fredag 6 maj 2022

IGÅR 220505


 OMSMITTAN efter 1 vecka ...

7 dagar Ove❤️, 6 dagar jag har nu gått....

Ove hostar ännu, och är snuvig, men temp varit ok... (har 4 sprutan)

Jag haft 39 i temp, känsla av dunderförkyld, rinnande snuva, nyser,  hostar, ont i ögon, öron och huvudet, svidande ögon med svarta fläckar som dansar i synfältet, vanliga covid symtom. Så igår var temp bara 37.9 som mest och tänkte bäst ta en liten prommis då jag vid förra covid 2020 fick dvt och microproppar - blodtunnande sedan dess och  ska vara rörlig. Sagt och gjort, vi gick sakta runt kvarteret...När vi nästan var hemma säger jag till Ove, känner mig slut,  det känns som jag skulle sprungit 1000 m ...fick allt mer ont i kroppen det var som jag hade haft en brottningsmatch. Så började ögonen svida på kvällen och ögonvitan blev röd. Var så vid läggdags, även  kl 02 men på fm var det ok igen. Kontaktade min ögonläkare. Jag vaknade kl 02 och hela sängen var så svettig. Bort med mina täcken kudde och dit men något tills morgonens tvätt men ingen feber hade jag. Kände mig speedad...hm kortizon i symbicorten? jag fått börja med för andningen igen, hade ju slutat förra våren... somnade inte om....På morgonen drog undertrycket iväg över 90..låg puls 67. Alla andra parametrar var UA utom syre 92..sedan började magen bubbla, trycket över bröstrygg där vätskan ligger i hjärtsäcken, som konstaterades i mars 21 och nu bedömt som kronisk perikardit. Fick veta då vanligt hos covidpatienter...och självklart blir jag orolig, omsmittad, vad händer nu då jag dessutom är riskgrupp/lågt immunförsvar, låg syresättning...? Kommer mer vätska fyllas på i hjärtsäcken...? bedömt ligger bakom hjärtat och går inte tappa.

Och yrsel som varit i månader nu igen, i  vila, när jag tittar upp, ned, lagt mig, vänder mig och även vinglar i promenader... 

Vi har varit så försiktiga....dessa 2 år...så släpps restriktionerna och människor lever som smittan vore över....

Hoppas det stannar så här och vi snart blir som innan....

Sist jag var på apoteket pratade apotekaren med mig och Ove om just risker...och jag vet ju och förstår.....

Fram till igår kändes allt som en vanlig dunderförkylning...men så igår....och idag, mer slemmig hosta fått ta flera puffar och asetylsystein..får kliva upp på natten och ta strepsils då jag hostar så in i....så idag är det vila igen....Jag vill absolut inte bli som jag var hela 2020, när jag fick kämpa så med andningen...

Jag fick min 3 i dec. Flera i grupperna är omsmittade med olika antal sprutor..med mindre symtom än första gången de blev sjuk för 2 år sedan...men jag är rädd att bli sämre...


Fått svar av dr och ssk i 1177 idag, har en tid till dr i  veckan. Bara åka in om vi blir sämre...i em var det jobbigt....men medicinerna hjälpte..och känns nu bättre. Jag hade hoppats så jag skulle slippa det här igen....


Vad ni än gör var försiktiga...Var rädd om er ❤️och varandra, det är så smittsamt nu...och fler varianter av Omicron finns ju nu..

WHO kom ju med de höga dödstalen idag...och bara i år har över 3000 avlidit i Sverige...


----------------

Mer om symtom för den som vill, kunskapsöversikt av läkare som själva drabbats: https://www.langtidscovid.se/

Svenska covidföreningen: https://covidforeningen.se/

-----------------

Idag ingen feber, lite tryck bara över bröstet. Ingen rinnsnuva idag. Uppmärksammar ett rött utslag på bröstet, typ ett litet päron, storlek 1x 1.5 cm.

Har ingen lukt idag. Testat olika parfymer, ättika, klorid, och det luktar ingenting...Det enda jag kände när jag la näsan i hålet på ättikaflaskan var att det sved till lite i näsan.

Har smak, men tror den är nedsatt, med tanke på all den spanska peppar jag testar men min man säger den är stark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan