söndag 9 januari 2022

PERIKADVÄTSKA - AKUTEN



Efter lunch så.....210108

Puls 107, bltr 170/101 helt plötsligt och tryck över bröstet. Då stiger bltr i vila...........
Ambulans in
Prover, 
EkG är UA utom där kurvorna ska gå upp där syns att hjärtat inte kan röra sig riktigt som de ska pga perikadvätskan i hjärtsäcken.
Ultraljud hjärta med 2 doktorer.. de visar vätskan...hur den ligger runt hjärtat...från olika håll. Hon bytte instrument eller vad det heter till ultraljudmaskinen och visade mig hjärtat hur det jobbade ifrån lungan
Bltr skulle tas igen men blev ej.. Bltr hemma 117/87 puls 71
Remiss till kardiolog för vidare utredning. 
Tacksam om det följs upp som dr sa...Vi vet inte sa Hon är det av covid som många får...eller ärftligt..eller annat. Hon skulle skriva om det i remiss...så får vi se...Man får överväga nyttan med risk, att tappa vätskan ur hjärtsäcken som gör ont och risker med det...eller operation...eller lära sig leva med det sa hon....bara komma in igen om jag får tryck över bröstet .. 
Nu är jag så slut...har ännu trycket kvar lite...
Ska sova nu....

....och bltr puls och syresättning väl hemma sedan efter kl 21 bild nedan...

 Läser i 1177 på morgonen 

Bedömning 

"Bedömning

I nuläget fortsatt vad som bedömts vara kronisk perikardit. Inga tecken till progress kliniskt och labbmässigt, väsentligen oförändrat jämfört med tidigare, normal bild. Möjligen ökad trötthet efter sista Covid-vaccination. Överenskommer idag om hemgång. Ställningstagande till uppföljning via kardiologen, icke akut remiss för kännedom. Elisabeth söker åter vid tilltagande besvär eller utebliven förbättring."//slut citat

Jag har inte blivit info om kronisk petikadit.

PERIKADIT PRAKTISK MEDICIN


Dr frågade mig om jag fått något antiinflamatoriskt, typ Ipren..Nej det får jag ju inte ta tillsamnans med Eliquis....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan