen och jag ska fixa något i morgon som vi bara måste ta tag i...får ringa kommunen i morgon.
Jag har tagit tag i något annat också,  med hjälp i tankar av min vän...ler, så formades orden ur hans tankar, vi får se utgången av det....och sedan vet jag nog mer i det som rör mig själv efter jag varit ner till Uppsala över julen...
Idag har det flyttat mammas sambo på sanna ställe som pappas fru låg....i sitt slut....ja vad ska jag säga....det gör ont i mitt hjärta....många sorger detta år...ett år som snart är till handlingarna för alltid....men jag försöker att tänka, det är en mening med allt...och du var rädd om de som finns för dig, så länge de finns....en dag är de borta för alltid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan