torsdag 20 januari 2022

Känner av kronisk perikardit igen

En i covidgrupperna hade lyft till sin tandläkare om osäkerheten att aldrig bli frisk...

Jag förstår dig och din känsla....

Jag har förlika mig med det..tänker bara jag får vara sjukskriven den tid jag har kvar.. den 8/2 är det avstämningsmöte igen fick jag nyss veta, dr chef, facket och FK...och jag

På sista läkarbesöket med min dr sa jag att hoppades få fortsätta med det...när vi pratade om att ingen av oss varken dr eller jag hade hört om någon ny tid för avstämningsmöte...då 4/1..Jag sa jag hoppas på trygghetspensionen regeringen tänkt införa i sommar..Jag blir 63 i höst...dr sa då du skulle egentligen gå i pension...men hade inte hört talas om det nya trygghetspension för de som blivit utslitna i jobbet. Jag sa vi har räknat på det, hade jag varit frisk och jobbat till 65 skulle jag fått ut 52% av min lön...Nu blev jag sjuk 2020...och om jag skulle gå nu..tappar jag ytterligare 3000 kr i mån på min pension....och det kommer aldrig gå sa jag till dr.....

Då visste jag inte om det jag vet nu...efter akutbesöket har jag fortfarande perikadvätskan kvar runt hjärtat visat på ultraljud då...remitterat till hjärtmottagningen åter igen. Lika gjorde lungläkaren i nov 21 när han såg vätskan runt hjärtat från den akuta gallop I aug 21.

Jag ser när jag tittar i dok i 1177 att akutläkaren skrivit kronisk perikradit...

Allt står inte i 1177 och jag har hämtat ut mina journaler eftersom. Sedan mars 20 en pärm full..Jag gick tillbaka till mars 21 när de fann perikadvätskan...att de funderar kring SLE...och att de tittat på ekg från aug 20 redan, och som visade att inte kurvorna gick ända upp redan då. Då förstod jag, för i ambulansen in 8/1-22 ser de samma och rapporterar över det. De tar om EKG på akuten liksom ultraljud. En jättefin dr förklarar och visar mig på ultraljudet tillsammans med en annan dr att när inte kurvan orkar upp tyder det oftast på vatten i hjärtsäcken...som de också ser. Hon skriver åxå i remiss till kardiologen kronisk perikardit.

Och hon sa mig och skrev i journal vid försämring elker om jag får samma igen ska jag åka in.

Igår var vi och handlade, jag fick samma igen tryck över bröstet bubblig i magen...ville sätta mig..kände mig svimfärdig...Det blev mindre när vi kom hem och de avtog eftersom. Jag skrev om händelsen till hjärtmottagningen och de svarade jag ska åka in direkt om det blir igen....

Ska åxå tilläggas att den fina akutläkare som hade hand om mig den 8/1 ( eget inlägg) sa åxå det är vanligt att post covid patienter får vätska runt hjärtat....


Så jag vet, sviter efter proppen/ dvt nov 20, får jag leva med, och att troligen har microproppar gått. Livslång behandling av blodtunnande. Att hjärnan påverkats finns ju flera tester på det.....och nu när det bedömt det som kroniskt....

Jag har 2 val..deppa hop totalt...men som den kämpe jag är, lösningsinriktad så brukar jag söka lösningar i allt....och vad gör jag nu...Jag har att acceptera min situation....Jag vet väntetiden till kardiologen är lång...Jag vet åxå via akutläkaren att man måste väga för och nackdelar med att tappa och på mig sitter det så besvärligt till bakom hjärtat och att det är svårt att tappa.. ( JAG tog upp ev ärftlighet: på min bror öppnade de så vätskan kunde rinna över i lungsäcken och sedan vidare ut i buken. Till slut tog de bort hjärtsäcken 2019) jag har en nära väns dotters svärfar som levt med vätska i hjärtsäcken i 13 år och går på täta kontroller hemma i Västernorrland. Jag avskrevs i april 21 från hjärtmottsgningen.  Jag vill ju veta...och få en dialog ...akutläkaren sa åxå man får väga tappning med risker mot att lära leva med det....Jag kan förstå det...men jag vill få en möjlighet fundera vad innebär det här för mig....???


Kronisk perikardit :

Internetmedicin KONSTRIKTIV PERIKADI

Doktor.se PERIKARDIT


Jag blir så glad för alla man läser om de som blir friska. Det är lite synd de lämnar grupperna...då de behövs i att se det går bli frisk...


Jag såg Lisa Nilsson med flera artister hade suttit med och framfört sin position av pandemin i riksdagen? .Jag skrev då i kommentar om oss som grupp, tänk om vi åxå hade möjlighet få kompensation, hur vi kämpar...hon tog bort hela inlägget, det fanns även andra  elaka kommentarer....


MEN TÄNKTE.....TÄNK OM VI....skulle samlas flera och gå dit....eller kontakta UG eller KALLA FAKTA...och framföra vår situation...Nu är det banne mig vår tur få upprättelse.....Jag har lyft det förr....men vad kan vi göra tillsammans som får effekt...Vi ser ju hur det påverkar när media lyfter annat....


Forskning: 

Genvariant arv från neandertalare

Under covid-19-pandemin har flera studier undersökt hur genetiska faktorer påverkar hur svårt sjuk man blir i covid-19. I en studie

Nyhetsmorgon idag: 

Även mildare symtom kan ge skador på hjärnan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan