tisdag 31 maj 2022

Ny intressant forskning proppar av covid

 NY INTRESSANT  FORSKNING - Flera av oss fick proppar efter vi drabbats av covid....

"Redan tidigt under pandemin stod det klart att patienter med covid-19 hade en kraftigt ökad risk att drabbas av blodproppar, trots behandling med blodförtunnande läkemedel. Varför covid-19 leder till en så pass kraftig aktivering av blodets koagulationssystem hos vissa patienter vet man ännu inte"//...se mer i länk

GENVARIANT ÖKAR RISKEN FÖR BLODPROPPAR 

Jag har själv en kuagulationsrubbning fastställd vid min första dvt 1999, då undrar ju jag, är det därför mitt ddimer, steg och steg från förhöjt maj 20 0.8 ( mitt gränsvärde 0.6) aug 20 2.3 och vid dvt 8/11-20 8.2.

Jag fick tjata om det här sedan jag blev sjuk..kan det ha gått proppar? då jag var så yr, så jobbigt med slem I luftvägarna och andning, då jag själv såg min syresättning låg så lågt från jag började mäta i maj 20, funderar jag....och lyft flera gånger I vården....Jag som nekades test i covids början och nekades vård...fick ta hand om mig själv så gott det gick...I covids början...Jag friskskrevs i juni 20 med alla symtom..utförsäkrades i aug 20...och kämpade tills jag gick totalt in I väggen i feb 21..

I min journal står....citat

"Av journalkopiorna framkom att patienten är bärare av heterozygot faktor 5 mutation (hetrerozygot APC resistens) saknar anlagsmutation i protrombingenen och har inga cardiolipinantikroppar"//slut citat

De övervägde på ett akutbesök i maj 20 ge mig blodtunnande redan då, men kom fram till att då jag klarat mig så bra i egen vård från jag blev sjuk, så satte de inte in något blodtunnande. Hade jag mått bättre om jag fått Eliquis redan då......

Jag hade varit sägliggande i 3 dagar med svår yrsel, 1177 skickade in mig med covid taxi, och var så yr så min man fick hjälpa mig in i taxin, detta någon vecka efter. Han följde med mig in, men jag fick inte komma in på akuten på Ackis. Parametrar togs och jag fick vända och åka hem, inga provet eller undersökning... 

Jag tror själv det var microproppar..

Då var inte journalen uthämtad från min hemstad, jag försökte info om, där de då 1999 berättat för mig att jag hade en variant av kuagulationsrubbning som gick i arv mellan mor och dotter......

Till slut hämtade en jättefin dr jag fick på min vc ut journalerna från min hemstad sommaren 20, och där stod det jag försökt berätta sedan mars 20, om min ärftliga kuagulationsrubbning de utredde då 99 i min hemstad Övik, vid min första dvt. Dvt då troligen av ppiller.

Jag har nu livslång behandling med Eliquis framför mig sedan nov 20.

Den här forskningen är så intressant för mig, då jag haft så jobbigt med febern, yrsel, svåra andningsproblem med slem, och att det planade ut med Eliquis efter 201108. Dagligen leva med dessa svåra symtom från 200314. Ibland var andningen så svår att jag snabbt fick klä på mig och ut och gå för att kunna andas första året innan Eliquis. Det blev bättre och trögheten blev mindre efter jag gått i 30 min. Jag har ju funderat själv, är det proppar..

Försökte få komma in på sjukhuset, ringde 1177 där veckan före påsk 20 igen, då det kändes som lungorna inte fylldes med luft. Fick då till svar att min vc hade givit mig fel info. Jag skulle inte ringa vid 39 i temp utan återkomma när jag hade 41 och knappt kunde andas...Jag börjar gråta när jag tänker på hur svårt jag hade det...och hur misstrodd jag blivit...och en syresättning sedan maj 20 mellan 88-92%...som jag själv mätt...

Jag är ju själv vårdpersonal, och haft koll på både puls, bltr och syresättning...men att inte bli trodd av vården har tagit hårt på mig.

Att vi som kämpade i vården vid covids början utan skyddsutrustning på detta privata boende, fått sviter för livet 2 av oss...där då 6 personal blev sjuka och sedan flera boende avled..men en arbetsgivare som säger det fanns inte smitta där då...men ingen testades ju...Jag som AO/ SO då önskade få oss personal testad men nej...

Då även under 2020, hade jag ont i vänster öra, tandköttet började helt plötsligt blöda på vänster fick kåvepenin för det, har aldrig hänt förrut. Stickningar i vänster sida av tungan längst bak, som det domnade, tinnitus vänster från sommaren 20, har det ännu och jag väntar på KBT för att lära mig leva med tinnitus, som puls jag hör i örat och knaster dag och natt. Vaknar ofta efter kl 3-4 och får sällan somna om. Hjärtrusning med hög puls under hela 2020.

Utmattningssyndrom, är ännu så slut, och tester gjordes mars 21 KEDS 27, MoCA 24/30,  i juni 21 MMT 28/30. Min dr då, utredde mig så bra och tänkte utanför covidboxen,  sa du är inte dement, det är för att du är så slut av allt. Han jobbar åxå mot minnesmottagningen. Men har i mitt läkarintyg, vid försämring kan minnesklinik bli aktuell...

Jag är åxå rädd det ska utvecklas till demens då min mor är långt gången I Alzheimers och vadkulär demens... Hon har haft flera proppar, i ben, lungor, huvud och fått elbehandling av hjärtat..

Jag utreddes för dvt på gyn i jan 21. Man tog 4 cancermarkörer, och han såg ett pendlande crp, såg åxå min nässpray för allergin, Momentazon. Han sa den tar vi bort då den kan ge proppar. Som tur är har jag inte använt den mycket. Prov togs åxå på återkommande herpes som visade typ 2.

Medicinmittagningen sa och den läkare som tog emot mig vid dvt att det kan vara troligt att microproppar gått...och det är vad jag själv tror..

Jag som varit aktiv, gått minst 8000 steg per dag, gått på gym flera gånger i veckan har nu sämre ork än jag hade innan covid i mars 20. Idag är orken idag 4 av 10.

Fysioterapeuten på vc fann att jag har inte samma ork i båda kroppshalvorna, jag vinglar, ser det vid step up och kan bli yr även vid promenader. Kan även bli yr när jag lägger mig, vänder i säng, böjer huvudet upp eller ned eller åt sidan...och det har blivit mer den senaste tiden.

ÖNH utredde Ménières i sept 20, då jag var så yr, MR hjärna gjordes i mars 21, visade inte något alvarligt..

Ultraljud hjärta beställdes efter dvt av min vc läkare då, som gjordes mars 21 visade 27 mm perikadvätska runt hjärtat. Rematologiska prover togs UA och de planerade inläggning och tappning. Så ct hjärta buk visade att perikadvätskan låg bakom hjärtat så besvärligt till  och inte gick att tappa men att det inte skulle påverka mitt hjärta. Jag önskade få gå på kontroller, ifall kan det vara ärftligt då min bror haft 40 mm och hjärtat stannade. Då hade han tur han var på sjukhus och de kunde sätta igång honom igen, han fick akuttappas då 06 och vätskan fylldes på under 1.5 h då för honom, han har gått på kontroller, och fått åka in akut flera gånger. 2019 op de bort hans hjärtsäck på NUS efter kontakter med en läkare i England. Hans kortizon under 7.5 år hade påverkat så binjurarna hade slagits ut. Så han får fortsätta med det. Jag har inte fått någon behandling för min perikadvätska. Det frågade åxå akutläkaren 8/2-22 om jag fått. Fick då veta att covidpatienter kan få perikadvätska. Men hjärtmottagningen avskrev mig. Det tog mig hårt. Tankar på kan det bli sämre, blir mitt liv kortare nu när de bedömt det kronisk perikardit, jag har många frågor. Hur mycket vågar jag anstränga mig, träna...det är ju kroniskt......

Jag blir ju så sjuk efter Pfizer. Ca 1 mån efter de 3 jag fått kommer obehagligt tryck över bröstet och bröstrygg, bltr drar iväg och puls av minsta lilla. Andningen påverkas och blir som första året med covid. Det tom drar iväg I vila. Sedan planar det ut igen efter några veckor och blir lågt. I nov 21 sa lungläkaren att trycket jag känner kommer troligen från perikadvätskan som de idag bedömt som kronisk perikardit. Det fick jag läsa I journal efter ett akut läkar besök 8 jan 22. Så dålig jag var då. Fick min 3 Pfizer 9/12-21.

Min reaktion på trolig pfizer är anmält av mig till läkemedelsverket, inte av vården. Hur påverkar sprutorna oss med kuagulationsrubbning funderar jag.

Vid akut gallop 14/8-21 såg man äntligen hur låg syresättning jag hade. Jag fick stanna kvar ett dygn extra med syrgas. Jag var nere på 86%. De ville ha upp mig till 94% utan syrgas i 4 h, det gick inte. Jag låg på 93% med när de skickade hem mej efter ett extra dygn. Jag berättade då om post covid, då  sänkte de mig till 92% utan syrgas i 4 h. Kirrurgen då ville jag skulle utredas, jag bad honom kan inte du isåfall skriva remissen. Nej han bad mig kontakta min vc. Fick ingen respons på det så jag skrev en egen. Det gjordes en spiometri...80% lungkapacitet med och utan inhalation, och efter 6 inhalationer låg syresättningen på 97% och jag avslutades och remitterades åter till hjärtmottagningen. Syret är åter på sin låga nivå 88-92% efter det. De tittade då på röntgen som gjordes under gallop och såg perikadvätskan var oförändrad. Men inget återbesök. Har läst sedan i journalen att de tittade på ett ekg från 2020, och fick förklarat för mig på akutbesöket 8/1-22 att när en kurva i ekg inte går upp riktigt kan det tyda på vätska i hjärtdäcken. Det nämnde amulanskillarna åxå, då 8/1-22.

Jag fick covid igen 220430, fått allt svårare med andning sedan dess och yrsel. Skrev senast i söndags hur jobbigt jag hade om jag kunde få en akut tid på min vc. Då hade jag hållit på i timmar och hostat, segt slem, tagit 4 puffar symbicort, asetylsystein. Så här har det varit till och från sedan sista covid. Det blir som ansträngningsastma. Så fort jag gör något, går någon lite längre prommenad kommer andningssvårigheterna Jag frågade i kontakt med vc finns någon annat jag kan få....men de svarar inte... om mina andningsbesvär blir sämre igen åker jag in akut. Vill inte belasta akuten, de har ju så mycket, men får nog åka in isåfall isåfall. Det har varit nästan dagligen de sista veckorna.

Igår kom det tillbaka igen. Tog 3 puffar symbicort tätt  under någon timmar, och asetylsystein...tog åxå bisolvon till slut...Det tog då ca 1 timme innan hostande gick ner....och jag kände jag kunde börja andas normalt igen...

Ställt frågan kan covid påverka astmaliknande symtom.....

Någon vecka in i omsmittan nu vaknade jag på natten av att det som bubblade i vänster lår. Det kändes konstigt i benet där jag fick en dvt ca 15 cm lång i vänster lår i nov 20...lyft det med vc......men det blev inget av det...har ibland som sendrag....

Av allt jag fått utstå i 2 år nu...är jag ännu så slut av allt, väldigt stresskänslig. Det står att läsa diagnos ampassningsstörning...jo jag vet dr då när jag gick totalt in I väggen feb 21, skrev den diagnosen då det var lättare mot fk...Riktigt jävla bedrövligt är det, att drabbas av covid I jobbet...Ska bli till en sådan diagnos mot en myndighet..när det i själva verket är sviter av covid.

Och att sedan göra allt jag kan ha kraften att överklaga AFAs arbetsskada där chef inte erkänner vi blev smittade på jobbet...

Och överklagan då dr då I aug 20 inte ville skriva om sjukintyget, så jag blev utförsäkrad. Tvingades åter i tjänst pga ekonomin som rasade ihop...och blev så mycket sämre...och blev sjukskriven igen feb 21 och ännu är.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan